خشکی و وز شدن مو یکی از مشکلات رایج و ناراحت‌کننده است که در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. وقتی پوست سر روغن کافی برای رطوبت‌رسانی تارهای مو تولید نمی‌کند؛ مو خشک می‌شود؛ بنابراین ظاهر زیبایی ندارند و سست و شکننده می‌شوند. خشکی مو در مردان، زنان و در هر سنی ممکن است دیده شود اما به‌صورت کلی با افزایش سن احتمال خشکی مو افزایش می‌یابد.

مو از سه لایه تشکیل شده است. در موهای سالم، چربی طبیعی موجود در لایه بیرونی مو یا کوتیکول به حفاظت از لایه‌های درونی کمک می‌کند. همچنین این چربی نور را بازتاب می‌دهد و باعث درخشندگی موها می‌شود. درخشندگی مو یکی از نشانه‌های مهم سالم‌بودن مو است. وقتی موها خشک هستند، لایه بیرونی آن‌ها شکننده و ظاهر موها کدر و ناسالم می‌شود.

 

علائم خشکی و وز شدن مو

برخی علائم که نشان‌دهنده، خشکی موها هستند، عبارت‌اند از:

– کدر شدن مو

– شکاف قابل مشاهده در انتهای مو

– خارش پوست سر

– شوره سر

– پوسته‌پوسته شدن پوست موی سر

– گره خوردن موها

 

دلایل خشکی و وز شدن مو

اگر داشتن موی وز برای شما مسئله شده است و به دنبال درمان یا پیشگیری آن هستید اولین قدم شناخت عوامل وز شدن مو است، عوامل مختلفی از جمله شرایط محیطی، عادات مراقبت از مو و بیماری‌های جسمی می‌توانند موجب خشکی موی شما شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین علل وز شدن مو و چگونگی مقابله با آن را بررسی می‌کنیم.

 

۱. شرایط محیطی

بعضی از شرایط محیطی که می‌توانند موجب خشکی موها شوند، عبارت‌اند از:

– قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور خورشید و باد

– شنا کردن در آب کلردار یا شور

– زندگی در آب‌وهوای گرم و خشک

 

۲. عادت‌های مراقبت از مو

شیوه‌های مراقبت از مو که اغلب به خشک کردن مو کمک می‌کند، عبارت‌اند از:

– شستشو مکرر موها

– استفاده زیاد از وسایل حرارتی و حالت‌دهنده مو

– استفاده از شامپو، نرم‌کننده و مواد حالت‌دهنده قوی

– رنگ کردن مو و استفاده از مواد شیمیایی

 

۳. بیماری‌های جسمی

در بعضی موارد، وجود یک بیماری و مشکل سلامتی زمینه‌ای علت خشک شدن موی سر است که روی توانایی مو در حفظ رطوبت اثر می‌گذارد. نمونه‌هایی از این مشکلات سلامتی عبارت‌اند از:

کم‌کاری تیروئید: (Hypothyroidism) غده تیروئید هورمون تیروئید کافی تولید نمی‌کند. خشکی و شکنندگی مو یکی از علائم اولیه این بیماری است.

کم‌کاری پاراتیرونید: (hypoparathyroidism) این غده که در گردن قرار دارد، هورمون پاراتیروئید بسیار اندکی تولید می‌کند که موجب کاهش سطح کلسیم خون می‌شود. کلسیم یکی از مواد مغذی مهم برای سلامت موها و همچنین استخوان‌ها، دندان‌ها و سایر بافت‌های بدن است.

بی‌اشتهایی عصبی: (anorexia nervosa) یک اختلال در غذا خوردن است که می‌تواند منجر به سوءتغذیه شود. بی‌اشتهایی عصبی علاوه بر خشکی و شکنندگی مو عوارض جدی‌تری نیز دارد.

سندروم منکس: (Menkes syndrome) افراد مبتلا به سندروم منکس (یک مشکل ژنتیکی نادر) سلول‌ها مس کافی جذب نمی‌کنند. جذب میزان کمی مس در بدن، بر سلامتی موها اثر می‌گذارد و موجب خشکی مو و پوست سر می‌شود.

 

۴. رطوبت پوست و مو

رطوبت، مهم‌ترین عاملی است که موجب خشک و وز شدن مو می‌شود. مرطوب و درخشان بودن موها به چربی تولیدشده در ریشه موها بستگی دارد. گاهی ریشه مو چربی کافی تولید نمی‌کند و این مسئله موجب خشکی موها می‌شود.

در برخی موارد نیز، ساقه مو نمی‌تواند چربی و رطوبت را حفظ کند. هر تار مو، لایه محافظی به نام کوتیکول دارد که از موها در برابر گرما و آسیب نور خورشید محافظت می‌کند. لایه‌های کوتیکول سالم، محکم روی‌هم قرارگرفته‌اند و از خروج رطوبت مو جلوگیری می‌کنند؛ ولی وقتی این لایه درست روی‌هم قرار نگیرند، از مو جدا می‌شوند و توانایی آن در حفظ رطوبت مو کاهش می‌یابد و مقداری از چربی مو خارج می‌شود.

نظر شما چیست؟