برای اینکه بدنی سالم و سرحال و همچنین پوست و مویی زیبا داشته باشید باید از یک رژیم غذایی کامل و سرشار از مواد غذایی تازه و طبیعی پیروی کنید. این رژیم باید به صورتی باشد که تمام مواد مغذی و ویتامین مورد نیاز بدن شما را تأمین نماید. اگر صبح‌ها به سختی از رخت خواب جدا می‌شوید یا اینکه دائم خسته هستید و میل به استراحت کردن و خوابیدن دارید احتمالاً شما از خستگی مزمن رنج می‌برید که این خستگی می‌تواند به خاطر کمبود ویتامین‌ها در بدن شما است.

آهن

کم‌خونی شرایطی است که در آن میزان آهن موجود در خون فرد کاهش‌یافته است. ازآنجاکه خون برای ایجاد گلبول‌های قرمز که اکسیژن را در بدن حمل و جابه‌جا می‌کنند، بسیار لازم است، این شرایط (کم خونی) منجر به کمبود اکسیژن و در نهایت کمبود انرژی می‌شود (مخصوصاً انرژی هوازی). در نتیجه افزایش مصرف آهن به شما اکسیژن و نهایتاً انرژی بیشتری می‌دهد. البته در مصرف قرص‌های آهن حتماً با پزشک مشاور خود مشورت کنید.

روی

روی از مفیدترین منابع معدنی برای رفع خستگی انسان است و مصرف آن باعث کاهش چشم‌گیر خستگی می‌گردد. استفاده از روی باعث افزایش قدرت عضلات بدن می‌شود که همین امر به کاهش میزان خستگی انسان کمک شایانی می‌کند. درعین‌حال، روی برای بسیاری از آنزیم‌ها که در تجزیه مواد غذایی و واکنش‌های شیمیایی نقش دارند، مفید است.

کلسیم

کلسیم نه‌تنها استخوان‌ها را تقویت می‌کند، بلکه در تقویت رباط‌ها و زردپی‌های بدن نیز بسیار مؤثر است و در نتیجه مصرف آن، انقباض و انبساط عضلانی و ماهیچه‌ای شما راحت‌تر و قوی‌تر خواهد بود. این امر نیز در کاهش احساس خستگی که در خیلی مواقع به دلیل خستگی عضلانی است مؤثر است.

منیزیم

منیزیم برای تولید ATP از گلوکز در بدن بسیار ضروری است Adenosine Triphosphate) ATP) در واقع یک نوع منبع ذخیره انرژی در بدن ما محسوب می‌شود و بدون آن ما حتی برای انجام فعالیت‌های معمول و روزانه خود نیز انرژی نخواهیم داشت.

ویتامین ب 12

منبع غذایی غنی از ویتامین B12 شامل لبنیات و گوشت است. ویتامین‌های B کمپلکس اغلب دارای B12 است. بیشتر محققان برای اثرگذاری بیشتر B12 بر بدن، تزریق عضلانی هفته‌ای ۲ بار را توصیه می‌کنند. این روش علاوه بر بهبود خلق‌وخوی فرد و ایجاد انرژی برای سلامت افراد خسته نیز مفید است.

ویتامین A

همانند ویتامین c، ویتامین A در تولید سلول‌های سفید خون به بدن کمک می‌کند. این ویتامین در استحکام و سلامت استخوان‌ها نیز نقش مؤثری دارد. مصرف مقدار مناسب ویتامین باعث تنظیم و تکثیر سلول‌ها می‌شود. اگر خستگی مفرط به علت حمله رادیکال‌های آزاد به سیستم دفاعی بدن به وجود آمده باشد، این ویتامین به شما کمک می‌کند تا با عفونت مقابله کنید و میزان انرژی بدن را بهبود ببخشید.

ویتامین B

ویتامین‌های B کمپلکس (B۱، B۶ و B۱۲) مهم‌ترین ویتامین‌های این گروه هستند، زیرا کمبود این سه ویتامین باعث ایجاد احساس خستگی، افسردگی، از دست دادن توده عضلانی و کاهش اشتها در فرد می‌شود. سارکوپنی یک اختلال است که با ضعف و تحلیل عضلات فرد مشخص می‌شود.

ویتامین C

ویتامین C به بدن در ساخت کلاژن، رگ‌های خونی و زردپی کمک می‌کند. به‌عنوان آنتی‌اکسیدان، از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. ویتامین c تولید سلول‌های سفید خون را فعال می‌کند، بدن را برای مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌هایی که عامل خستگی مفرط است، آماده می‌کند.

ویتامین D

این Vitamin D جذب کلسیم را در بدن تنظیم می‌کند، به حفظ استحکام استخوان‌ها و افزایش حرکت ماهیچه‌های شما کمک می‌کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث کاهش التهاب و خستگی می‌شود.

برای جذب ویتامین D شما باید بیشتر از مواد غذایی همچون ماهی تن، قزل‌آلا و ماهی‌های چرب استفاده نمایید. البته یکی از کم‌هزینه‌ترین و بهترین روش‌های جذب ویتامین D ایستادن مقابل تابش مستقیم نور خورشید است زیرا نور خورشید یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین D است. کمبود vitamin D منجر به ضعف عضلات و استخوان‌ها، همچنین خواب ناکافی و خستگی در طول روز می‌شود.

همان‌طور که دیدید، ویتامین‌ها و املاح از راه‌های گوناگون در افزایش انرژی شما مؤثرند و خیلی اوقات احساس خستگی و بی‌حالی در درجه اول به دلیل کمبود این ویتامین‌ها و املاح ایجاد می‌شود. ازآنجاکه دریافت این مواد برای بدن شما بسیار مفید و ضروری است، باید مطمئن شوید که این مواد به میزان کافی به بدن شما می‌رسند مخصوصاً اگر اغلب اوقات خسته و بی‌حال هستید.

۱ نظر

نظر شما چیست؟