عطرها دنیای شگفت‌انگیزی دارند و آن‌قدر متنوع و رنگارنگ هستند که خرید عطر واقعاً می‌تواند شما را سردرگم کند و تصمیم‌گیری نهایی را بی‌نهایت برایتان دشوار سازد. هنگام خرید اینترنتی عطر و یا زمانی که وارد یک مغازه عطرفروشی می‌شوید، فاکتورهای زیادی در مورد انواع عطر و ادوکلن را برای انتخاب، پیش رو دارید. این فاکتورها شامل مواردی از قبیل رایحه، برند، نوع و قیمت عطر یا ادوکلن هستند. عطرها دسته‌بندی مختلفی دارند که ممکن است در مورد آن اطلاعاتی نداشته باشید و همه را به‌عنوان عطر و ادوکلن بشناسید. عطرها درواقع با ترکیب روغن‌های عطری و الکل تولید می‌شوند و هرچه میزان روغن عطری بیشتر باشد، آن عطر ماندگاری بیشتری دارد. برندهای مختلف نیز از این اصطلاحات بر روی دسته‌بندی محصولات عطری خود، برای طبقه‌بندی آن‌ها استفاده می‌کنند. غلظت انواع عطرها از نظر تخصصی به چندین دسته (پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادوکلن و ادوفرش) تقسیم می‌شود. انتخاب یک رایحه خاص کار چندان ساده‌ای نیست و داشتن اطلاعات به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری سراغ خرید عطر و ادوکلن بروید. با این مطلب همراه باشید تا با تفاوت عطر و ادوکلن و پرفیوم آشنا شوید.

 

پرفیوم (Parfum) یا عطر

پرفیوم‌ها بیش از 20 درصد از اسانس‌های روغنی تشکیل شده‌اند. این نوع عطر بیشترین قیمت را دارد چرا که بیشترین غلظت و ماندگاری را در بین انواع دیگر دارد؛ ماندگاری رایحه عطر معمولاً تا 24 ساعت دوام دارد. افرادی که دارای پوست حساس هستند بهتر است بیشتر از این نوع استفاده کنند زیرا الکل آن‌ها نسبت به انواع دیگر کمتر است، بنابراین باعث خشکی پوست شما نخواهد شد.

 

ادوپارفوم یا ادوپرفیوم

بعد از پرفیوم، ادوپرفیوم قوی‌ترین نوع عطر است. چرا که این نوع عطر حاوی 15 تا 20‌ درصد اسانس‌های روغنی است. ادوپرفیوم به دلیل ماندگاری قابل قبول و متوسط میان فروشندگان و خریداران عطر از محبوبیت بالایی برخوردار است. ادوپرفیوم‌ها به طور متوسط تا 8 ساعت ماندگاری دارند.

 

ادوتویلت

کلمه ادوتویلت از یک اصطلاح فرانسوی “faire sa toilette” آمده است که به معنی “آماده شدن” است. غلظت اسانس موجود در ادوتویلت‌ها بین 5 تا 15 درصد است و مانند تمام عطرها ترکیبی از روغن‌های معطر، الکل و مقدار کمی آب است که درصد الکل به کار رفته از بقیه ترکیبات آن بیشتر است، پس از ماندگاری کمتری برخوردار هستند؛ ادوتویلت‌ها در مقایسه با عطر فرمول و غلظت سبک‌تری دارند و در واقع نسخه کم هزینه عطرها هستند که برای زنان و مردان قابل استفاده است. معمولاً 2 تا 3 ساعت ماندگاری دارند. برخی بر این باورند که ادوپرفیوم‌ها عطر شبانه و ادوتویلت‌ها عطر روزانه محسوب می‌شوند.

 

ادوکلن

غلظت عطر در ادوکلن (EDC) بسیار کمتر از سایر عطرهای عنوان شده است و بین ۲ تا ۴ درصد روغن عطر دارد و حاوی مقادیر بسیار زیادی الکل است و از سایر محصولات خانواده عطرها ارزان‌تر است. ادوکلن‌ها معمولاً در شیشه‌های بزرگتری عرضه می‌شود چون ماندگاری پایین حدودی دو یا سه ساعت دارند و میزان بیشتری از آن‌ها مصرف می‌شود. پایهٔ بوی ادوکلن‌ها معمولاً سبک‌تر و مرکباتی است.

ادو فرش

ادو فرش ماده‌ای معطر است که به روشی مشابه بقیه عطرها و ادوکلن‌ها تهیه شده است. اما نسبت به سایر آن‌ها رقیق‌تر بوده و از ۱ تا ۳ درصد روغن تشکیل شده است. در واقع این نوع شباهت زیادی به ادوکلن دارد ولی بیشترین بخش آن را آب تشکیل داده است. ادو فرش‌ها در هر بطری با ابعاد مختلف عرضه می‌شوند. به یاد داشته باشید که بطری ادو فرش را نباید در محلی خیلی گرم و یا در معرض نور خورشید قرار داد.

اهمیت زیبایی و جذاب بودن باعث شد تا بشر از انواع رایحه‌های خوشبو برای معطر کردن خود استفاده کند. بشر موفق شد تا به روش‌های مختلف عصاره‌های خوشبویی از گیاهان و حتی حیوانات به دست آورد که به آن اسانس یا روغن معطر می‌گویند. انواع مختلفی از عطرها در بازار موجود هستند که به دلیل درصد عطر، ماندگاری و خط بو، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داده شده‌اند. تفاوت ادوکلن و ادوتویلت و ادوپرفیوم، در میزان درصد عطر روغنی آن است که به ترتیب از چپ به راست، کاهش می‌یابد. در کل، پرفیوم‌ها، قیمت بالاتری داشته و ماندگاری بیشتری نسبت به بقیه دارند. پس از آن نیز ادوپرفیوم و ادوتویلت قرار دارند که درصد عطر پایین‌تری دارند، اما خط بوی خوبی از خودشان نشان می‌دهند. ادوکلن نیز به دلیل این که صرفه اقتصادی دارد، طرفداران زیادی را به خودش جلب کرده است.

نظر شما چیست؟