صابون ها، شامپوها و محصولات بهداشتی مو اغلب حاوی مواد شیمیایی زیادی است، این مواد از طریق پوست جذب خون می شود که مشکلاتی برای بدن ایجاد می کند. نمونه ای از مواد شیمیایی که در شامپوها و صابون ها وجود دارند:

سدیم لوریل سولفات در صابون ها

1. سدیم لوریل سولفات (سدیم دودسیل سولفات): یک سورفکتانت آنیونی است و یکی از رایج ترین ترکیبات شیمیایی است که در صابون های کارواش، پاک کننده های کف گاراژ و چربی زداهای موتور ماشین استفاده می شود. شگفت آور است که این ترکیب در شامپوها،صابون ها و خمیردندان نیز یافت می شود!

سدیم لوریل سولفات دارای اثرات مضری بر چشم ها، پوست، بافت مخاطی و احتمالاً حتی اندام هایی مانند مغز، قلب، طحال و کبد هستند. یکی از اثرات آن اثرات سمی این ترکیب بر چشم هاست؛ مطالعات نشان می دهند که سدیم لوریل سولفات هم از نظر مکانیکی و هم از نظر شیمیایی باعث ایجاد زخم های قرنیه در چشم می شود.

این ترکیب بهبود بافت پوششی قرنیه را به ۸ تا ۱۰ روز می رساند و به عبارتی ترمیم زخم را کند و در مقایسه با شرایط طبیعی ۲ روز دیرتر بهبود می یابد.

در صورتی که قرنیه به طور مناسب درمان نشود، تخریب بافت و عفونت را آن را در پی خواهد داشت و در صورت استفاده طولانی مدت بسیاری از محصولات حاوی سدیم لوریل سولفات امکان دارد باعث کاتاراکت (کدورت قرنیه) شود.

سدیم لوریل سولفات می تواند برای چشم بزرگسالان و جوانان مضر باشد و لذا باید استفاده از آن در شامپو و صابون اجتناب شود. سدیم لوریل سولفات به طور وسیعی بافت پوششی پوست انسان را دچار تخریش و آسیب می کند. در حقیقت بیشتر واکنش های مضر پوست در اثر فرآورده های بهداشتی به خاطر سورفکتانت موجود در آنها است.

در مطالعه ای که بر روی ۲۴۲ نفر بیمار مبتلا به درماتیت اگزمایی صورت گرفت، واکنش های آلرژیک زیادی نسبت به سدیم لوریل سولفات مشاهده شد.

تحقیقات نشان می دهد که سدیم لوریل سولفات پیوستگی کلی پوست را تا حد زیادی دچار آسیب می کند. دانشمندان استفاده از پاک کننده های دیگر را که تأثیر کمتری بر پیوستگی کلی پوست دارند را نیز توصیه نمی کنند.

سدیم لوریل سولفات نه تنها لایه اپیدرم پوست را دچار آسیب می کند، بلکه برای مخاط دهانی بی نهایت مضر است. این امر از این جهت مهم است که این ترکیب اغلب در خمیردندان ها استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که سدیم لوریل سولفات یک ترکیب مضر برای بافت های دهانی است.

بسیاری از افرادی که از بیماری های مخاطی دهان رنج می برند تا حد زیادی به خاطر وجود سدیم لوریل سولفات در خمیر ندان و ترکیباتی است که استفاده می کنند.

سدیم لوریل سولفات به طور قطع بیماریهای مخاطی دهان را تشدید خواهد کرد. مطالعات دوسویه کور نشان می دهد که اثرات تخریبی بر پروتئین ها در اثر سدیم لوریل سولفات در موسین دهان باعث افزایش بروز زخم های آفتی راجعه می شود.

سایر مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به کم کاری غدد بزاقی باید از سیگار کشیدن و استفاده از خمیردندان های حاوی سدیم لوریل سولفات اجتناب کنند.

تحقیقی دیگر نشان می دهد که پتانسیل سدیم لوریل سولفات برای از بین بردن عملکرد سلول های ارائه کننده آنتی ژن اپیدرمی باعث افزایش تومور می شود. اختلال در عملکرد سلول های ارائه کننده آنتی ژن برای پاسخ سیستم ایمنی بی نهایت مضر است.
سدیم لوریل سولفات به اپی تلیوم نفوذ می کند و دارای خواص تخریبی بر روی پروتئین است، از آن جایی که پروتئین ها بخش کامل سیستم سلولی ما هستند، هرگونه تغییرات در آنها باعث اثرات تخریبی در بدن ما خواهد شد.

تحقیقات نشان می دهد که سدیم لوریل سولفات دارای اثرات دژنراتیو در جذب، متابولیسم و دفع دارد، این سورفکتانت می تواند به سلول های مغز، قلب، طحال و کبد نفوذ کند و در آنها باقی بماند.

در صورتی که شامپوها مورد استفاده قرار گیرد باعث تغییرات پروتئینی و آسیب جدی به فولیکول مو خواهد شد و نیز باعث ریزش مو می شود، به علت داشتن ظرفیت ایجاد اختلال در مراحل سلولی سدیم لوریل سولفات برای تمامی نواحی بدن، دارای تأثیر اختلالی و مضر است.

تحقیقات نشان می دهد که سدیم لوریل سولفات دارای اثرات دژنراتیو در جذب، متابولیسم و دفع دارد، این سورفکتانت می تواند به سلول های مغز، قلب، طحال و کبد نفوذ کند و در آنها باقی بماند.

مشکل بسیار جدی دیگر سدیم لوریل سولفات واکنش آن با بسیاری از ترکیبات موجود در محصولات پوستی است که باعث تشکیل نیتروزآمین (ترکیبات نیترینی) می شود که این ترکیبات سرطان زا هستند.

مشکلات پارابن در صابون ها و شوینده ها

2. پارابن: از این ماده نگه دارنده برای از بین بردن باکتری و قارچ در محصولات شوینده استفاده می شود، پارابن در افزایش میزان استروژن که باعث اختلال هورمونی و حتی سرطان می شود نقش دارد.

ماده شیمیایی کواترنیوم 15

3. کواترنیوم-۱۵: نوعی ماده نگه دارنده در مواد شوینده شیمیایی است که فرمالدئید رها می کند، محققان این ماده را در بروز سرطان به ویژه لوسمی مؤثر دانسته اند، کواترنیوم-۱۵ می تواند ناراحتی پوستی ایجاد کند.

فتالات در محصولات بهداشتی

4. فتالات: ماده ای است که برای نرم کردن پلاستیک ها و طولانی کردن مدت رایحه دار بودن به کار می رود و در همه محصولات مو با عنوان ” رایحه ” (fragrance) وجود دارد.

فتالات ها گروه بزرگی از مواد شیمیایی هستند که بسیاری از آن ها موجب اختلال در غدد درون ریز می شوند.

هرچند پژوهش های بیشتری باید انجام شود، ولی بررسی ها ارتباط میان فتالات با اوتیسم، ضریب هوشی پایین، آسم، چاقی، دیابت نوع دو و سرطان پستان را نشان داده است.

کارخانه ها مجبور نیستند که استفاده از فتالات را روی برچسب محصولات خود قید کنند. پس برای اینکه احتمال قرار گرفتن در معرض این ترکیب را کاهش دهید، از شامپوهایی که «رایحه» (fragrance) یکی از ترکیبات آن ها است، استفاده نکنید.

آسیب به جنین

5. متیل ایزوتیازولین: این ماده نگه دارنده با مخفف MIT در شامپوهای متعددی یافت می شود؛ این ماده باعث آسیب دیدن عصب به ویژه در جنین می شود. محققان، MIT را در بروز بیماری آلزایمر مؤثر می دانند.

عامل سرطان زا

6. دی اکسان: این ماده بیشتر از اینکه ماده شیمیایی باشد، یک آلوده کننده به حساب می آید و در بیش از ۲۲ درصد محصولات بهداشتی وجود دارد، استفاده گسترده از این ماده که سرطان زاست، باعث نگرانی حامیان محیط زیست شده است.

نظر شما چیست؟