مراقبت از پوست و زیبایی پوست یکی از دغدغه های هر روزه بیشتر مردم دنیاست. این موضوع که ما پوستی سالم، شاداب و زیبا داشته باشیم در کنار کمک به سلامت بدن، در اعتماد به نفس و روحیه ما نیز تأثیر بسیار زیادی دارد.در این مقاله تلاش می کنیم برخی موارد که می تواند به زیبایی پوست آسیب بزند را بررسی کرده و راهکارهایی برای مقابله با آن ها پیشنهاد کنیم.
در ادامه با مجله سلامت و زیبایی جهان گستر همراه باشید.

1- استفاده نادرست از محصولات آرایشی نامرغوب

یکی از مهم ترین مواردی که باعث تخریب پوست و کاهش زیبایی پوست می شود، استفاده نادرست و نا به جا از محصولات آرایشی است. شما باید برای رهایی از این کار ابتدا نوع پوستتان را بشناسید و سپس اقدام به تهیه لوازم آرایشی نمایید. اگر پوستتان چرب است، محصولات بدون روغن را تهیه کنید. اگر پوست حساسی دارید، محصولات بر پایه شیر بهترین گزینه برایتان هستند و پوست خشکتان را باید با محصولات بر پایه روغن و آب، چرب و مرطوب نگه دارید. استفاده از کرم های ضد چروک هم بعد از ۳۰ سالگی به همه افراد توصیه می شود.

2- استفاده از پدها و برس های آرایشی کثیف:

تجمع باکتری و انواع آلودگی ها در پدها و برس های آرایشی کثیف و تماس مستمر آن ها با پوست، سبب بروز حساسیت و جوش های التهابی روی پوست می شود. برای جلوگیری از این مشکل می توانید هر دو هفته یک بار لوازم جانبی محصولات آرایشی تان را با آب ولرم و شامپو بشویید و برای خشک شدن، زیر نور خورشید قرارشان دهید.

3- تماس گوشی تلفن همراه با پوست صورت:

شاید باورتان نشود که یکی از دلایل جوش زدن گونه ها یا چانه، تماس تلفن همراهتان با پوست این ناحیه از صورتتان باشد. چه تلفن همراهتان تمیز باشد، چه آلوده. تنها چاره برای فرار از این مشکل هم استفاده کمتر از تلفن همراه یا حداقل استفاده از هندزفری هنگام مکالمه است.

4- بیدار ماندن تا دیروقت:

کمبود خواب باعث استرس می شود و استرس هم زمینه ساز بسیاری از بیماری های پوستی از جمله اگزما، آکنه و پسوریازیس است. «زمان خواب بهترین فرصت برای ترمیم سلول های آسیب دیده بدن در طول روز است و هرچه قدر که طول مدت خوابتان بیشتر باشد، فرصت بیشتری هم برای بازسازی سلول های پوستی تان وجود خواهد داشت.» به عبارت دیگر، هرچه قدر که بیدار ماندن طولانی مدت و در نتیجه کمبود خواب باعث صدمه دیدن پوست می شود، در عوض خواب کافی سبب بازسازی سلول های قدیمی و جایگزین شدن سلول های جدید و شاداب پوست می شود.

5- پاک نکردن آرایش قبل از خواب:

باقی ماندن محصولات آرایشی به مدت طولانی روی پوست سبب ایجاد جوش های التهابی و ایجاد چروک های عمیق به مرور زمان می شود، مخصوصاً اگر یک لایه دود هم روی کرم صورتتان بنشیند! به همین دلیل شما باید قبل از خواب، صورتتان را با آب ولرم و یک صابون ملایم بشویید و پس از خشک کردن، مقداری کرم ویتامینه شب روی آن بمالید و اجازه دهید که این کرم تا صبح جذب پوستتان شود. تأثیر شگفت انگیز این کار را بعد از دو ماه حتماً مشاهده خواهید کرد.

6- رژیم غذایی نامناسب:

نتایج تازه ترین تحقیقاتی که در مجله تازه های پوست آمریکا به چاپ رسیده نشان می دهد که جایگزین کردن پروتئین و غلات سبوس دار به جای غذاهای فرآوری شده ای مثل سوسیس و کالباس یا غذاهای حاضری نقش به سزایی در کاهش جوش و تخریب سلول های پوستی دارد. خوردن غذاهای فرآوری شده و سرشار از نمک و قند و چربی باعث افزایش قند و چربی خون و در نتیجه اختلال در کارکرد بدن می شود که این اختلال روی تخریب پوست هم بی تأثیر نیست. از طرفی، مصرف مواد و خوراکی های طبیعی مثل مغزها، کره بادام زمینی، آووکادو و سایر خوراکی های سالم، کمک شایانی به رشد و سلامت مو، ناخن و شادابی پوست می کنند.

7- سیگار کشیدن:

اگر هیچ انگیزه ای برای ترک سیگار ندارید، بهتر است بدانید که چروک های عمیقی که در اثر سیگار کشیدن روی پوست به وجود می آیند باعث می شوند که شما ۵/۲ سال پیرتر از آنچه که هستید به نظر برسید، بنابراین شما می توانید با ترک سیگار علاوه بر حفظ سلامتی خود به شادابی پوستتان هم کمک کنید.

8- ضد آفتاب نزدن:

بهترین و مطمئن ترین راه برای محافظت از پوست در برابر چروکیدگی و افتادگی استفاده از ضد آفتاب مناسب حتی در روزهای ابری و بارانی است. شما می توانید هنگام خارج شدن از منزل مقداری کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ به صورت و دست های خود بمالید و در روزهای معمولی هر ۴ ساعت و در روزهای آفتابی هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید. برای انتخاب درجه SFP نسبت به محل زندگی تان هم بد نیست که با یک متخصص پوست مشورت کنید.

9- نادیده گرفتن چشم ها:

نه تنها نازک بودن پوست اطراف چشم نسبت به سایر نقاط بدن باعث آسیب پذیرتر بودن اش است، بلکه نادیده گرفتن و نداشتن رفتاری مناسب با آن به چروکیده و تیره تر شدن اش هم کمک می کند. برای جلوگیری از چروکیدگی و سیاه شدن اطراف چشمتان نباید اجازه بدهید که پوست این ناحیه خشک شود. برای این کار می توانید از یک کرم ضد چروک مخصوص دور چشم هر ۶ ساعت یک بار استفاده کنید و آرایش چشمتان را هم با شیر پاک کن های مخصوص چشم پاک کنید. ماساژ دادن پوست اطراف چشم، دو بار در روز و از بیرون به سمت داخل هم می تواند به روان تر شدن جریان خون و جلوگیری از چروکیدگی منجر شود.

10- استفاده از محصولات غیراستاندارد:

پوست یکی از حساس ترین، بزرگ ترین و مهم ترین اجزای بدن است و چون رابطه مستقیمی با زیبایی دارد نباید از خرید محصولات استاندارد و مناسب برای محافظت از آن خودداری کنید. حتی اگر مجبور به پرداخت هزینه های سنگین در این زمینه شوید، بنابراین دور فروشگاه ها و محصولات غیراستاندارد و غیر معتبر را خط بکشید و اگر زیبایی پوستتان برایتان اهمیت دارد، فکر خرید لوازم آرایش از دست فروش های کنار خیابان را از سرتان بیرون کنید.

11- استفاده از لوازم آرایش مشترک:

یکی از عمده دلایلی که سبب بروز جوش های التهابی و چرکی روی پوست صورت می شود، استفاده از لوازم آرایش مشترک است، بنابراین اگر از جوش و جوش زدن متنفرید، از لوازم آرایش کسی استفاده نکنید و به دیگران هم اجازه استفاده از لوازم آرایشتان را ندهید. هنگام مراجعه به آرایشگاه هم پدها و برس های لوازمی مثل رژ گونه یا پنکیکتان را همراه خود ببرید و از آرایشگرتان بخواهید که از آن ها استفاده کند.

12- نادیده گرفتن ماسک های میوه ای:

میوه ها اثر خوبی روی شادابی پوست از خود بر جای می گذارند و استفاده از ماسک میوه ها می تواند به جوان شدن پوستتان کمک کند. اگر دوست دارید که این اثر خودش را بهتر نشان بدهد، می توانید از ماسک طبیعی میوه ها به جای ماسک های شیمیایی استفاده کنید. برای این کار کافی است که یک عدد از میوه مورد نظرتان را کمی له کنید و عصاره آن را به مدت نیم ساعت روی پوست خود قرار دهید.

نظر شما چیست؟