دوران بارداری باعث ایجاد تغییرات متعددی در بدن زن هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی می‌شود. این امر به دلیل تغییرات هورمونی است. با اینکه برخی از زنان به دلیل درخشندگی پوست خود زیبا می‌شوند، اما برخی دیگر پوستشان خشک، خسته و کدر به نظر می‌رسد. اکثر زنان در دوران بارداری با مشکلاتی مانند تیره شدن قسمتی از پوست یا حضور لک‌های قهوه‌ای رنگ روی پوست صورت یا بدنشان مواجه می‌شوند که به آن‌ها در اصطلاح پزشکی «ملاسما» یا در اصطلاح عمومی «لک‌های دوران بارداری» گفته می‌شود و به دلایل مختلفی در پوست گردن، گونه یا بینی مادران ظاهر می‌شوند. لک‌های قهوه‌ای رنگ معمولاً در سه ماهه سوم بارداری ظاهر شده و با متولد شدن نوزاد و همین‌طور کاهش و متعادل شدن سطح هورمون‌ها به مرور بهبود می‌یابند. در برخی موارد شدید نیاز به استفاده از محصولات درمانی است که توصیه می‌شود بعد از زایمان طبق نظر پزشک از روشن کننده‌ها و ضدلک‌های موجود در بازار استفاده شود.

علل ایجاد لک‌های حاملگی (ملاسما)

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و مصرف قرص‌های ضدبارداری که هورمونی هستند، فشار مضاعفی بر روی کبد وارد می‌کنند. این فشارها باعث ایجاد رسوباتی می‌شوند که مانع ترشح صفرا خواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود به‌مرور لکه‌هایی روی پوست ظاهر ‌شود. به همین دلیل برخی از خانم‌ها ممکن است در دوران بارداری با این لکه‌ها مواجه شوند.

تغذیه نامناسب

ازآنجایی‌که کبد قادر به از بین بردن همه سموم بدن نیست، برخی از مواد غذایی به‌راحتی قابل‌هضم و تجزیه نیستند و کبد را دچار مشکل خواهند کرد پس اگر می‌خواهید کبدتان به‌درستی کار کند تغذیه مناسب داشته باشید. غذای فوری، متهم اصلی ایجاد کبد چرب هستند.

از خوردن غذاهای کنسروی و غذای فوری و همچنین غذاهای سرخ‌شده با روغن زیاد یا غذاهایی که چربی بالایی دارند، خودداری کنید. (مصرف روغن‌های جامد و مایع بازاری اکیداً ممنوع، روغن کنجد خالص یا روغن‌زیتون و ارگانیک را جایگزین کنید)

برخی از غذاها با یکدیگر سازگاری ندارند، به همین دلیل بهتر است باهم خورده نشوند. به‌عنوان مثال ماست به همراه تخم‌مرغ نباید خورده شود؛ اشتباهی که خیلی از افراد انجام می‌دهند. حتی خوردن ماست با ترشی و همچنین تخم‌مرغ با ترشی توصیه نمی‌شود. کبد برای هضم و آنالیز این مواد انرژی زیادی را صرف می‌کند اما درنهایت ممکن است یکسری مواد زائد وارد کبد و سپس خون شوند و لکه‌های پوستی را ایجاد کنند.

قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید

این مورد هم نیاز به توضیح بیشتر ندارد. چه باردار باشید چه نباشید قرارگیری در معرض نور مستقیم و شدید خورشید به پوست شما آسیب می‌زند. قطعاً در دوران بارداری این تأثیر به‌مراتب بیشتر خواهد بود، پس حتماً از کرم‌های حاوی SPF و محافظ در برابر نور آفتاب استفاده کنید.

عوامل تشدید کننده لک‌ها

  • لوازم آرایشی شیمیایی و با کیفیت پایین
  • تزریق ژل و بوتاکس
  • استفاده از لیزر
  • کرم‌های لایه‌بردار شیمیایی
  • کرم‌های جوان‌کننده پوست با پایه شیمیایی
  • قرار گرفتن زیاد در برابر نور خورشید
  • استفاده از کرم‌های ضد لک قوی و شیمیایی
  • استفاده از عطرهای شیمیایی، دستمال مرطوب و محصولات بی‌کیفیت پوستی

نظر شما چیست؟