شامپو بدون سولفات، یکی از نیازهای مهم افرادی که به سلامت مو اهمیت می‌دهند، است. این نوع شامپو محصولی نسبتاً جدید و رو به رشد، در صنعت مراقبت از مو است و به دلیل عدم وجود سولفات در ترکیب خود، به حفظ چربی‌های طبیعی مو کمک می‌کند و تارهای مو را بدون از بین بردن چربی‌های ضروری آن تمیز می‌کند. درست است که شامپوهای بدون سولفات مانند شامپوهای قدیمی خیلی کف نمی‌کنند، اما مزایایی دارند که در دهه اخیر بسیار پرطرفدار شده است. یکی از بحث‌هایی که چند سال اخیر ذهن مصرف‌کنندگان محصولات بهداشتی را به خود مشغول کرده، سولفات و عوارض آن است. برای درک بهتر از عوارض شامپو دارای سولفات، ابتدا بهتر است که بدانیم سولفات چیست و چه کاربردی در شامپو دارد.

سولفات چیست؟

سولفات ماده‌ی شیمیایی است که از آن به‌عنوان ماده پاک‌کننده در بسیاری از محصولات بهداشتی استفاده می‌شود. انواع مختلفی از سولفات وجود دارد که از آن‌ها به‌طور گسترده در صنایع متفاوت استفاده می‌شود. رایج‌ترین نوع سولفات مورد استفاده در صنعت مراقبت از مو، سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) است. اثرات پاک‌کنندگی این ماده، شامپو را تقویت کرده و اجازه  پاک‌سازی بیشتری برای شست‌وشو و تمیز کردن موها به شامپو می‌دهند. اگرچه وجود این ترکیبات گزینه خوبی برای یک شوینده و افزایش اثربخشی آن به شمار می‌رود، اما استفاده بیش‌ازحد از شامپوها و سایر شوینده‌های دارای این ترکیبات در درازمدت می‌تواند اثرات مخربی را روی پوست و مو داشته و سبب از بین رفتن مواد مغذی و چربی‌های مفید پوست سر و موها شود.

آیا وجود این ماده در شامپو خطرناک است؟

پزشکان معتقدند استفاده مداوم از محصولات حاوی سولفات می‌تواند به موهای شما آسیب رسانده و با تحریک ساختار پوست سر، سبب تضعیف فولیکول‌ها و مشکلات عمده‌ای برای موها شود. در ادامه برخی از مضرات وجود سولفات‌ها در شامپوها را بیان می‌کنیم.

حذف پروتئین‌های مو

ساختار مو از ترکیبات پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است که در صورت آسیب دیدن پروتئین‌های مو، تارهای مو ضعیف و شکننده شده و زیبایی ظاهری آن از بین می‌رود. وجود سولفات‌ها با آسیب دیدن پروتئین موها ارتباط تنگاتنگی دارد و در نتیجه این ترکیبات شیمیایی با داشتن غلظت بالای دو درصد می‌توانند منجر به شکستگی و خشکی تارهای مو، دوشاخه شدن و یا ایجاد موخوره بر روی موها شوند.

حفظ چربی و رطوبت ساقه مو

چربی طبیعی پوست سر باید در حد متعادلی باشد تا موها سالم بمانند. این چربی طبیعی از خشک شدن موها جلوگیری می‌کند و پوست سر را و سالم نگه می‌دارند. محصولات حاوی سولفات به‌عنوان شوینده‌های قوی، باعث از بین رفتن چربی و رطوبت پوست سر می‌شوند و محیط را برای حمله‌ی باکتری‌های آسیب‌رسان آماده کرده که باعث خشکی، حساسیت، قرمزی و خارش پوسته سر می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد موخوره، خشک و دهیدراته شدن ساقه مو است که در اثر استفاده از شامپوهای حاوی سولفات، ایجاد می‌شود.

تخریب و کدر کردن رنگ مو

موی طبیعی به صورت کلی از دوام و استحکام بیشتری نسبت به موهای رنگ شده برخوردار است. شامپوهای دارای سولفات سبب کدر شدن رنگ، کم‌دوام شدن رنگ، قرمز شدن مو و خشک و شکننده شدن آن می‌شوند. هنگامی که مو را رنگ می‌کنیم، آسیب‌پذیری آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل باید دقت بیشتری بر روی محصولات شوینده و مراقبتی مورد استفاده خود داشته باشیم.

ایجاد سوزش چشم

وجود مواد شیمیایی مضر و آلرژی‌زا در این نوع شامپوها، هنگام شستشوی موها دچار واکنش‌های حساسیتی نظیر سوزش، خارش و قرمزی چشم‌ها می‌شوند.

ریزش مو

استفاده از شامپو با مواد پاک‌کننده خیلی سخت می‌تواند چربی طبیعی پوست سر و موهای سالم را از بین ببرد و باعث ایجاد خشکی مو، پوست و در نتیجه منجر به ریزش مو شود.

حالا که می‌دانید سولفات چیست و با معایب این ماده آشنا شدید، برای حفظ سلامت و زیبایی مو، توصیه می‌کنیم از شامپو بدون سولفات استفاده کنید.

نظر شما چیست؟