در این روزها شامپوهای بدون سولفات طرفداران زیادی پیدا کرده و استفاده از این شامپوها بسیار رایج شده است. احتمالاً شما هم در هنگام خرید شامپو به واژه‌ی «بدون سولفات» برخورد کردید و از خودتان پرسیدید که وجود سولفات در شامپو چه اثراتی می‌تواند داشته باشد؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا با مضرات سولفات بیشتر آشنا شوید و از این پس با اطمینان بیشتری برای تهیه شامپوی مناسب موهای خود اقدام کنید.

 

سولفات چیست؟

سولفات‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که خاصیت پاک‌کنندگی دارند و عامل ایجاد کف غلیظ شامپوها می‌شوند. سولفات درواقع نوعی سورفکتانت (مواد فعال‌کننده سطح) قوی است که چربی و آب را به خود جذب می‌کند و به شامپو کمک می‌کند تا تمام چربی‌ها و آلودگی‌های مو از بین برود. این در حالی است که مو برای اینکه سالم بماند، به حفظ مقدار کمی از رطوبت و چربی‌های طبیعی خود نیاز دارد.

سورفکتانت‌های مورد استفاده در شامپوها به چهار دسته کاتیونی، آنیونی، غیر یونی و آمفوتری تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین نوع سولفات مورد استفاده در شامپوها سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) است که از وازلین و روغن‌های گیاهی تولید می‌شوند.

 

مزایای شامپو بدون سولفات

استفاده از شامپو بدون سولفات روش جدیدی برای حفظ سلامت مو به شمار می‌رود. این شامپوها به دلیل نداشتن سولفات، به عنوان یک ماده شیمیایی گزینه کم‌خطرتری در مقایسه با شامپوهای معمولی برای مراقبت از مو هستند و استفاده از این شامپوها به حفظ درخشندگی و طراوت مو کمک می‌کند.

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، فواید شامپوهای بدون سولفات عبارت است از:

۱. کاهش تحریک و حساسیت پوست سر

سولفات نوعی ماده شیمیایی قوی است که می‌تواند موجب خشکی و التهاب پوست شود، در مقابل شامپوی بدون سولفات با ملایمت و بدون ایجاد خشکی و التهاب مو را تمیز می‌کند.

۲. حفظ رطوبت مو

شامپو حاوی سولفات رطوبت مو را از بین برده و در صورت نبودن رطوبت، مو مات، چند شاخه، خشک و شکننده می‌شود.

۳. حفظ چربی طبیعی مو

پوست سر دارای یک لایه سبوم (چربی طبیعی پوست سر) است که برای تغذیه ساقه مو لازم است. استفاده از شامپوی فاقد سولفات علاوه بر این که موها را به خوبی تمیز می‌کند چربی طبیعی موها را از بین نمی‌برد.

۴. بی‌خطر برای محیط زیست

این شامپوها اغلب حاوی ترکیبات گیاهی هستند که برای محیط زیست خطری ندارند.

۵. حفظ رنگ مو

استفاده از یک شامپوی فاقد سولفات خوب، ماندگاری رنگ مو را افزایش می‌دهد. ماندگاری رنگ مو همچنین باعث می‌شود موهای خود را کمتر رنگ کنید، در نتیجه مو کمتر آسیب می‌بیند.

۶. قابل استفاده برای افراد با پوست‌های خاص

اگر پوست سرتان حساس یا خیلی خشک است یا بیماری‌های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس دارید، شامپو بدون سولفات برای شما مناسب است.

۷. باعث ایجاد سوزش چشم نمی‌شود

سولفات بر بافت قرنیه چشم تأثیر منفی می‌گذارد و باعث ایجاد سوزش و قرمزی و التهاب چشم پس از استحمام می‌شود. در نتیجه استفاده از شامپو بدون سولفات باعث ایجاد سوزش چشم نمی‌شود.

۸. حفظ درخشندگی مو

سورفکتانت‌های سولفاته به شدت تمایل به رسوب روی ساقه مو و پوست سر داشته که همین مسئله موجب ایجاد احساس سنگینی موها، ایجاد ظاهر مات و کدر می‌گردد.

۹. مناسب برای انواع مو

شامپو بدون سولفات برای انواع مو مناسب است. منظور از انواع مو، موهای صاف، موهای رنگ شده، موهای فر، موهای حالت‌دار و… است و همچنین با توجه به حذف سدیم در ترکیبات این نوع شامپوها استفاده از آن برای تمامی افراد بی‌ضرر است.

۱۰. جلوگیری از ریزش مو

شامپوهای بدون سولفات به دلیل عدم وجود مواد شیمیایی در ترکیباتشان، باعث تقویت ریشه مو می‌شوند و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

 

جمع‌بندی

حالا که  از مزایای شامپوی بدون سولفات مطلع شدید، بهتر است در زمان خرید شامپو، حتماً دقت کنید که شامپو فاقد سولفات باشد.

نظر شما چیست؟