ریزش مو یکی از شایع‌ترین مشکلات در سراسر دنیا است. مهم‌ترین نکته برای درمان ریزش مو پیدا کردن علت آن است، عوامل مختلفی مثل رژیم غذایی، ژنتیک، استرس و … باعث ریزش مو می‌شوند، اگر دلیل ریزش موی شما مشکلات فولیکول مو و آسیب پوست سر باشد؛ با استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو می‌توانید سلامتی موهای خود را دوباره به دست بیاورید.

در گذشته نوع و تعداد شامپوها محدود بود، شاید در این دوران کار ما برای داشتن موهای سالم، به دلیل وجود تنوع شامپو و محصولات مراقبت از مو راحت‌تر است.

در ادامه، نکاتی در مورد انتخاب بهترین شامپو ضد ریزش مناسب برای انواع مختلف مو و پوست سر، صحبت می‌کنیم.

 

نکات مهم برای انتخاب شامپو ضد ریزش

در اینجا به نکات مهم برای انتخاب بهترین شامپوی ضد ریزش متناسب با موهای شما اشاره می‌کنیم تا آگاهی بیشتری نسبت به خرید شامپو برای درمان ریزش موهای خود داشته باشید.

۱. سازگاری با انواع جنس مو

اولین نکته برای خرید شامپو ضد ریزش مناسب، شناخت جنس مو و پوست سر است. تقریباً همه برندها برای انواع مختلف موها (چرب، خشک، معمولی، آسیب‌دیده و…) شامپوی جداگانه‌ای دارند. به‌عنوان مثال شما نمی‌توانید از شامپو مناسب پوست سر خشک، روی پوست چرب استفاده کنید و انتظار نتیجه خوبی داشته باشید.

۲. فرمولاسیون و مواد تشکیل‌دهنده

برای انتخاب بهترین شامپو ضد ریزش، به فرمولاسیون و مواد تشکیل‌دهنده آن توجه کنید. به‌عنوان مثال کافئین، یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که می‌توانید در فرمولاسیون بهترین شامپو برای ریزش مو به دنبال آن باشید.

در ادامه به برخی ترکیبات اصلی شامپوهای مؤثر در رشد مو اشاره می‌کنیم:

آپی ژنین: تقویت‌کننده عروق خونی و افزایش گردش خون مویرگی و همچنین موجب تقویت پیاز، فولیکول موها و بهبود تغذیه آن‌ها است.

آلوئه ورا: این ماده موجب آب‌رسانی، تسکین و کاهش خارش پوست سر و همچنین افزایش شفافیت، درخشندگی، لطافت موها

و بهبود حالت دهندگی به الیاف مو می‌گردد.

استیل تترا پپتید- ۳ و عصاره تریفلولیوم پراتنس: این ترکیب تأثیر مستقیمی بر مهار این آنزیم و کاهش هورمون DHT دارد. همچنین این ترکیب باعث یکپارچه‌سازی پروتئین‌های الاستین و کلاژن در لایه درم پوست، کاهش التهاب و ضخیم‌تر شدن تار موها و کنترل ریزش آن می‌شود و همچنین رشد موها را به میزان ۳۵ درصد افزایش می‌دهد.

اولئانولیک اسید: مهارکننده آنزیم ۵ آلفاردوکتاز است که مانع ریزش موی هورمونی می‌گردد.

کافئین: جریان خون را در فولیکول‌های مو افزایش داده و از این طریق به رشد سریع‌تر موها کمک و آن‌ها را قوی‌تر می‌کند.

 

از شامپوی ضد ریزش حاوی ترکیبات زیر استفاده نکنید

در صورت وجود چند ماده خاص در شامپو، نباید آن را به موهای خود بزنید؛ زیرا این ترکیبات ساختار مو را از بین می‌برند، پوست سر را تحریک می‌کنند، باعث التهاب می‌شوند و در چرخه رشد مو اختلال ایجاد می‌کنند.

۱.سولفات‌ها: گروهی از مواد شیمیایی هستند که خاصیت پاک‌کنندگی دارند و عامل ایجاد کف غلیظ شامپوها می‌شوند. سولفات درواقع نوعی سورفکتانت (مواد فعال‌کننده سطح) قوی است که چربی و آب را به خود جذب می‌کند و به شامپو کمک می‌کند تا تمام چربی‌ها و آلودگی‌های مو از بین برود. این در حالی است که مو برای اینکه سالم بماند، به حفظ مقدار کمی از رطوبت و چربی‌های طبیعی خود نیاز دارد.

۲. پارابن‌ها مواد نگهدارنده‌ای هستند که از رشد باکتری‌ها در شامپو جلوگیری می‌کنند و در نتیجه موجب ماندگاری و افزایش عمر شامپو می‌شوند. با این وجود، این مواد به پوست سر و مو آسیب می‌رسانند و درنهایت باعث کم‌پشت شدن مو و التهاب پوست سر می‌شوند.

۳. آمین‌ها: در اکثر شامپوها برای افزایش غلظت از نمک استفاده می‌شود، وجود نمک در ترکیبات شامپو موجب خشکی، خارش و ایجاد اگزما در پوست سر می‌شود، علاوه بر آن به دلیل رسوب نمک بر روی ساقه مو، ظاهر موها کدر و مات می‌گردد.

۴. الکل: الکل چربی طبیعی مو را از بین می‌برد و منجر به خشکی و کم‌آبی موها می‌شود.

 

حالا که می‌دانید برای انتخاب شامپو چه معیارهایی را باید در نظر بگیرید، می‌توانید تا حدودی شامپوهای مناسب برای موهایتان را تشخیص دهید. درواقع شامپوهای ضد ریزش قدرت خود را از عصاره‌های گیاهی می‌گیرند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از ریزش مو از شامپوهای ضد ریزش و تقویت‌کننده گیاهی بیونیج استفاده کنید.

نظر شما چیست؟