پوست شما از بدنتان محافظت می‌کند، اما فقط به همین ختم نمی‌شود. این صورت شماست که شما را به دنیای خارج معرفی می‌کند. هنگامی که در سلامت به سر می‌برید، پوست سرشار از شادابی است. انتخاب‌های هر روز شما از قبیل چیزهایی که می‌خورید، جاهایی که می‌روید، احساسات شما، همه و همه روی پوست شما تاثیرگذار است. از این راهنمایی‌ها بهره ببرید تا پوستی جوان، سلامت و بدون چروک داشته باشید.

تأثیر غذاها روی صورت

مراقب رژیم غذایی خود باشید. دریافت مقادیر زیادی ویتامین C و همچنین محدود کردن مصرف چربی و کربوهیدرات‌ها، ارتباط مستقیمی با پوستی جوان و شاداب دارد.

تغییر رژیم غذایی در سیمای شما مؤثر است. غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان، از قبیل ماهی، میوه‌ها و سبزیجات، از حامیان جدی پوست به شمار می‌روند. برخی تحقیقات حاکی از آن است که برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های ناگهانی، کربوهیدرات (مانند نان سفید و پاستا) را از برنامه غذایی خود خارج کرده و به جای آن پروتئین سالم را بگنجانید.

ویتامین‌های لازم

کرم ضد چروک شما احتمالاً حاوی ویتامین C یا E است. این آنتی‌اکسیدان‌ها را به درون بدن خود نیز وارد کنید. خوردن غذاهایی سرشار از این ویتامین‌ها، بعلاوه مواد معدنی مانند سلنیوم، محافظ بسیار خوبی در برابر صدمات ناشی از تشعشعات خورشید خواهد بود. آنها حتی علائم پیری پوست، مانند چروک و لکه‌های پوستی را نیز کاهش می‌دهند.

فرار از پیری پوست

ورزش کردن برای تک تک اعضای شما مفید خواهد بود، که این شامل بزرگ‌ترین بخش اندام شما، یعنی پوست نیز می‌شود. ورزش گردش خون را بهبود بخشیده و پوستی شاداب‌تر حاصل می‌کند. جریان خون بهتر، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به بدن می‌رساند و به پوست کمک می‌کند تا کلاژن‌سازی انجام داده، و در نهایت به دفع چین و چروک ختم می‌شود. نگران عرق ریختن نباشید، ورزش منافذ پوست شما را مسدود نخواهد کرد. توصیه می‌شود بلافاصله بعد از ورزش صورت خود را بشویید.

خواب کافی داشته باشید

دیر خوابیدن و صبح زود بیدار شدن‌های مکرر، نتیجه‌اش بر روی پوست صورت به‌صورت حلقه‌های قهوه‌ای زیر چشم، چشمانی پف دار و پوستی رنگ پریده نمایان خواهد شد. ۷-۸ ساعت خواب شب، بدن و پوست شما را در حالت ایده‌آل نگه خواهد داشت. اما طریقه خوابیدن نیز مهم است: گذاشتن صورت روی بالش، در یک حالت ثابت و برای سال‌های طولانی، مطمئناً چین و چروک‌هایی را در آن بخش که همیشه با بالش در تماس بوده ایجاد خواهد کرد. خوابیدن روی شکم هم از همه بدتر، پف زیر چشم به همراه خواهد داشت.

از تشعشعاتی که به پوست شما ضرر می‌رساند بپرهیزید

اگر عاشق برنزه شدن در آفتاب هستید، باید بدانید که پوست شما در معرض آسیب‌های جدی از تشعشعات خورشید است. حدود ۹۰٪ از صدمات پوستی ناشی از نور خورشید می‌باشد. اگر بیشتر وقت خود را در زیر نور خورشید می‌گذرانید، پس شما می‌توانید در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار گیرید.

همیشه با لایه ضخیمی از کرم‌های ضد آفتاب از پوست خود محافظت کنید. محصولاتی که حاوی زینک‌اکساید، دی اکسید تیتانیوم و یا آووبنزون باشد را بیابید و بر روی پوست خود بمالید. همیشه کلاه‌هایی با لبه پهن و لباس‌هایی با آستین بلند را برتن کنید و بین ساعت ۱۰ تا ۲ بعدازظهر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید که تشعشات بسیار قوی و مضری دارد، اجتناب کنید.

در میان‌سالی مراقب پوست خود باشید

وقتی پا به سن می‌گذارید پوست شما تغییر می‌کند، بدن شما به میزان کافی کلاژن تولید نمی‌کند و الاستین موجود در بدن که باعث‌ترمیم پوست و خاصیت ارتجاعی پوست است، ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. سلول‌های جدید تولید نمی‌شوند و یا سلول‌های موجود به سرعت از دست می‌روند. برای بهبود چنین پوست‌هایی، برای از بین بردن سلول‌های مرده و پاک‌سازی آنها، از پاک کننده‌های که چربی پوست را حفظ می‌کنند و از مرطوب‌کننده استفاده نمایید و مهم‌تر از همه، از قرار گرفتن در پرتو نور خورشید به‌شدت اجتناب کنید.

سیگار، نه!

سیگارکشیدن برای پوست شما بسیار مضر است، بعد از تشعشعات نور خورشید، دومین عامل ایجاد چین و چروک و خشکی پوست، همین دود سیگار است. سیگار کشیدن، جریان خون‌رسانی به پوست را کاهش داده و در نتیجه عمل کلاژن سازی را مختل می‌کند. کلاژن کمتر یعنی چین و چروک بیشتر.

نظر شما چیست؟