ریزش مو در مردان اتفاق نادری نیست و بسیاری از آقایان در سنین مختلف دچار آن می‌گردند، در اطرافمان مردان بسیاری را می‌بینیم که موهایی کم‌پشت دارند و یا کاملاً طاس می‌باشند و برای آنان این مسئله دغدغه‌ای محسوب نمی‌شود.
اما در زنان این مسئله کاملاً متفاوت بوده و کم‌پشتی موها تأثیر کاملاً منفی بر ظاهر آنان می‌گذارد. خانم‌هایی که دچار کم‌پشتی شدید مو هستند گاهی دچار افسردگی شده و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند و حتی بسیاری از آنان روابط اجتماعی خود را محدود می‌کنند.

در ادامه این مقاله مجله سلامت و زیبایی جهان گستر به بررسی دلایل شایع ریزش مو در زنان و نحوه تشخیص و درمان آن می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین علل ریزش مو در خانم‌ها مشکلات هورمونی است به‌خصوص افزایش ترشح هورمون تستوسترون. تستوسترون یک هورمون مردانه است که به مقدار کمی در بدن خانم‌ها ترشح می‌شود و برای بقا و سلامت الزامی است اما زمانی که ترشح این هورمون از حد طبیعی بیشتر شود موجب عوارضی از قبیل ریزش مو و رویش موهای زائد در صورت، دست، پاها و سایر نقاط بدن می‌گردد. سایر علایم ازدیاد هورمون تستوسترون در خانم‌ها عبارت‌اند از خشکی واژن، ارگاسم دیرهنگام و قاعدگی‌های نامنظم.

از دیگر دلایل ریزش مو در خانم‌ها افزایش میزان ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) است زمانی که سطح این هورمون در بدن نامتعادل باشد موجب بروز مشکلاتی از قبیل سردرد، بی‌قراری، بی‌خوابی، نوسانات خلق‌وخوی و به دنبال آن ریزش مو می‌گردد. ازدیاد این هورمون نشان می‌دهد فرد تحت استرس است و دلیل آن می‌تواند جسمانی و یا روانی باشد. خانم‌هایی که میزان هورمون کورتیزول در بدنشان بالا است اغلب از نظر شخصیتی افراد مضطرب، عصبی و گاهی پرخاشگر هستند.

کم‌کاری غده تیروئید هم در مردان و هم در زنان سبب ریزش مو می‌گردد. این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است و طبق برخی از آمار زنان 3 برابر بیشتر از مردان مبتلا به آن می‌شوند. هورمون‌های تیروئید نقش بسزایی در سلامت پوست و موها ایفا می‌کنند، ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها، خشکی پوست، یبوست، ازدیاد وزن، خستگی مفرط و مشکلات گوارش از علایم کم کاری غده تیروئید می‌باشند.

ریزش مو بعد از زایمان یکی از شایع‌ترین عوارض بعد از زایمان است. علت ریزش موها در این دوران به‌واسطه تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها و زمان شروع آن معمولاً 2 هفته بعد از زایمان است و اوج ریزش موها در ماه دوم و سوم است که معمولاً تا پایان 6 ماه ادامه می‌یابد. میزان ریزش موها در هر کس می‌تواند متفاوت و از 100 تار تا 500 تار مو در روز باشد.
سایر دلایل شایع ریزش مو در خانم‌ها می‌تواند ریزش ارثی مو باشد. ریشه موها در برخی از خانم‌ها به‌طور مادرزادی و خانوادگی ضعیف است این دسته از زنان از دوران نوجوانی دارای موهایی نازک و یا کم‌پشت بوده و با کوچک‌ترین تغییرات منفی از قبیل ابتلا به بیماری، استرس و تغییر فصل دچار ریزش مو می‌شوند.

خیلی از خانم‌ها داروهایی مصرف می‌کنند که ریزش مو از عوارض جانبی آن‌ها است و در بسیاری از موارد خودشان هم از این مسئله بی‌اطلاع هستند. برخی از داروهایی که سبب ریزش مو می‌شوند عبارت‌اند از: لووتیروکسین (داروی تیروئید)، متفورمین (داروی دیابت)، قرص‌های ضد بارداری از قبیل آل دی، داروهای شیمیایی که از ویتامین A تهیه می‌شوند و برای درمان آکنه می‌باشند از قبیل راکوتان، داروهای کاهنده کلسترول مانند کلوفیبرات، جم فیبروزیل، اغلب داروهای کاهنده فشار خون، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد قارچ، داروهای ضدافسردگی از قبیل پروزاک، پاکسیل (پاروکستین)، کلومیپرامین، ایمی پرامین.
اگر دارویی مصرف می‌کنید درباره عوارض جانبی آن تحقیق کنید و چنانچه ریزش مو جز آن‌ها است از پزشک خود بخواهید دارویی مشابه برایتان تجویز کند.

کم خونی که معمولاً در خانم‌ها بسیار شایع است می‌تواند یکی دیگر از دلایل ریزش مو باشد. کم‌خونی باعث می‌شود خون که حاوی اکسیژن و مواد مغذی است به میزان کافی به ریشه موها نرسیده و موجب تضعیف و ریزش موها می‌گردد. خانم‌ها باید توجه کنند کم‌خونی صرفاً به دلیل فقر آهن نیست دلایل مهم دیگری از قبیل کمبود پروتئین، اسیدفولیک، ویتامین B12 و B6 نیز در آن نقش دارند و نباید بدون بررسی و نظر پزشک از قرص‌های آهن استفاده نمود.

در بسیاری از موارد نیز علت کم‌خونی بیماری تالاسمی مینور است، در این بیماری به‌طور ژنتیکی بدن نمی‌تواند به‌طور صحیح از آهن استفاده و خون‌سازی کند و اکثر مبتلایان به آن دچار ازدیاد آهن نیز می‌باشند و حتی باید مصرف منابع غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز و تخم‌مرغ را محدود کنند.

کمبود روی، منیزیم، کلسیم، ید و ویتامین‌های D و E نیز موجب ریزش موها می‌گردند، نکته مهم این است که ابتدا باید از طریق آزمایش‌ها میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن اندازه‌گیری شود تا نوع، دوز و مدت‌زمان مصرف مکمل‌های غذایی توسط پزشک مشخص گردد و نباید بدون بررسی از مکمل‌های غذایی استفاده نمود در بسیاری از موارد ازدیاد برخی از مواد معدنی مانند آهن و مس خود عامل ریزش موها است.

با توجه به تنوع محصولات ضد ریزش در بازار توصیه می‌شود از محصولات با پایه طبیعی و گیاهی برای درمان ریزش مو خود استفاده کنید. محصول فیتوسیان فیتو با پایه کاملاً گیاهی به‌طور اختصاصی برای ریزش موی تیپ زنانه توصیه می‌شود.

نظر شما چیست؟