رشد مو و سلامت کلی به‌طور قابل توجهی با مقدار «روی» (Zinc) در بدن به عنوان یکی از مواد غذایی که در رشد آن مؤثر است، تعیین می‌شود. کمبود روی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن و به ویژه در موها شود. بنابراین باید نقش «روی» در حفظ سلامت فولیکول‌های مو در نظر گرفته شود. «روی» یک نوع آنتی اکسیدان است که بدن را از وجود هرگونه رادیکال‌های آزاد غیر ضروری رهایی می‌بخشد و قادر به جذب حداکثر مواد معدنی مفید از مواد غذایی است. این بدان معنا است که بدن به‌طور خودکار سالم باقی می‌ماند. اگر سطح و میزان «روی» موجود در بدن کافی باشد سیستم ایمنی بدن قوی می‌شود، میزان استرس کاهش می‌یابد، بدن مقاومت بیشتری در برابر امراض و عفونت‌ها خواهد داشت و سوخت و ساز بدن سالم می‌شود. در نتیجه بدن یک واکنش زنجیره‌ای سالم خواهد داشت که از جمله نتایج آن می‌توان به سلامت پوست، استحکام ناخن‌ها، افزایش رشد مو و کاهش ریزش مو اشاره کرد.

نکته قابل توجه در این میان این است که موی ما به‌طور طبیعی حاوی مقداری «روی» است که به جذب پروتئین کمک می‌کند. همان‌طور که می‌دانید مو از پروتئین ساخته شده است. با این حال زمانی که بدن با کمبود «روی» مواجه می‌شود از «روی» موجود در تارهای مو استفاده می‌نماید که در نتیجه مو و پوست از «روی» مورد نیاز تخلیه می‌شوند. این امر همواره در افزایش ریزش مو و خشن شدن پوست مؤثر است. علاوه بر این رابطه کمبود «روی» و ریزش مو در مردان و زنان به یک اندازه است. کمبود «روی» سبب ایجاد مشکل در التیام زخم‌ها نیز می‌شود به این صورت که بدن توانایی جذب پروتئین کافی را از مواد غذایی ندارد در نتیجه هیچ بافت جایگزینی برای درمان جای زخم وجود ندارد.

«روی» نقش مهمی در حفظ تعادل هورمونی ایفا می‌کند. همان‌طور که بسیاری از شما می‌دانید هرگونه عدم تعادل در استرس و هورمون‌های جنسی می‌تواند منجر به ایجاد الگوهای غیر طبیعی رشد مو شود و این را می‌توان با حفظ تعادل سطح هورمون‌ها درمان کرد.

نظر شما چیست؟