استفاده از محصولات مراقبت از پوست امروزه از اولویت‌های مهم زندگی است. اگر بخواهیم پوستی سالم و جوان داشته باشیم ناگزیریم از این محصولات استفاده کنیم. اما ترتیب استفاده از این محصولات چگونه است؟ در این مقاله مجله سلامت و زیبایی جهان گستر به بررسی ترتیب بهتر استفاده از محصولات مراقبت از پوست می‌پردازیم.

۱- استفاده از یک شوینده مناسب

اولین و مهم‌ترین گام مراقبت از پوست انتخاب یک شوینده مناسب با نوع پوست است. این گروه از محصولات را بدون در نظر گرفتن ساختار آن‌ها (محلول، ژل، لوسیون و …) به دو دسته پاک‌کننده‌های چشم و پاک‌کننده‌های صورت تقسیم می‌کنیم، البته امروزه محصولات چندمنظوره در بازار هست که هم کاربرد پاک‌کنندگی چشم دارد هم صورت و چندکاره محسوب می‌شود.
به‌هرحال چه پاک‌کننده صورت و چشم شما از هم مجزاست چه با هم، بهتر است ابتدا پد آغشته شده به پاک‌کننده چشم را به مدت 1 دقیقه به‌آرامی روی چشم خود قرار دهید و سپس آرایش چشم خود را از بالا به پایین پاک‌کنید، سپس به سراغ پاک کردن آرایش صورت خود بروید و با استفاده از پد یا پنبه به‌ملایمت صورت خود را پاک‌کنید. توصیه می‌شود پاک‌کننده و شوینده‌ای را برای پوست خود انتخاب کنید که پایه طبیعی و گیاهی داشته و کمترین میزان نگه‌دارنده‌های شیمیایی و الکل را دارا باشد.

برخی افراد عادت دارند پوست خود را با آب بشویند (بیشتر افراد با پوست چرب و مختلط)، در این مورد بهتر است با توجه به نوع پوست خود شوینده مورد نظرتان را انتخاب کرده و با آب ولرم یک دقیقه پوست را ماساژ داده و سپس با آب سرد پوست را آبکشی کنید و اجازه دهید پوستتان کاملاً خشک شود یا با یک دستمال به‌آرامی پوستتان را خشک کنید. (این کار ضمن ایجاد شادابی باعث بسته شدن منافذ باز پوست نیز می‌گردد.

۲- اسکراب

لایه‌بردار یا اسکراب‌ جزو محصولات روزانه مراقبت پوست نیستند و توصیه می‌شود برای پوست‌های چرب 2 بار در هفته و برای پوست‌های نرمال 1 بار در هفته و برای پوست‌های خشک در ماه 1 بار استفاده شوند.

این محصول که به‌عنوان یک‌لایه بردار مکانیکی نیز از آن یاد می‌شود در لایه‌برداری سلول‌های شاخی و مرده پوست نقش به سزایی داشته و نرمی و درخشش خاصی را به پوست بازمی‌گرداند. همچنین برای پوست‌های چرب ترشح غدد چربی را متعادل کرده و جذب رطوبت‌رسان‌ها و سرم‌های درمانی را بالا می‌برد.

3- تونر

پس از شست‌وشو و پاک کردن پوست برای از بین بردن آلودگی‌های عمقی‌تر و بازگرداندن نرمی و رطوبت ازدست‌رفته به پوست استفاده از تونرها توصیه می‌شود. با یک پد آرایشی و مقداری تونر کل صورت خود به‌جز نواحی دور چشم را پاک کنید.

هر فرد در هر سن با توجه به ژنتیک، تغذیه، محیط‌زیست، روند پیری پوست و … با مشکلاتی در پوست نظیر آکنه، چروک، خشکی، افتادگی، لک و … روبه‌رو می‌شود و با توجه به نوع مشکل پوستی خود اقدام به انتخاب محصول درمانی می‌کند.
در این میان محصولات به فرم‌ها و ساختارهای مختلفی در بازار موجود است. عصاره و اسانس، سرم، کرم، فلویید، لوسیون و… که در ادامه تفاوت آن را توضیح می‌دهیم.

۴- عصاره و اسانس

حتماً شما هم، روی برخی محصولات با کلمه essence مواجه شده‌اید، این دسته از محصولات سریع‌ترین قدرت جذب و بالاترین میزان ماده مؤثره را دارند. بنابراین غلظت آن‌ها زیاد است و معمولاً یک قطره از آن برای کل صورت کافی است. به دلیل قدرت نفوذ عمقی این نوع محصولات توصیه می‌شود پس از پاک کردن پوست به‌عنوان اولین محصول بر روی پوست تمیز مصرف شود.

۵- سرم‌های پوست

پس از عصاره، ساختار سرم بالاترین قدرت نفوذ را دارد. اگر پوست شما، هم‌زمان دچار چند ناراحتی است برای حادترین آن سرم و برای مشکل دیگر کرم انتخاب کنید. به‌طور مثال پوست شما دارای لک است و اولویت شما هم درمان لک است در این مورد اولین و بهترین انتخاب برای شما سرم ضد لک است.

حال اگر دوست دارید روند درمان لک سریع‌تر باشد در کنار آن کرم ضد لک استفاده کنید و یا اگر دوست دارید علاوه بر درمان لک خشکی پوست شما برطرف شود توصیه ما سرم ضد لک و کرم مغذی است و اگر هم هم‌زمان از چند سرم مختلف استفاده می‌کنید توجه داشته باشید سرم ضد لک را پیش از بقیه محصولات استفاده کنید.

۶- کرم دور چشم

پس از مصرف سرم، بهترین زمان برای استفاده از دور چشم است، در هر سنی که هستید به‌خصوص اگر پوست مختلط دارید یا با کامپیوتر و موبایل زیاد کار می‌کنید مصرف دور چشم را فراموش نکنید.

نظر شما چیست؟