پوست هر فردی از نظر میزان ترشح چربی به انواع مختلف تقسیم بندی می‌شود: پوست چرب، پوست معمولی، پوست خشک و پوست مختلط. مهم‌ترین عامل داشتن پوست چرب معمولاً ارثی است. عامل مهم دیگر هورمونی است. میزان ترشح چربی در سنین نوجوانی و جوانی در نتیجه هورمون‌های جنسی بیشتر می‌شود و با افزایش سن معمولاً کاهش میابد. اما بعضی افراد در سنین بالا هم همچنان پوست چربی دارند. بعضی از بیماری‌های هورمونی نیز باعث افزایش ترشح چربی پوست می‌شود.

در خانم‌ها قبل از عادت ماهانه، به دلایل هورمونی پوست چرب‌تر می‌شود. عوامل محیطی مانند رطوبت و گرمای شدید نیز ممکن است در تشدید احساس چربی پوست دخیل باشند. برخلاف تصور رایج، ارتباطی بین پوست چرب و چربی خون یا کبد چرب وجود ندارد. در مواردی که چربی پوست شدید باشد ممکن است آزار دهنده باشد. چربی پوست باعث براق شدن پوست می‌شود که ممکن است خوشایند نباشد. افراد دارای پوست چرب معمولاً موی چربی نیز دارند.

برای افراد دارای پوست چرب رعایت نکات زیر مناسب خواهد بود:

  • استفاده از شوینده‌های مخصوص پوست‌های چرب. افراد دارای پوست چرب معمولاً به تعداد دفعات بیشتری شستشوی روزانه نیاز دارند. لذا هرگاه احساس چربی پوست ایجاد شد می‌توان آن را با پاک کننده مناسب تمیز نمود. در این زمینه ژل شوینده عمقی دیوزیناک بایوسکرین و یا لوسیون دوفاز ایکسی توصیه می‌شود.
  • باید توجه داشت مسئله رطوبت پوست (که مربوط به میزان آب موجود در پوست است) با چربی پوست بسیار متفاوت است. لذا بعضی از افراد علی رغم داشتن پوست چرب به علت رطوبت کم، پوستشان پوسته پوسته می‌شود (دهیدراته). این افراد نیازمند استفاده از مرطوب کننده‌های بدون چربی هستند. کرم مت بالانس ایکسی، سبو مت بایوسکرین و یا حتی سرم آبرسان آکوا الکسیر از برند ایکسی محصولات پیشنهادی ما به شما هستند.
  • انتخاب کرم پودر و بخصوص لوازم آرایشی برای پوست‌های چرب بسیار مهم است. مصرف محصولات چرب و سنگین علاوه بر تشدید چربی پوست می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوست و بروز جوش و آکنه شود. به طور کلی باید از کرم‌های فاقد چربی استفاده شود. همچنین نوع ضد آفتاب مورد استفاده باید بدون چربی باشد فرم‌های لوسیون و ژل ضد آفتاب برای پوست‌های چرب بهترینند.
  • حتماً شب‌ها پوست را از مواد آرایشی پاک نموده و از لوسیون های بالانس کننده چربی و قابض منافذ استفاده شود.
  • هر چند نقش تغذیه در ترشح چربی پوست دقیقاً روشن نیست اما توصیه کلی این است که از غذاهای پر چرب و سرخ کرده کمتر استفاده شود و مصرف میوه و سبزیجات تازه بیشتر شود.

علاوه بر این افراد دارای پوست چرب مستعد ابتلا به بعضی بیماری‌های پوستی هستند بعضی از این حالت‌ها عبارتند از:

آکنه: در صورت بروز آکنه در موارد شدید پوست نیاز به درمان دارد. اما برای کاهش شدت آکنه استفاده از کرم KS دیوزیناک برند بایوسکرین شب‌ها کمک خواهد کرد.

منافذ باز و جوش‌های سر سیاه: منافذ باز پوست که معمولاً در افراد با پوست چرب دیده می‌شود را نمی‌توان به طور کامل از بین برد. اما با استفاده از مرطوب کننده، تونر، اسکراب، ماسک می‌توان تا حدودی این منافذ را کاهش داد.

هیپرپلازی سباسه: این حالت توده‌های کوچک و خوش‌خیمی هستند به رنگ پوست گاها متمایل به زرد و مرکز فرو رفته که در سنین میان‌سالی ظاهر می‌شوند. این ضایعات را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف مانند کوتر یا لیزر از بین برد.

درمان پوست چرب

محصولات مختلف موضعی که برای پوست‌های چرب ساخته شده‌اند فقط نقش پاک کننده چربی را دارند و تأثیر چندانی روی میزان ترشح چربی ندارند. بعضی داروهای خوراکی و هورمونی می‌توانند میزان ترشح چربی پوست را کاهش دهند. اما این داروها فقط در مواردی استفاده می‌شوند که چربی همراه با بروز آکنه باشد با وجود این مسائل، داشتن پوست چرب محاسنی هم دارد. طبق آمار افراد دارای پوست چرب کمتر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند. هرچند افرادی که دارای پوست خیلی چرب هستند به علت بزرگ شدن غدد چربی ممکن است پوستشان زمخت و خشن به نظر برسد اما ایجاد چین و چروک در پوست‌های چرب دیرتر اتفاق میافتد.

نظر شما چیست؟