دلایل شایع ریزش مو در مردان متفاوت از زنان است، وراثت، هورمون دی هیدرو تستوسترون از مهم‌ترین دلایل ریزش مو در مردان است که در این مقاله مجله سلامت و زیبایی جهان گستر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

وراثت

در بسیاری از مردان دلیل ریزش مو ارثی است، مثل بسیاری از ویژگی‌های جسمانی که از خانواده به ارث برده می‌شود وضعیت موها نیز به همین شکل است.

مردانی که علت ریزش موهایشان ارثی است معمولاً ریزش مو را از سن 18 الی 19 سالگی تجربه می‌کنند و تا سن 25 سالگی بخش زیادی از موهای خود را از دست می‌دهند و یا دچار طاسی کامل در قسمت بالای سر شده و فقط موهای دور سر و بالای گردنشان باقی می‌ماند.

هورمون دی هیدرو تستوسترون DHT

افزایش ترشح هورمون دی هیدرو تستوسترون شایع‌ترین دلیل ریزش مو در مردان است، این نوع ریزش مو بیشتر در سنین 25 الی 33 سال و بالای 50 مشاهده می‌شود، البته در هر سنی امکان افزایش میزان این هورمون در بدن وجود دارد. در مردان بالای 50 سال ازدیاد هورمون DHT علاوه بر ریزش مو موجب بروز مشکلات دیگر از قبیل التهاب در غده پروستات و بزرگ شدن آن نیز می‌گردد.

در بدن مردان هورمونی به نام تستوسترون ترشح می‌شود که به آن هورمون مردانه نیز گفته می‌شود، آنچه که باعث تفاوت بین مردان و زنان می‌شود اثرات این هورمون بر بدن از بدو تولد تا بزرگ‌سالی است، ریش صورت، موهای بدن، صدای بم، قدرت عضلات و سایر ویژگی‌های مردانه به دلیل ترشح بیشتر این هورمون در بدن مردان نسبت به زنان است.

هرچقدر میزان این هورمون در بدن مردان بیشتر باشد صفات جسمانی و روانی مردانه‌تری مشاهده می‌شود، حتی در خانم‌هایی که نسبت به سایرین سطح این هورمون در بدنشان بیشتر است برخی ویژگی‌های مردانه به چشم می‌خورد.

افزایش هورمون تستوسترون به تنهایی در مردان موجب ریزش مو نمی‌گردد، بلکه آنزیمی در بدن بنام 5 آلفا ردوکتاز آن را تبدیل به فرم مخربی بنام دی هیدرو تستوسترونDHT می‌کند.

دی هیدرو تستوسترون موجب می‌شود به‌مرور موهای سر نازک، کرکی و درنهایت از بین بروند اما جالب است اثر مثبت بر موهای سایر قسمت‌های بدن دارد و یکی از دلایلی که در مردان بعد از سن 25 سال موهای سرشان کم و بر حجم موهای بدنشان افزوده می‌شود همین امر است.

التهاب

التهاب موجب آسیب به سلول‌ها و بافت‌های بدن شده و با توجه به اینکه در کدام قسمت از بدن ایجاد شود سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته قلبی، آلزایمر، ریزش مو و غیره می‌گردد.

بسیاری از مردان و حتی زنان ریزش مو را همراه با خارش شدید سر و حساسیت پوستی تجربه می‌کنند که نشان از التهاب در این ناحیه دارد.

استعمال دخانیات، تماس با مواد شیمیایی، آلودگی هوا، مصرف بیش‌ازحد روغن‌های حاوی امگا 9 و 6 نسبت به امگا 3، غذاهای فراوری‌شده و عدم مصرف کافی میوه‌ها و سبزی‌های تازه همگی موجب افزایش التهاب در بدن می‌گردند.

یکی دیگر از علل اصلی بروز التهاب ازدیاد رادیکال‌های آزاد (اتم‌های آزاد اکسیژن) در بدن است که باعث افزایش عمل اکسیداسیون و یا به زبان ساده زنگ‌زدگی می‌گردد. برخی از ویتامین‌ها مانند C، E و عنصر سلنیوم دارای خاصیت آنتی‌اکسیدان بوده و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و کمبود آن‌ها موجب افزایش رادیکال‌های آزاد و به دنبال آن التهاب در بدن می‌گردد. تحقیقات جدید نشان می‌دهند تغذیه و شیوه زندگی رابطه مستقیم با التهاب در بدن دارند.

 استرس

وقتی تحت استرس قرار می‌گیریم واکنش‌های بیوشیمیایی متعددی در بدنمان رخ می‌دهد که یکی از آن‌ها افزایش سطح هورمون کورتیزول است، ترشح این هورمون موجب مصرف مقدار زیادی منیزیم، روی، ویتامین ث، B6 و B5 می‌گردد و استمرار استرس موجب تخلیه ذخایر مواد مغذی ذکر شده می‌شود و مشکلاتی از قبیل کاهش انرژی بدن، خستگی، ضعف، عدم کنترل استرس و عصبانیت و ریزش مو را به همراه خواهد داشت. هورمون کورتیزول به هورمون تخریب‌کننده الیاف کلاژن نیز معروف است.

مصرف بیش‌ازحد منابع غذایی حاوی آهن

آهن یکی از عناصر ضروری در بدن است و برای تولید خون مورداستفاده قرار می‌گیرد اما زمانی که ذخایر آن بیش‌ازحد افزایش یابد باعث ایجاد بیماری‌هایی از قبیل غلظت خون، ریزش مو، دیابت و کبد چرب می‌گردد.

آهن از عناصری است که بدن هیچ راه طبیعی برای دفع آن ندارد و صرفاً اگر خونی از بدن خارج شود مقداری آهن از طریق آن دفع می‌شود. ازدیاد آهن و غلظت خون مشکلی شایع در مردان است و یکی از دلایلی که پزشکان توصیه می‌کنند هرچند وقت یک‌بار اقدام به اهدای خون و یا حجامت نمایید همین امر است، زیرا به‌واسطه انجام آن‌ها از غلظت خون و ذخایر آهن کاسته می‌شود.

از طرف دیگر با افزایش سن نیاز بدن به آهن کاهش و ذخایر آن در بدن افزایش می‌یابد و توصیه می‌شود آقایان در مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز، تخم‌مرغ، عدس، اسفناج و غیره حد اعتدال را رعایت کنند. ازدیاد آهن در بدن سبب افزایش تولید رادیکال‌های آزاد و التهاب نیز می‌گردد.

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی

با توجه به کاهش کیفیت مواد غذایی و سبک زندگی امروزی کمبود بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین D و ویتامین‌های گروه ب در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود، به‌عنوان‌مثال بنا به گزارش نایب‌رئیس کنگره بین‌المللی پوکی استخوان بیش از 70 درصد از ایرانیان دچار کمبود ویتامین D و 60 درصد دچار کمبود کلسیم می‌باشند.

نکته مهم این است که ابتدا با آزمایش‌هایی میزان ذخایر مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن اندازه‌گیری شود تا بر اساس آن نوع و دوز مناسب از مکمل‌های غذایی توسط پزشک تجویز گردد.

تشخیص و درمان علل ریزش مو در مردان

گام اول و مهم در درمان ریزش مو تشخیص علل آن است، به‌غیراز وراثت سایر دلایل ریزش مو را می‌توان با انجام آزمایش‌های خون و تست آنالیز مو ریشه‌یابی نمود.

باید توجه داشته باشید هرکدام از علل ریزش مو درمان مرتبط با خود را دارد و توصیه می‌شود با انجام آزمایش‌های لازم و یافتن علت اصلی ایجاد آن محصول درمانی مناسب را انتخاب نمایید. در انتخاب محصولات درمان ریزش مو توصیه می‌شود محصولاتی با پایه طبیعی و گیاهی را انتخاب نمایید. به همین منظور محصولات ضد ریزش فیتو به شما توصیه می‌شود.

نظر شما چیست؟