در دوران بارداری اتفاقاتی بر روی پوست خانم‌های باردار بروز می‌کند که نیازمند داشتن آگاهی از علت به وجود آمدن و جلوگیری از ایجاد آن‌ها است.

امروزه با آگاه‌تر شدن بیشتر مادران از اتفاقات دوران بارداری از طریق رسانه‌های مختلف، بیشتر خانم‌های باردار می‌دانند که در دوران بارداری چه خوراکی‌هایی را باید بخورند و از کدام‌ پرهیز کنند. زنان باردار همچنین می‌دانند که کدام فعالیت‌ها مفید است و باید از چه فعالیت‌هایی چشم بپوشند اما شاید بیشتر خانم‌های باردار تابه‌حال با خود فکر نکرده باشند که استفاده از محصولات مراقبت از پوست در بارداری هم بایدها و نبایدهایی دارد چراکه محصولات موضعی می‌توانند وارد لایه‌های زیری شده و درنهایت جذب خون شوند. به همین منظور توصیه می‌شود از محصولات با پایه طبیعی و گیاهی و کاملاً بدون عوارض و خطر برای جنین استفاده شود.

مراقبت از پوست در دوران بارداری نیز اصولی دارد که اگر این اصول رعایت نشود امکان دارد به‌سلامت مادر یا جنین آسیب برساند. اگر اطلاعی از بایدها و نبایدهای مراقبت پوستی در دوران بارداری ندارید این مطلب مجله سلامت و زیبایی جهان گستر را مطالعه کنید.

ایجاد ترک‌های ریز قرمزرنگ در ناحیه زیر شکم، پستان‌ها، بازوها، باسن یا ران‌های یک خانم باردار از رایج‌ترین تغییرات پوستی در 3 ماهه سوم بارداری است. ممکن است این ترک‌های ریز کمی خارش داشته باشند و خانم باردار را کمی ناراحت کنند.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث افزایش رنگ برخی از رنگ‌دانه‌های پوستی می‌شوند. این افزایش رنگ رنگ‌دانه‌ها چیزی جز تیره و لک شدن برخی از قسمت‌های پوست صورت و حتی گردن خانم‌های باردار را در پی نخواهد داشت. بیشتر خانم‌های باردار، بدترین و شدیدترین آکنه‌های پوستی را در 3 ماهه اول بارداری تجربه می‌کنند.

اکثر داروهای درمان آکنه حاوی ترکیب‌هایی هستند که می‌توانند به‌سلامت جنین آسیب برسانند. به همین دلیل استفاده از چنین داروهایی برای خانم‌های باردار یا حتی آن‌هایی که قصد باردارشدن دارند، ممنوع است و حتماً باید با مشورت و تجویز پزشک انجام شود.

تغییرات هورمونی در طول دوران بارداری می‌تواند باعث تحریک رشد موهای زائد در صورت، سینه و پشت بدن خانم‌ها شود. البته در این مورد جای نگرانی وجود ندارد زیرا معمولاً موهای زائدی که در دوران بارداری به وجود می‌آیند و رشد می‌کنند، حداکثر تا 6 ماه پس از تولد نوزاد از بین می‌روند.

نوشیدن آب کافی و فراوان در دوران بارداری باعث انتقال رطوبت از سطوح زیرین پوست به لایه‌های بیرونی آن می‌شود و این امر می‌تواند به حفظ همیشگی رطوبت پوست صورت و بدن و پیشگیری از خشکی پوست کمک کند. متأسفانه برخی خانم‌های باردار برای مرطوب نگه‌داشتن پوست خود، به استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده بسنده می‌کنند درحالی‌که این کار فقط باعث مرطوب شدن خارجی‌ترین لایه پوست می‌شود و به همین دلیل اثر آن‌ها بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود.
بهتر است در طول دوران بارداری برای رطوبت رسانی و رفع خارش از بالم آرامش‌بخش و مرطوب‌کننده پوست موستلا استفاده کرد. این محصول کاملاً طبیعی و گیاهی ضمن رفع خشکی به علت برخورداری از ماده اولیه‌ای چون عصاره شیرین‌بیان باعث رفع خارش پوست نیز می‌شود.

ترک بدن به‌خصوص در پوست شکم، ران و باسن در ماه‌های ششم و هفتم بارداری در بیش از 90 درصد خانم‌ها ایجاد می‌شود. با رشد جنین، کشیده شدن پوست و افزایش وزن، ترک خوردن پوست هم آغاز می‌شود. ترک پوست در خانم‌هایی که وزنشان بیش‌ازاندازه در دوران بارداری بالا می‌رود یا چندقلوزایی دارند، بیشتر و مشخص‌تر از سایرین است. ورزش منظم و مناسب، استفاده از کرم‌های و یا سرم‌های رفع ترک‌های پوستی طبیعی مثل سرم ترمیم‌کننده ترک‌های پوستی برند موستلا توصیه می‌شود.

نظر شما چیست؟