آب‌بازی برای کودکان یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین سرگرمی‌هاست. آب جذبه‌ای سحرآمیز برای آن‌ها دارد. کودکی که با آب‌بازی می‌کند، در حال یادگیری علت و معلول گرما و سرما، جاری شدن و فرورفتن در زمین است. آب‌بازی بعد از پایان یک روز طولانی و یا آرامش بخشیدن به کودکان می‌تواند به‌عنوان یک ترفند بکار رود.

آب‌بازی باعث تسکین عصبانیت‌های کودک شده و کودک از طریق آن از ناراحتی‌ها، فشارها و تنش‌ها رهایی یافته و احساس آرامش می‌کند. چون کودکان آب‌بازی را بسیار دوست دارند از این طریق می‌توان مفاهیم و مطالب بسیاری را به آن‌ها آموخت و موجبات رشد مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف آن‌ها را فراهم ساخت.

از آب بازی به‌راحتی می‌توان برای رشد توانایی‌ها و مهارت‌های کودکان استفاده کرد:

1- پرورش خلاقیت و ابتکار

آب‌بازی کمک می‌کند تا بچه‌ها افکار خلاقشان را رشد بدهند. ازآنجاکه آب بازی جذابیت بسیاری برای کودکان دارد، آن‌ها ساعت‌ها وقتشان را صرف آن می‌کنند. والدین و مربیان می‌توانند به‌وسیله بازی‌های متنوع و استفاده از اسباب‌بازی‌های مختلف با جنسیت‌های مختلف، تفکر خلاق را در کودکان پرورش دهند.

2- پرورش حس شناختی

کودکان بر اثر کسب تجربه با آب بازی یاد می‌گیرند که بعضی اشیا در آب فرورفته و بعضی روی آن شناور می‌مانند (سنگ، چوب، پلاستیک، فلز و…) بعضی اجسام مثل اسفنج، پارچه و کاغذ آب را به خود جذب می‌کنند و بعضی مثل پلاستیک آب را اصلاً به خود جذب نمی‌کنند.

3- رشد عاطفی و هیجانی

کودکان عاشق آب‌بازی هستند. در آب‌بازی کودکان آرامش پیداکرده و احساس قدرت می‌کنند. آب‌بازی باعث برانگیختن کنجکاوی کودکان شده و از نظر عاطفی برایشان بسیار راضی‌کننده است.

4- پرورش هماهنگی بدنی

کودک می‌آموزد که هنگام پر کردن دو ظرف بازی، هماهنگی چشم و دست لازم است. تسلط بر حرکات ظریف در یادگیری برای ریختن، فشار دادن، تعادل و… یکی از ویژگی‌های مهم آب‌بازی برای کودکان است.

5- رشد اجتماعی

به‌خصوص در استخرهایی که چند کودک در کنار هم‌بازی می‌کنند، می‌گیرند که چطور با دیگران رابطه برقرار کنند و به‌وسیله آب‌بازی حس تعاون، همکاری، مشارکت، قوانین و مقررات بازی، رعایت نوبت و انعطاف‌پذیری را یاد می‌گیرند.

پیشنهاد راه‌های مختلف آب‌بازی با کودکان

  • یک وان حمام با عمق کم یا استخر بادی پر از آب با تعدادی اسباب‌بازی برای کودکتان در نظر بگیرید تا بتواند تجربیاتی با عروسک پلاستیکی شناور و ماشین کوچک غیر شناور، یک‌تکه چوب، یک‌تکه صابون و چند قطعه یخ شناور داشته باشد.
  • یک ظرف پلاستیکی شفاف را پر از آب کنید و به کودک نشان دهید که از پشت آب، دست‌هایش چقدر بزرگ دیده می‌شوند.
  • چندین ظرف پلاستیکی کوچک را با آب رنگ پر کرده و در فریزر بگذارید تا یخ ببندند. بازی با این یخ‌ها می‌تواند برای کودک بسیار هیجان‌انگیز باشد.
  • از اسباب‌بازی‌ها و وسایلی با وزن‌های مختلف استفاده کنید، تعدادی روی آب باقی بماند، تعدادی به ته‌نشین شود.

لطفاً در کنار آب بازی حتماً در کنار کودک حضور داشته باشید و با حوصله و آرامش به پرورش حواس مختلف کودک کمک کنید.

نظر شما چیست؟