قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش نور آفتاب یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در روند پیری، به وجود آمدن لک‌های پوستی و در بدترین حالت سرطان‌های پوستی است. از جمله اولین علائم مراقبت نکردن پوست در برابر نور آفتاب، ایجاد قرمزی و آفتاب‌سوختگی است. در این متن تلاش شده است چند راهکار برای برطرف کردن قرمزی و آفتاب‌سوختگی مطرح شود:

از کمپرس آب سرد استفاده کنید

بعد از آفتاب‌سوختگی استفاده از کمپرس آب سرد و یا تکه‌های یخ پیچیده شده در پارچه و ماساژ موضع مورد نظر در کاهش شدت آفتاب‌سوختگی و جلوگیری از تاول زدن بسیار مؤثر است.

از برخی مواد داخل آشپزخانه می‌توان کمک گرفت

شیر بدون چربی: یک فنجان شیر کم‌چرب را با چهار فنجان آب مخلوط کنید، سپس چند تکه یخ به آن اضافه کنید. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کمپرس کنید، هر ۲ تا ۴ ساعت تکرار کنید.

ماست: ماست را روی همه نقاطی که دچار سوختگی شده، استفاده کنید. سپس با آب سرد دوش بگیرید و به‌آرامی پوست را خشک کنید.

چای کیسه‌ای: اگر پلک شما سوخته است، چای کیسه‌ای که در آب سرد خیس‌خورده است برای کم کردن تورم و تسکین درد کمک شایانی می‌کند. چای اسید خاصی دارد که به نظر می‌رسد درد آفتاب‌سوختگی را کم می‌کند.

از صابون زدن جدا اجتناب کنید

صابون‌های شیمیایی پوست سوخته شده را خشک‌تر و ملتهب‌تر می‌کند؛ که اگر مجبورید از صابون استفاده کنید، از انواع ملایم و گیاهی آن استفاده کنید و سپس آن را به‌خوبی بشویید. دوش آب سرد را می‌توان جایگزین کمپرس‌ها نمود. سپس به‌آرامی بدنتان را با حوله‌ی تمیز خشک کنید.

برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی این نکات را به خاطر بسپارید:

  • کرم ضد آفتاب را حدود ۳۰ دقیقه پیش از آنکه خانه را ترک کنید روی پوستتان بزنید، حتی اگر هوا ابری باشد. (اشعه‌های مضر می‌تواند از پوشش ابری نفوذ کند.) فراموش نکنید که از لب، دستان و گوش‌هایتان و پشت گردنتان محافظت می‌کند. بعد از شنا کردن و یا تعریق شدید دوباره ضد آفتاب بزنید.
  • کرم ضد آفتاب با SPF بین ۱۵ تا ۳۰ و ترجیحاً با پایه طبیعی و گیاهی انتخاب کنید.
  • بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ عصر، نور خورشید بسیار قدرتمند و آسیب‌رسان بوده و پوست به مراقبت بیشتری نیاز دارد.
  • هنگامی‌که شنا نمی‌کنید لباس‌های محافظتی به تن کنید. کلاه، پارچه‌ها با بافت درهم‌تنیده و آستین‌بلند کمک می‌کند تا اشعه‌های خورشید در پوست نفوذ نکنند.

حتماً روزانه از رطوبت رسان استفاده کنید

در شرایط آفتاب‌سوختگی پوست شما بسیار حساس و خشک‌تر از حالت نرمال است. توصیه می‌شود حتماً از کرم‌های بعد از آفتاب با پایه طبیعی و گیاهی و یا کرم‌های مغذی استفاده کنید. اگر کرم را 10 دقیقه قبل از استفاده داخل یخچال قرار دهید حس آرامش بهتری را در منطقه آفتاب‌سوختگی ایجاد می‌کند.

مراقب تاول باشید

تاول نشانه‌ای از آسیب‌دیدگی شدید است که باید به آن توجه شود. اگر تاول زدید، پس سوختگی نسبتاً بدی دارید. در این مورد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

در مورد داروهایتان بپرسید

آیا به نور حساس هستید. این پرسش در مورد داروهای مشخصی است که حساسیت به خورشید را افزایش می‌دهد که منجر به سوختگی مانند دراماتیت می‌شود. برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها و داروهای ضد قارچ می‌تواند، موجب واکنش شود؛ بنابراین می‌توانید از انواع خوراکی داروهای ضدبارداری، ادرارآور، دیابت و حتی ضدآفتاب‌های شامل PABA استفاده کنید. همیشه در مورد عوارض جانبی و پنهانی هر دارویی که استفاده می‌کنید از پزشکتان بپرسید. حتی گاهی غذاهای معمولی نیز می‌تواند اثر بدی داشته باشد.

تکرار نکنید

اشتباه مشابه را دو بار تکرار نکنید. بعدازاینکه سوخته‌اید، ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پوستتان به حالت طبیعی بازگردد. وقتی آفتاب‌سوخته می‌شوید و لایه رویی پوستتان کنده می‌شود، پوست جدید بیشتر از همیشه حساس است. به این معنا که اگر مراقب نباشید خیلی سریع‌تر از گذشته می‌سوزید. نسبت به قرار گرفتن در معرض نور خورشید حساس باشید و از خودتان با کرم ضد آفتاب، کلاه و لباس مراقبت کنید.

چه وقت با پزشک تماس بگیرید

برخی از سوختگی‌ها شدیدتر از آن هستند که با محصولات معمولی داروخانه درمان شوند. دکتر باسلر می‌گوید، سوختگی شدید می‌تواند شما را خیلی اذیت کند. اگر از تهوع، لرز، تب، ضعف و سستی، تاول بزرگ، ضعف عمومی، رنگ‌پریدگی یا خارش شدید رنج می‌برید با پزشکتان مشورت کنید. آگاه باشید اگر به نظر می‌رسد که سوختگی‌تان در حال گسترش است، شاید دچار عفونت شده باشید.

نظر شما چیست؟