موخوره یکی از مشکلاتی است که گاهی موها را درگیر می‌کند. موخوره (trichoptilosis) وقتی ایجاد می‌شود که لایه و سطح محافظ مو در انتهای فیبرهای مویی نوک مو از بین رفته و معمولاً انتهای موها دوشاخه می‌شود. موخوره را می‌توان بیشتر در خانم‌هایی که به آرایش مداوم موها و استفاده از سشوار، اتو، مواد اکسیدان و رنگ موهای گوناگون می‌پردازند مشاهده کرد.

به صورت خلاصه ایجاد شکاف طولی در مسیر موها و یا چند شاخه شدن انتهای آزاد مو، موخوره نامیده می‌شود. این عارضه ناشی از تجمع آسیب‌های مکانیکی و شیمیایی وارد بر مو است که به تخریب تار موها منجر می‌شود و شایع‌ترین مشکل قابل دیدن از میان صدمات فیزیکی و شیمیایی به ساقه مو است.

موخوره از راه برس زدن‌های خشن و ممتد موها نیز به وجود می‌آید. استفاده بیش از حد از سشوار، بیگودی و… منجر به خشکی بیش از حد موها می‌شود، همچنین نور آفتاب، سایش و مالش مداوم موها و تماس زیاد با گرد و غبار عواملی هستند که به ایجاد موخوره می‌انجامند. گفتنی است این عارضه را می‌توان در موهایی که عمر آنها طولانی شده مشاهده کرد. (موهای بسیار بلند بدون رسیدگی و رطوبت رسانی)

موخوره در افرادی که از خشکی و شکنندگی مو شکایت دارند نیز دیده می‌شود. گاهی در طول این موها گره‌های برجسته‌ای ظاهر می‌شود این مسئله در اثر ضربه‌های مکانیکی متعددی است که در حین برس زدن‌های شدید به ساقه مو وارد می‌آید.
تحقیقات نشان می‌دهد: آسیب‌های مکانیکی و شیمیایی وارد بر مو سبب تخریب و چند شاخه شدن موها یا همان موخوره می‌شود.

برس زدن بیش از حد موها از مهمترین عوامل ایجاد آسیب‌های مکانیکی بر موها و مهمترین عامل وجود موخوره است. درعین حال، استفاده از رنگ موهای شیمیایی و گوناگون در یک دوره کوتاه زمانی، استفاده از حالت‌دهنده‌ها، کوتاه نکردن موها و مراقبت نکردن از آنها، استفاده مداوم از سشوار و استفاده از شامپوهای نامرغوب موجب ایجاد موخوره می‌شوند.
بلند نگه داشتن بیش از حد موها نباید پائین‌تر از گودی کمر باشد. استفاده از محصولات تغذیه‌کننده، ترمیم‌کننده در شست و شوی موها و حفظ رطوبت آنها و یک بار برس زدن ملایم در طول روز می‌تواند مانع از ایجاد موخوره شود.

موخوره بیشتر به پیشگیری نیاز دارد تا درمان

چون بخش مرده مو دچار این عارضه می‌شود و در این ناحیه قدرت‌ترمیم وجود ندارد. بهترین روش، چیدن قسمت آسیب دیده مو است. به علاوه استفاده از محصولات ترمیم‌کننده و تغذیه‌کننده برای شست و شوی موهای خشک و نیز استفاده از محافظ حرارتی و مرطوب کننده‌های عمقی بر روی تار موها بعد از حمام بسیار مؤثر است.

موخوره بیشتر در موهای خشک و شکننده به وجود می‌آید و به خاطر خشکی بیش از حد و با شدت برس کشیدن بر موها ایجاد می‌شود. وقتی که سطح محافظ مو از بین می‌رود امکان جایگزینی آن دیگر میسر نیست. به‌طور نمونه مو ۲ یا ۳ شاخه می‌شود و ممکن است به همان بلندی بماند یا ۲ تا ۳ سانتی متر طول داشته باشد. بهترین راه مبارزه با موخوره قیچی کردن قسمت‌های آسیب دیده فیبرهای مویی است.

راه‌های پیشگیری از موخوره

  • برس و شانه‌های فلزی باعث صدمه دیدن مو می‌شوند و مو خوره ایجاد می‌کنند به همین دلیل توصیه می‌شود از برس ها و شانه‌های از جنس طبیعی (چوب و …) استفاده کنید، در ضمن از برس زدن‌های خشن و ممتد خودداری کنید.
  • استفاده از گیره و سنجاق‌سر و کش های محکم چون باعث کشیدن موها می‌شوند در ایجاد موخوره مؤثر بوده و در انتخاب آنها باید دقت کرد.
  • سشوار و اتوی حالت‌دهنده مو، چون چربی طبیعی مو را از بین می‌برند، سبب موخوره می‌شوند؛ بنابراین سعی کنید از آنها کمتر استفاده کنید.
  • از برس کشیدن موهای خیس خودداری کنید چون سبب کشیدگی موها و آسیب به آن می‌شود.
  • موی خود را زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار ندهید و یا از محافظ استفاده کنید. محصولی مثل فیتوپلاژ
  • ترکیبات حاوی الکل نیز سبب خشکی و مو خوره می‌شوند.
  • کم آبی از دیگر علت‌های ایجاد موخوره است، بنابراین آب فراوان بنوشید.
  • بهترین راه برای پیشگیری از موخوره این است که هر چند وقت یک بار موهای خود را کمی کوتاه کنید.
  • هنگام شستشوی موها، از آب خیلی داغ استفاده نکنید.
  • از شامپو، نرم‌کننده و ماسک‌های تغذیه‌کننده و ترمیم‌کننده موهای ضعیف شده و آسیب‌دیده استفاده کنید.

برای درمان مو خوره برند فیتو محصولاتی جهت تغذیه و ترمیم آسیب‌های مو به نام فیتوکراتین و فیتوکراتین اکستریم تولید می‌کند که می‌تواند برای پیشگیری و درمان آسیب‌های مو بسیار موثر باشد. قبل از سشوار یا اتو از اسپری فیتوکراتین استفاده کنید که ضمن محافظت از موها در برابر حرارت، با استفاده از حرارت کراتین گیاهی آن فعال‌شده به عمق تار مو نفوذ کرده و ساختار داخلی موها را بازسازی و تقویت کند. برای ترمیم موخوره و انتهای دوشاخه موها می‌توانید روزانه به‌دفعات دلخواه، کمی از سرم فیتوکراتین روی تارها و نوک مو استفاده کنید.

نظر شما چیست؟