نتایج تحقیقات علمی و همچنین تجربیات فردی نشان می‌دهد خواب مناسب و کافی تاثیرات بیسار زیادی در سلامت و زیبایی پوست و مو دارد. در این مقاله مجله سلامت و زیبایی جهان گستر به بررسی نیاز بدن به خواب می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

1- خواب از ضروری‌ترین نیازهای بدن است.

فرد طی روز از سیستم اعصاب سمپاتیک خود استفاده می‌نماید که باعث مصرف انرژی و خستگی بدن شده، این سیستم با سیستم اعصاب پاراسمپاتیک تنظیم و متعادل می‌شود، که وظیفه آن بازسازی بدن و بازیافت انرژی است، سیستم اعصاب پاراسمپاتیک معمولاً در هنگام خواب و استراحت عمل می‌کند، به همین دلیل زمان خوابیدن را زمان‌ترمیم و نگهداری بدن می‌نامند، چنانچه شما خواب کافی نداشته باشید راندمان فیزیکی و ذهنی شما دچار مشکل می‌شود و بیماری‌ها دیرتر بهبود می‌یابند چون زمان کافی برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده وجود ندارد. همچنین کم‌خوابی سبب می‌شود بدن فرصت کافی برای ترمیم پوست و تولید کلاژن را نداشته و تأثیر مستقیم در افزایش چین‌وچروک‌های پوست می‌گذارد. از طرفی دیگر وقتی مدت خواب شما کافی نباشد بدن‌ترمیم سایر اندام‌ها را نسبت به ترمیم موها در اولویت قرار می‌دهد، زیرا موها جز بافت حیاتی برای ادامه بقا نیستند و این امر متقابلاً افزایش ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

2- بازسازی و پاک‌سازی بدن نیازمند انرژی است.

سم‌زدایی از بدن هنگام شب زمانی که بدن در حال استراحت است صورت می‌گیرد، این امر به ذخیره انرژی احتیاج دارد، درنتیجه اگر انرژی زیادی در طول روز مصرف شود و یا خواب و استراحت کافی نداشته باشید سم‌زدایی به‌درستی صورت نمی‌گیرد درنتیجه به‌مرور زمان پوست طراوت و شادابی خود را از دست داده، مات و کدر شده و چروک‌های پوستی اتفاق می‌افتد.

همچنین پوست کف سر نیز نیاز به سم‌زدایی و پاک‌سازی دارد (بخصوص پوست سر چرب). برای تسریع در این امر توصیه می‌شود از محصولاتی با پایه طبیعی و گیاهی که به پاک‌سازی پوست سر کمک می‌کنند استفاده شود. محصولاتی مثل روغن 100% گیاهی فیتو پولین در پاک‌سازی و سم‌زدایی پوست سر بسیار مفید هستند. پاک‌سازی پوست سر مزیت دیگری که دارد این است که باعث افزایش سرعت و عملکرد محلول‌های ضد ریزش خواهد شد.

چند نکته مهم جهت کمک به بهبود خواب:

  • – شام را زودتر میل کنید، خوردن دیرهنگام شام موجب باقی ماندن غذای هضم نشده در معده و بروز بی‌خوابی می‌شود، سعی کنید شام را سبک و قبل از ساعت 8 میل نمایید.
  • – اگر نمک زیاد می‌خورید، مصرف آن را در شب کاهش دهید، نمک بسیار محرک است. حتی نمک‌های دریایی و با کیفیت بالا نیز تحریک‌کننده هستند، به دلیل تحریک‌آمیز بودن نمک است که مردم غذاها و خوردنی‌هایی مثل چیپس، پفک، ترشی، سس گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی سرخ‌کرده را دوست دارند.
  • – از خوردن شیرینی‌ها، آبمیوه، میوه، شکلات در شب خودداری کنید، مواد قندی می‌توانند تنظیمات شیمیایی بدن را تحت تأثیر قرار داده و موجب بی‌خوابی گردند.
  • – از نوشیدن مایعات محرک و کافئین دار بعد از ساعت 5 بعدازظهر خودداری نمایید مانند قهوه، نسکافه و چای و غیره.
  • – معمولاً تهویه هوا برای داشتن خواب بهتر مفید است، باز گذاشتن لای پنجره یا ورودی هوا می‌تواند مفید باشد.
  • – محیط خواب هر چه تاریک‌تر و ساکت‌تر باشد خوابیدن راحت خواهد بود.
  • – از خستگی خیلی زیاد اجتناب کنید. اگر به هر دلیلی تا دیر وقت بیدار بمانید سیستم اعصاب سمپاتیک و غدد فوق کلیوی به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که بیشتر بیدار بمانید. درواقع هورمون‌های ترشح‌شده توسط این غدد باعث می‌شوند بدن با خوابیدن مبارزه کند خیلی از مواقع برایتان اتفاق افتاده وقتی ساعت خوابتان بگذرد دیگر تا صبح نمی‌توانید بخوابید.
  • – وسایل الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، موبایل، تلفن بی‌سیم، تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی که میدان‌های الکترومغناطیسی ایجاد می‌کنند را خاموش یا حداقل 4 متر از آن‌ها فاصله بگیرید.
  • – نوشیدن چای بابونه و ریشه سنبل‌الطیب قبل از خواب اثر آرام بخشی بر سیستم اعصاب می‌گذارند. (لطفاً از افراط در نوشیدن آن‌ها خودداری نمایید و صرفاً در مواقعی که دچار استرس و بی‌خوابی هستید از آن استفاده کنید)
  • – استفاده از سونای خشک 1 الی 2 بار در هفته نیز تأثیر قابل‌توجهی بر آرام‌سازی سیستم اعصاب مرکزی می‌گذارد که سبب بهبود خواب می‌شود.

نظر شما چیست؟