کاهش وزن به‌خصوص برای افرادی که از اضافه‌وزن رنج می‌برند می‌تواند با بروز مشکلاتی از جمله شل شدن و افتادگی پوست همراه باشد، در این مطلب با اشاره به نکاتی جهت تغییر سبک زندگی و برخی عادت‌ها تلاش می‌شود که این تغییر با روند کندتری اتفاق افتد.

وزن خود را با سرعت پایین و با برنامه کاهش دهید

اکثر متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه می‌کنند تنها بین نیم تا ۲ کیلوگرم در طول یک هفته کاهش وزن داشته باشید. کاهش وزن سریع با استفاده از رژیم غذایی سنگین و یا قرص‌های لاغری، می‌تواند مشکلات جدی و جبران‌ناپذیری برای شما ایجاد کند و سلامت پوست و مو شما را تحت تأثیر خود قرار دهد.

با رعایت یک برنامه ورزشی، ماهیچه‌های محکمی بسازید

چربی بدن خود را با توده‌های ماهیچه‌ای جایگزین کنید. برای انجام این کار باید بر روی آموزش‌های قدرتی تمرکز کنید. شما باید ماهیچه را جایگزین چربی کنید که می‌خواهید از دست بدهید. زمانی که ماهیچه‌های زیرین شما محکم و سفت شود، باعث می‌شود پوستی محکم داشته باشید و از افتادگی آن نیز جلوگیری می‌کند. ساخت ماهیچه‌های محکم و قوی نه‌تنها باعث محکم شدن پوست می‌شود بلکه به مصرف کالری بیشتر در بدن کمک می‌کند. توصیه می‌شود در هفته ۴ روز را به ورزش‌های قدرتی بپردازید. در این میان، ۲ الی ۳ روز را در هفته به آموزش‌های سخت و با شدت بالا اختصاص دهید تا بتوانید متابولیسم خود را افزایش دهید و توده‌های ماهیچه‌ای بیشتری بسازید. برای اینکه نتیجهٔ بهتری داشته باشید، این برنامه را با رژیم غذایی پر پروتئین مناسب و کافی همراه سازید. خوردن گوشت و سایر مواد پروتئینی می‌تواند بدن شما را قوی‌تر سازد.

پوست خود را در برابر آفتاب محافظت کنید

اگر قصد دارید بیرون از منزل به ورزش بپردازید، بهتر است زیاد در معرض نور خورشید قرار نگیرید یا در سایه و شب‌ها ورزش کنید. اشعهٔ ماوراء بنفش خورشید می‌تواند کلاژن پوست را تخریب کند. پیاده‌روی و دویدن خود را صبح زود یا آخر شب انجام دهید. از ضد آفتاب‌هایی با قدرت محافظت بالا SPF استفاده کنید. این‌گونه ضد آفتاب‌ها می‌توانند پوست شما را در برابر اشعهٔ ماوراء بنفش محافظت نمایند. لباس‌های مناسب به تن داشته باشید.

رژیم غذایی مناسب و طبق نظر متخصص را رعایت کنید

وعده‌های غذایی خود را از سبزی‌ها و میوه‌های رنگارنگ پر کنید. این مواد غذایی حاوی مواد مغذی هستند که برای سلامت و شادابی پوست شما بسیار مناسب است. وجود ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌ها در سبزی‌ها و میوه‌ها می‌تواند برای سلامت پوست بسیار مفید باشد. شما می‌توانید این آنتی‌اکسیدان‌ها را در گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز و سایر سبزی‌ها پیدا کنید. در این میان، سبزی‌هایی با برگ سبز و مرکبات دارای ویتامین C فراوانی هستند که به ساخت کلاژن و سفتی و قوام پوست کمک فراوانی کند.

از کرم‌ها و سرم‌های مناسب استفاده کنید

در کنار ورزش و رعایت رژیم غذایی استفاده از محصولات رطوبت رسان یا سفت کننده و قوام‌بخش پوست با تحریک ساخت کلاژن در لایه‌های عمقی پوست به سفتی و قوام هرچه بیشتر و بهتر پوست کمک می‌کند. توصیه می‌شود از برندهایی با پایه طبیعی و گیاهی استفاده کنید که ضمن اثربخشی رضایت‌بخش کمترین آسیب را به پوست می‌رساند.

سیگار را از زندگی خود حذف کنید

هر سیگاری که شما روشن می‌کنید، می‌تواند با تخریب الیاف کلاژن پوست شما را شل‌تر کند و از استحکام آن بکاهد. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز می‌تواند سطح پروتئین‌های التهابی در پوست را افزایش دهد و از سطح کلاژن در پوست بکاهد. همین امر نیز موجب افتاده شدن پوست و ایجاد چین‌وچروک‌های مختلف در آن می‌گردد.

آب بیشتری بنوشید

آب بهترین گزینه برای جوان‌سازی پوست است. از دست رفتن آب بدن می‌تواند به سلول‌های آن نیز آسیب برساند. بهتر است روزانه مقدار مناسب و کافی آب بنوشید.

۱ نظر

نظر شما چیست؟