اولین قدم برای داشتن پوستی زیبا، شناخت نوع پوست برای مراقبت صحیح از آن است. نوع پوست خود و ویژگی‌های آن را تشخیص دهید تا بر اساس آن بتوانید بهترین لوازم مراقبتی و آرایشی را تهیه کنید. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص نحوه تشخیص نوع پوست صورت و خصوصیات هر کدام از آن صحبت کنیم.

 

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

با یک آزمایش ساده می‌توانید نوع پوست‌ خود را تشخیص دهید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید.

کافی است از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کنید و  بعد از شستشو، پوست صورت خود را با یک حوله کاملا تمیز یا یک پارچه نخی، خشک کنید. یک ساعت منتظر بمانید تا غدد چربی زیر پوستی فعال شوند و در این یک ساعت، از هیچ مرطوب کننده و کرمی استفاده نکنید و اجازه دهید پوست شما به حالت طبیعیِ خود برگردد. بعد از یک ساعت، از نزدیک به پوست خود نگاه کرده و به کیفیت آن توجه کنید.

نتیجه:

  1. اگر احساس خارش، کشیدگی و پوسته‌پوسته شدن روی صورت دارید، پوست شما خشک است.
  2. اگر بر روی پیشانی، چانه، بینی و گونه‌های خود احساس چربی و رطوبت داشتید، پوست شما چرب است.
  3. اگر بر روی صورت شما رطوبت مشاهده شد اما احساس خشکی نیز بر روی بینی و گونه‌های شما وجود داشت، نشان دهنده یک پوست مختلط است.
  4. اگر پوست شما حالت خاصی نداشته و هیچ احساس اذیت کننده مشاهده نشد، پوست شما از نوع معمولی است.
  5. اگر پوست گاهی قرمز، دچار خارش و ملتهب می‌شود، پوست شما حساس است.

 

بهترین روش‌های مراقبت از انواع پوست

بعد از شناخت نوع پوست، حالا باید سراغ مراقبت از انواع پوست برویم و بدانیم که برای هر نوع پوست باید چه روتین مراقبتی داشت تا آسیبی نبیند.

پوست خشک

در پوست خشک عموما حالت کشیدگی و خشکی وجود دارد. افراد اغلب اوقات از پوست پوست شدن صورت خود شکابت دارند. در این نوع پوست‌ها معمولا چربی بسیار کمی وجود دارد. دلیل به وجود آمدن این نوع پوست‌ها را می‌توان به نوع آب و هوا، دوش گرفتن با آب گرم، استفاده از وسایل گرمایشی با دمای زیاد، سن و ژنتیک نسبت داد.

 

مراقبت از پوست خشک

برای مراقبت از پوست‌های خشک مهم‌ترین گزینه استفاده از آبرسان و مرطوب کننده‌ی مناسب پوست خشک است. قبل از هرگونه آرایش حتماً از کرم آبرسان استفاده کنید تا پوست‌تان حالت کشیدگی پیدا نکند و هنگام پاک کردن آرایش از روی صورت از محصولات آرایشی و بهداشتی ملایم برای پاک کردن پوست استفاده کنید چرا که استفاده از صابون و یا شوینده‌های دیگر می‌تواند پوست شما را به شدت خشک کند. حتماً سعی کنید در روتین مراقبتی خود از بخار و فیشیال صورت استفاده کنید تا پوست مرده و خشک از صورت شما پاک شود. در هنگام استفاده از کرم ضدآفتاب توجه داشته باشید که ضدآفتاب شما مخصوص پوست‌های خشک بوده و تا حد امکان قبل از زدن ضد آفتاب از آبرسان مناسب استفاده کنید.

 

پوست چرب

در این نوع  از پوست،‌ عموما در ناحیه پیشانی، گونه و بینی، پوست براق‌تر از سایر نقاط است. کسانی که پوست چرب دارند معمولا حس می‌کنند که پوست آن‌ها چرب است و نیاز به شستشو دارد. یکی از مشکلات پوست‌های چرب، وجودجوش‌های سر سیاه است. اما در نظر داشته باشید که این پوست‌ها دیرتر از سایر انواع پوست چروک می‌شوند. پوست چرب معمولا به دلیل آب و هوای مرطوب و عوامل ژنتیکی به وجود می‌آید. طبیعتا لوازم آرایشی چرب برای این نوع پوست‌ها مناسب نیست. اگر پوست شما چرب است، بهتر است که از سرم‌ها و محصولات بر پایه آب استفاده کنید.

مراقبت از پوست چرب

مهم است که پوست چرب به طور کنترل شده و ملایم لایه‌برداری شود چرا که تولید بیشتر چربی می‌تواند به دلیل پوست‌های مرده باشد. اصلا به سراغ شوینده صورت و پاک کننده آرایش قوی یا لیف‌های قوی نروید و برعکس باید از محصولاتی که لایه بردار ملایم هستند مانند ماسک‌های لایه بردار ملایم یا لیف صورت نرم استفاده کنید. استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان را کنار نگذارید، انواع پوست‌‌ها به نرم کننده و آبرسان احتیاج دارند. اما شما باید از کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید و برای پاک کردن پوست چرب نیز به جای استفاده از شیر پاک کنن و روغن پاک کننده، از آب پاک کننده و تونر استفاده کنید. تا چربی صورت را متعادل کنید. تمیز کردن پوست صورت در رفع چربی پوست و کاهش جوش صورت می‌تواند بسیار موثر باشد.

پوست معمولی

پوست معمولی میزان چربی و رطوبت متعادلی دارد و پوستی ایده‌آل است. پوست معمولی دارای رنگی مطلوب و روشن و بافتی نرم و لطیف است. پوست معمولی با گذشت زمان تمایل به خشک شدن دارد، در نتیجه برای سالم و زیبا ماندن مانند سایر پوست‌ها نیاز به مراقبت دارد.

مراقبت از پوست معمولی

برای مراقبت این پوست از آبرسان‌های مخصوص پوست معمولی استفاده کنید چرا که این نوع پوست‌ها زودتر از بقیه دچار پیری پوست می‌شوند.

 

پوست مختلط

در پوست مختلط، نوع پوست در نواحی گونه با نواحی T (پیشانی، چانه و بینی) متفاوت است. البته ناحیه‌ی T می‌تواند به اندازه‌ی یک خط باریک یا بسیار گسترده باشد.

 

مراقبت از پوست مختلط

نگهداری از این پوست نسبت به انواع دیگر سختتر است به این دلیل که شما باید برای نگه داری از این نوع پوست از محصولات پوست چرب برای نواحی چرب پوست و از محصولات پوست خشک برای نواحی خشک پوست استفاده کنید.

 

پوست حساس

درواقع هر کدام از پوست‌های چرب، خشک یا ترکیبی می‌توانند خصوصیات پوست حساس را هم داشته باشد. پوست‌های حساس همیشه قرمز و ملتهب هستند. کسانی که پوست حساس دارند نباید به هیچ وجه از محصولات قوی با ترکیبات شیمیایی شدید استفاده کنند. پوست حساس همانطور که از اسمش مشخص است ممکن است به مواد مختلفی حساسیت نشان دهد.

 

مراقبت از پوست حساس

برای این نوع پوست به این دلیل که به راحتی تحریک می‌شود، بهتر است که از محصولات آرایشی مخصوص پوست حساس استفاده کنید و همیشه صورت خود را به آرامی بشویید زیرا لیف زدن و استفاده از برس صورت می‌تواند باعث قرمز و حساستر شدن پوست شود .

 

اکنون که با انواع پوست آشنا شدید، می‌توانید محصولات مراقبتی و آرایشی خود را با دقت بیشتری تهیه کنید. هیچ وقت مراقبت از پوست را از خاطر نبرید زیرا تاثیر زیادی در زیبایی چهره شما دارد.

نظر شما چیست؟