هوبرت دی ژیوانشی (Hubert de Givenchy) طراح مشهور و بزرگ فرانسوی دنیا مد و فشن روز شنبه 19 اسفند چشم از جهان فروبست.

ژیوانشی در 21 فوریه ۱۹۲۷ به دنیا آمد و در خانه‌ای مرفه بزرگ شد. او خانه مد خود را در سال ۱۹۵۲ تأسیس و از همان دهه ۱۹۵۰ برای هنرمندان و چهره‌های سرشناس زیادی از جمله برای الیزابت تیلور و آدری هپبورن لباس و اکسسوار طراحی کرد. لباس سیاه مشهوری که هپبورن برای بازی در فیلم ‌«صبحانه در تیفانی» (محصول ۱۹۶۱) بر تن دارد، از کارهای هوبرت دی ژیوانشی بود. این لباس در سال ۲۰۰۶ در خانه حراج کریستیز لندن به قیمت ۶۹۲ هزار یورو فروخته شد و بدین ترتیب گران‌بهاترین لباس تاریخ سینما لقب گرفت.

ژیوانشی در طرح‌های خود جان تازه‌ای به این نوع لباس بخشید؛ لباس سیاه، تنگ، کوتاه و کلاسیکی که به «سیاه کوچک» مشهور شده است. کلاه‌های بسیار بزرگی که معمولاً صورت را می‌پوشانند، از ویژگی‌های طراحی ژیوانشی برای مد زنانه بودند.
ژیوانشی در سال ۱۹۸۸ خانه مد خود را فروخت اما همچنان مدیر هنری آن باقی ماند. او در سال ۱۹۹۵ آخرین کلکسیون خود را به نمایش گذاشت. هوبرت دی ژیوانشی از آن پس دوران بازنشستگی را در خانه‌ای خارج از شهر در جنوب غربی پاریس و همچنین در پاریس سپری کرد.

مزون ژیوانشی در بیانیه‌ای از بنیان‌گذار خود به‌عنوان «یکی از شخصیت‌های اصلی دنیای مد و دوخت سفارشی فرانسه و نجیب‌زاده‌ای که بیش از نیم‌قرن نماد خوش‌لباسی و آراستگی پاریس بود» ستایش کرد.

این بیانیه می‌افزاید: «او ۴۰ سال پیش با لباس‌های جاودانی که برای دوست صمیمی و الهام‌بخش همیشگی‌اش آدری هپبورن طراحی کرد انقلابی در مد جهانی لباس به وجود آورد. کار او حالا هم مثل آن وقت‌ها امروزی است».
خبر درگذشت هوبرت دی ژیوانشی روز یک‌شنبه توسط نزدیکان وی اعلام شد. این شخصیت بزرگ دنیای مد روز شنبه در خانه‌اش و درحالی‌که خواب بود، درگذشت.

شرکت جهان گستر نماینده رسمی و انحصاری عطرهای ژیوانشی در ایران با ابراز تأسف عمیق درباره درگذشت هوبرت دی ژیوانشی برای این طراح بزرگ و تاثیرگذار دنیای مد، آرامش ابدی آرزو می‌کند.

نظر شما چیست؟