اگر قصد مادر شدن دارید و می‌خواهید دوران بارداری آسان و بی‌دردسری را پشت سر گذاشته و نوزادی سالم و سرحال به دنیا آورید، رعایت یک سری نکات ریز می‌تواند به حفظ سلامت جنین شما کمک کند. در این مقاله مجله سلامت و زیبایی جهان گستر 10 نکته مهم را بررسی می‌کنیم.

1- جنین و دود سیگار

عوارض دود سیگار برای کودکان از زمان بارداری شروع می‌شود، یعنی زمانی که دستگاه تنفسی هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته است. در طی این دوران، با استعمال هر نخ سیگار توسط مادر و یا اطرافیان، عوارض زیاد و بعضاً جبران‌ناپذیری در جنین به وجود می‌آید. سیگار کشیدن در طول حاملگی موجب بیماری‌های زیادی مانند سقط خودبه‌خود، مرگ جنین و مرگ در دوران نوزادی می‌شود.

وزن نوزادان مادران سیگاری حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ گرم کمتر از نوزادان مادران غیر سیگاری است. پیدایش برونشیت و عوارض تنفسی در سال اول زندگی در کودکانی که یکی از والدین آن‌ها سیگار می‌کشد بسیار شایع‌تر است. میزان بروز سرماخوردگی، عفونت گوش میانی، گلودرد و گرفتگی صدا در کودکانی که والدین سیگاری دارند، بیش از کودکانی است که والدین غیر سیگاری دارند.

2- کم‌خونی مادر

کم‌خونی در زنان باردار، باعث تأخیر در رشد رحم، تولد نوزادان با وزن کم و کاهش شدید هموگلوبین و هماتوکریت و در نهایت افزایش مرگ‌ومیر می‌شود. در کم‌خونی ناشی از فقر آهن، ممکن است دریافت آهن کافی باشد، ولی جذب آن کم باشد. عفونت‌های انگل روده‌ای در فقر آهن دخالت دارد. مواد غذایی حاوی تانن‌ها (مانند چای) و وجود فیتات در نان تخمیر نشده، جذب آهن را مختل می‌کند. غذاهای حاوی ویتامین C جذب آهن را بالا می‌برد.

3- جنین و ورزش مادر

ورزش در بارداری، رشد جنین را در دیواره رحم بهبود می‌بخشد و خون و مواد غذایی لازم را به جنین می‌رساند. ورزش مادر در بارداری، به ضربان قلب جنین و وزن او به هنگام تولد آسیبی وارد نمی‌کند.

زنان باردار می‌توانند در حین حاملگی ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا انجام دهند، ولی از انجام ورزش‌های رزمی و سنگین باید پرهیز کنند. شنا در زمان بارداری به زایمان راحت‌تر و کنترل اضافه‌وزن در حین بارداری کمک می‌کند.

4- جنین و تشخیص بیماری قلبی

نواقص دریچه‌ای قلبی از جمله بیماری‌های شایع قلبی مادرزادی است. اکوکاردیوگرافی جنین در هفته ۱۸ بارداری، برای تشخیص زودهنگام بیماری قلبی مادرزادی است. البته این امکان را داریم که زودتر از این زمان به روش اکوکاردیوگرافی جنینی، وجود بیماری را تشخیص دهیم.

5- آلودگی هوا

روند رشد طبیعی جنین به دلیل قرار گرفتن در معرض هوای آلوده کاهش می‌یابد. در طی اولین و سومین دوره سه‌ماهه حاملگی، این خطر افزایش می‌یابد. افزایش اکسید نیتروژن از عوامل عمده این معضل است. آلودگی هوا، فعالیت سلولی جنین را کاهش می‌دهد یا منجر به اختلال در رسیدن مواد غذایی و اکسیژن به او می‌گردد.

6- استفاده از محصولات مو شیمیایی

محصولات شیمیایی حاوی موادی هستند که عملکرد طبیعی سیستم هورمونی بدن را مختل می‌کنند و سیستم جنسی جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به‌خصوص اختلالات و ایجاد کیست‌های مجاری ادرار.

به همین منظور توصیه جدی می‌شود در دوران بارداری و به‌خصوص 3 ماهه اول، از شوینده‌ها و محصولات مراقبت از مو و پوست سر با پایه طبیعی و گیاهی استفاده شود. در این راستا می‌توانید از برند کاملاً طبیعی و گیاهی فیتو کمک بگیرید.

7- کافئین

ماده کافئین که در نوشیدنی‌های بسیاری همانند قهوه، چای یا کوکاکولا وجود دارد، محرک است و فعالیت ماهیچه‌های دیواره‌ لوله تخمدان را متوقف می‌کند. همین امر باعث کاهش حرکت تخمک از تخمدان به سمت رحم مادر می‌شود. مصرف بالای کافئین می‌تواند مانع رشد جنین و حتی سقط‌جنین شود.

8- مواد پلاستیکی

افزایش مقدار ترکیب موجود در مواد پلاستیکی موسوم به بیسفنول یا BPA در بدن مادران باردار، خطر بروز نارسایی‌های مادرزادی را در نوزادان افزایش می‌دهد. افزایش سطح این ماده شیمیایی در خون مادران، احتمال نارسایی‌های عصبی، رفتاری را در نوزادان آن‌ها تشدید می‌کند.

ظروف غذا مهم‌ترین منبع ورود این ماده شیمیایی به بدن است. BPA یک ماده شیمیایی مصنوعی است که در آستر داخلی قوطی‌های کنسرو، پلاستیک‌های خشک پلی کربناتی مثل شیشه شیر نوزادان و لیوان‌های چند بار مصرف و مواد پرکننده دندان‌ها استفاده می‌شود.

9- مواد شیرین

مصرف مواد شیرین به مقدار زیاد، در زمان بارداری، می‌تواند تأثیرات مضری بر جنین دختر داشته باشد. این مواد تأثیر چندانی بر جنین پسر ندارند. آزمایش‌های دیگر بر روی سایر پستانداران نشان داد که مصرف مواد شیرین، تأثیرات متفاوتی بر روی نوزادان ماده و نر دارد.

این تحقیقات نشان داد که جنین‌های ماده موش‌هایی که به آن‌ها روزانه ۲۶ قاشق چای‌خوری محلول فروکتوز (قند طبیعی) داده می‌شد، از جفت کوچک‌تری نسبت به جنین‌های دیگر برخوردار بودند. دانشمندان بدین ترتیب دریافتند که شکر، مواد مغذی را مسدود می‌کند.

 10- کتاب‌خوانی

جنین می‌تواند لرزش صدای مادر را تشخیص دهد، بنابراین صحبت کردن با او یا خواندن کتاب می‌تواند فوایدی در بر داشته باشد. برخی از این فواید عبارت‌اند از:

– آرامش

جنین می‌تواند صدای خارج از رحم را بشنود. این صدا از طریق استخوان، بافت و مایع اطراف و داخل رحم به جنین منتقل می‌شود. جنین ۶ ماهه قادر است صدای مادر خود را تشخیص دهد و با شنیدن آن کاملاً آرامش می‌گیرد.

– پیشرفت مغزی

میان حس شنوایی و توانایی یادگیری در کودک ارتباطی برقرار است. این شواهد اثبات می‌کند که جنین توانایی یادگیری دارد. خواندن کتاب می‌تواند در پیشرفت مغز و زبان، در سال‌های اولیه زندگی بسیار مفید باشد.

– پیوند میان والدین و کودک

برقراری ارتباط با جنین برای بسیاری از افراد کاری دشوار است. خواندن کتاب روش بسیار خوبی برای برقراری این ارتباط است. کتابی را انتخاب کنید و در اوقات فراغت با صدای بلند برای جنین خود بخوانید.

نظر شما چیست؟