میکرودرم روشی است فوق‌العاده برای جوان‌سازی و زیبایی پوست که با انجام درست آن می‌توانید از جوش و لک و منافذ باز پوست و بسیاری از ضایعات پوستی پوست خود را پاک کنید.
میکرودرم ابریژن برای بار اول در سال 1985 در کشور ایتالیا انجام شد و بعدها در بیشتر کشورهای اروپایی به‌عنوان روش بدون عارضه جوان‌سازی استفاده شد.

میکرودرم روشی است که در آن با استفاده از دستگاهی خاص، نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم با فشار تنظیم‌شده‌ای با سطح پوست در تماس قرار می‌گیرد و تراش بسیار سطحی در لایه‌های فوقانی شاخی پوست ایجاد می‌کند. در ضمن یک مکش نیز روی پوست انجام می‌شود که باعث جمع شدن کریستال‌ها از سطح پوست و همچنین بهتر شدن جریان خون به منطقه و فعال شدن سلول‌های فیبروبلاست و در نتیجه موجب ترمیم و طراوت پوست می‌شود.

میکرودرم چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام در ابتدا پوست تمیز و آرایش و چربی کاملاً پاک می‌شود و سپس به مدت لازم برحسب نوع پوست و ضایعه آن‌که از سوی پزشک تعیین می‌شود، سایش در جهات گوناگون و روی قسمت‌های متعدد انجام می‌شود. زمان لازم حدود 20 تا 30 دقیقه در صورت و 20 دقیقه در گردن به طول است. پس از اتمام درمان، صورت پاک و سپس با آب ولرم شسته می‌شود. یک کرم قابض منافذ به محل مالیده می‌شود.

در این موارد استفاده از میکرودرم توصیه می‌شود:

  1. از بین بردن لک‌های پیری
  2. از بین بردن و تمیز کردن جوش‌های سرسیاه
  3. شاداب و سرحال شدن پوست صورت
  4. ضخیم و سفت‌تر شدن پوست و به دلیل تحریک کلاژن سازی
  5. شفاف شدن پوست
  6. میکرودرم موجب نفوذ عمیق‌تر و تأثیر بهتر کرم‌ها و سرم‌های درمانی شده و اثر آن‌ها را چند برابر می‌کند.
  7. درمان چروک‌های ظریف پوستی و کمک به از بین بردن اسکارهای سطحی مثلاً اسکار آکنه (جای جوش)
  8. افزایش تأثیر داروهای موضعی و کمک مؤثر در درمان لک‌های پوستی و تفاوت رنگ در سطح پوست مثل ویتیلیگو
  9. کمک به درمان جوش‌های زیرپوستی
  10. در پوست‌های چرب ترشح چربی (غدد سباسه) را کنترل می‌کند و در پوست‌های خشک موجب تحریک فعالیت غدد می‌شود و به نرم‌تر شدن و لطافت پوست کمک می‌کند.
  11. در پوست‌های قرمز و حساس باعث کاهش حساسیت پوست می‌شود.

در چند مورد نباید از میکرودرم استفاده کرد؟

  • افرادی که تبخال و یا زگیل در صورت خود دارند
  • افرادی که در حین رادیوتراپی گردن هستند
  • بیمارانی که در حین درمان با ایزوترتینوئین خوراکی
  • افرادی که جراحی صورت در 2 ماه اخیر انجام داده باشند
  • همچنین میکرودرم برای کسانی که طی 12 ماه اخیر رواکوتان مصرف کرده‌اند یا بیماری پسوریازیس دارند توصیه نمی‌شود.

به‌طورکلی فاصله جلسات از 1 تا 4 هفته بنا به تشخیص پزشک و بر اساس نوع مشکل مراجعه‌کننده و تعداد جلسات از 4 تا 6 جلسه برای جوان‌سازی تا 10-12 جلسه برای رفع لک و روشن شدن پوست است.

بیماران باید از دو روز قبل از درمان تا 72 ساعت پس‌ازآن از مصرف محصولات لایه‌بردار و ضد لک جدا خودداری کنند و پس از میکرودرم حتماً از ضد آفتاب با دقت بیشتری و با فاصله هر 3 ساعت استفاده نمایند. استفاده از آب داغ تا 24 ساعت بعد از درمان ممنوع است. اقداماتی همچون دکلره نمودن، بند انداختن، موم و… بعد از 3-4 روز از میکرودرم مجاز است. آقایان موظف‌اند 3-4 ساعت قبل از میکرودرم اصلاح نمایند و در صورت تمایل بعد از 12 ساعت از میکرودرم اصلاح صورت بلامانع است.

اصلی‌ترین مزیت میکرودرم این است که این روش کاملاً بدون عوارض جانبی است. این روش بدون درد است و نیازی به استفاده از بیهوشی یا بی‌حس کننده‌های موضعی نیست.

نظر شما چیست؟