زمانی که مو، آسیب دیده، خشک شده یا در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته، لایه‌ی خارجی یا کوتیکول مو بلند شده و راه را برای ورود رطوبت به داخل ساقه باز می‌کند و در نتیجه مو پف کرده، از بقیه موها فاصله می‌گیرد و به اصطلاح پرواز می‌کند و در هوای مرطوب اغلب اوضاع بدتر می‌شود. حتی جنس این دسته از موها نیز با بقیه موها فرق می‌کند که باعث زشت و بد فرم شدن شکل موهای شما می‌شود.

 

علت وز شدن مو

اگر داشتن موی وز برای شما مسئله شده است و به دنبال درمان یا پیشگیری آن هستید اولین قدم شناخت عوامل وز شدن مو است، علاوه بر آب‌وهوا و کمبود رطوبت، چند عامل دیگر موجب وز شدن موهای شما می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم:

۱. استفاده از آب داغ هنگام دوش گرفتن

چربی برای حفظ رطوبت مو لازم است که دوش گرفتن با آب داغ باعث از بین رفتن چربی طبیعی مو و درنتیجه خشکی مو می‌شود.

۲. شستشو مکرر موها

استفاده بیش‌ازاندازه از شامپوهای قوی، باعث ایجاد عدم تعادل PH در پوست سر می‌شود و به دنبال آن مو خشک، کدر و وز می‌شود. در نظر داشته باشید که به دلیل یکسان نبودن شامپوها، احتمال زیادی وجود دارد که ترکیبات شامپوی انتخابی شما موجب خشک و وز شدن مو می‌شود.

۳. استفاده زیاد از وسایل حرارتی و حالت‌دهنده مو

استفاده از وسایل حرارتی و حالت‌دهنده مو اگر صحیح و اصولی انجام نشود، منجر به ایجاد موخوره و وز کردن مو می‌شود.

۴. موهای آسیب‌دیده

موهای آسیب‌دیده و موخوره در ساقه مو به‌مرور باعث وز شدن می‌شود، همچنین درمان نکردن موخوره، احتمال آسیب دیدن و تخریب مو را افزایش می‌یابد.

۵. خشک کردن مو با حوله زبر

هنگام استفاده از حوله زبر معمولی، رطوبت مو در زمان گرفتن آب اضافی مو، از بین می‌رود.

۶. شانه کردن مو بعد از حمام

موهای مرطوب بسیار ضعیف‌تر از موهای خشک هستند، پروتئین محافظت‌کننده مو پیوند ضعیف‌تری دارند و به همین دلیل مو مرطوب سریع‌تر از مو خشک دچار آسیب می‌شود.

۷. عدم رسیدن رطوبت کافی به مو

مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل وز شدن مو، عدم رسیدن رطوبت کافی به مو است.

 

راهکارهای درمان موهای وز

۱. در هنگام شستشوی مو، از آب ولرم رو به سرد استفاده کنید و همچنین موهای خود را با ملایمت بشویید.

۲. موهای خود را ۲ الی ۳ بار در هفته بشویید و حتماً از شامپوهای گیاهی که فاقد مواد شیمیایی هستند، استفاده کنید.

۳. پیش از استفاده از وسایل حرارتی، از محافظ حرارتی مو استفاده کنید. همچنین، این ابزارها را در کمترین دمای ممکن تنظیم کنید.

۴. هر ۳ ماه یک‌بار موهای خود را کوتاه کنید تا ریشه‌ی مو تقویت شود.

۵. اجازه دهید موها به‌طور طبیعی خشک شوند و از یک پارچه نخی و نرم برای خشک‌کردن موها استفاده کنید. همچنین موهای خیس را تا حد امکان شانه نکنید.

۶. قبا از خواب، موهای خود را شانه بزنید زیرا باعث پخش شدن چربی از ریشه به ساقه مو می‌شود.

۷. داشتن مدل موی ثابت، فشاری که به موهای شما وارد می‌کند را روی یک نقطه متمرکز و به‌مرور زمان موها را ضعیف می‌کند به همین دلیل بهتر است مدل موهای خود را چند وقت یک‌بار عوض کنید.

۸. برای آب‌رسانی به مو، از ماسک موی مناسب استفاده کنید.

 

در این مطلب دلایل وز شدن مو را شناختید و راه‌های پیشگیری از آن را می‌دانید، از دانسته‌های خود استفاده کنید و مراقب موهای خود باشید.

نظر شما چیست؟