پوست صورت بازتابی از شرایط سلامت درونی افراد است که آشنایی با این علایم و نشانه‌ها می‌توان به رفع مشکل و درمان آن اقدام نمود. افرادی با خواب کافی، رژیم غذایی سرشار از آب، میوه و سبزیجات تازه، پوستی شاداب و شفاف خواهند داشت، اما رژیم غذایی سرشار از کافیین، چربی، الکل، سیگار  و … زندگی پراسترس، ورزش نکردن، خواب ناکافی پوست را کدر، خشک و مستعد چروک و جوش خواهد کرد.

پیشانی

لکه‌ها و جوش‌های روی پیشانی می‌توانند بر اثر آلودگی، تعریق زیاد یا استفاده از شوینده نامناسب بوده، در غیر این صورت نشان دهنده واکنش بدن به مسائل غذایی باشد؛ هنگامی که دستگاه گوارش تلاش می‌کند تا غذا را هضم کند، پیشانی مستعد واکنش می‌شود.

جوش‌های روی پیشانی همچنین می‌توانند ناشی از یک رژیم غذایی ضعیف، یک ویروس و یا غذا خوردن بسیار سریع باشند؛ این جوش‌ها هشدار دهنده کم آب شدن بدن و مسائل مرتبط با مثانه هم هستند.

استرس و کمبود خواب نیز می‌تواند بر دستگاه هاضمه تاثیر منفی گذاشته و با ایجاد کم آبی در بدن، تأثیراتی را در پیشانی به جا گذارد.

ناحیه T شکل صورت

ناحیه T شکل صورت، منطقه بالای ابروها تا پایین بینی را که به صورت حرف T است، تشکیل می‌دهد.

ناحیه فوقانی این منطقه از صورت به طور خاص به تجمع سموم ناشی از مصرف خوراکی‌های چرب، الکل و بی آبی واکنش نشان می‌دهد.

مصرف فست فودها و غذاهای آماده  نیز به دلایل متعدد باعث بروز جوش‌هایی در ناحیه T شکل صورت می‌شوند: اول اینکه چربی‌ها و روغن‌های بکار رفته در پخت و پز می‌تواند موجب بر هم خوردن تعادل در معده شود و دوم این که قند بر هورمون‌های بدن و مقاومت بدن نسبت به انسولین تأثیر می‌گذارد.

بینی

پوست ناحیه بینی صورت مستعد واکنش به استرس‌های عاطفی و گردش خون ضعیف است.

بروز دانه‌های سر سیاه و جوش روی بینی می‌تواند ناشی از پرفشاری خون، کلسترول بالا، استرس بسیار زیاد و مصرف چربی‌های بد باشد. اضطراب، غم و اندوه و خشم فروخورده نیز محرکی برای ایجاد دانه‌های سر سیاه و جوش روی بینی هستند.

پوست ناحیه لب‌ها

در زنان، پوست این ناحیه از صورت در برهه زمانی مختلف چرخه قاعدگی و بسته به وضعیت تعادل هورمونی، مستعد جوش زدن می‌شود.

همچنین کمبود فیبر در بدن  می‌تواند به بروز آکنه در ناحیه لب‌ها منجر شود.

چانه

پوست ناحیه چانه مستعد اصلی برای جوش‌های هورمونی است.

پوست این ناحیه از صورت می‌تواند در سال‌های نوجوانی، در دوران عادت ماهیانه و یا حتی در دوران تغییرات فیزیولوژی در دهه 20 و 30 سالگی جوش بزند.

با این حال، کم آبی و خوراکی‌های چرب نیز باعث بروز جوش در ناحیه چانه می‌شوند.

نظر شما چیست؟