پوست سر هم مثل پوست سایر نقاط بدن به مراقبت و توجه نیاز دارد اما پنهان بودن آن زیر موها که البته محافظی طبیعی برایش محسوب می‌شود، باعث می‌شود کمی به آن بی‌توجه باشیم.

ابتدا لازم است ویژگی‌های خاص پوست سر را بشناسید. ناحیه کف سر و پوست آن ویژگی‌های خاصی دارد که توجه به این ویژگی‌ها در اقدام‌های بهداشتی – درمانی مؤثر است. این ناحیه غنی از «فولیکول مو» و این فولیکول‌ها غنی از غدد چربی‌ساز هستند. ترشح چربی در این ناحیه در برخی افراد بیش از حد است و می‌تواند زمینه‌ساز رشد قارچ و ایجاد «فولیکولیت» یا «عفونت پیاز مو» شود. از دیگر ویژگی‌ها در پوست کف سر، خون‌رسانی بالاست که در رشد مو نیز مؤثر است. برخی داروها با استفاده از این ویژگی و با تحریک و تشدید خون‌رسانی از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

بعد از بلوغ غدد چربی‌ساز پوست فعال می‌شود و میزان چربی سطح پوست بالا می‌رود. اولین مشکلی که به دنبال این مساله به وجود می‌آید، التهاب پوست یا «درماتیت سبوره» است که در پی رشد نوعی قارچ به وجود می‌آید که از چربی پوست سر تغذیه می‌کند. حمام روزانه با شامپوی مناسب برای این افراد توصیه می‌شود. برای کسانی که سرشان چربی زیادی دارد، استفاده از شامپوهای تنظیم کننده ترشح چربی توصیه می‌شود، توصیه ما به شما استفاده هفته‌ای دو بار شامپو فیتوسدرت و یا به صورت روزانه از شامپو فیتوپاناما است. جدیدترین محصول فیتو، با نام فیتوپولین به عنوان احیا کننده، پاک کننده عمقی و تنظیم کننده ترشح چربی پوست سر به افرادی که دچار پوست سر چرب هستند توصیه می‌شود. این محصول قبل از شامپو کردن مو استفاده می‌شود. برای مطالعه و آشنایی با روش صحیح و دقیق استفاده از فیتوپولین به صفحه ویژه این محصول در وب سایت ما مراجعه کنید. (اینجا)

«فولیکولیت» یا عفونت پیاز مو به دنبال رشد قارچ و برخی میکروب‌ها در حوالی سن بلوغ به وجود می‌آید. «فولیکولیت» را باید جدی گرفت زیرا اگر عفونت عمقی و شدید شود، پیاز مو را از بین می‌برد. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و شستشوی روزانه به بهبود هرچه سریع‌تر این مشکل کمک می‌کند.

طاسی مردانه یا ریزش موی هورمونی معمولاً در کسانی که زمینه ژنتیکی دارند، دیده می‌شود. توصیه به این افراد، درمان پیوسته این بیماری است.

بیماری «لیکن‌پلان» از بیماری‌های شایع در ناحیه پوست سر است. این بیماری التهابی در ناحیه سر خود را به صورت ریزش موی سکه‌ای همراه با خارش نشان می‌دهد. متاسفانه مویی که در اثر این بیماری دچار ریزش شد، دیگر برگشت‌پذیر نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود با مشاهده ریزش مو، سریع به متخصص مراجعه و درمان را آغاز کرد. بعد از کنترل بیماری، امکان پیوند مو وجود دارد.

ریزش موی سکه‌ای در ناحیه سر مساله دیگری است که دلیل آن بیماری خود ایمنی است و استرس در بروز آن نقش دارد. خوشبختانه در این بیماری به شرطی که درمان سریع آغاز شود، موی ریخته برگشت‌پذیر است. محصولات ضد ریزش فیتو (فیتولیوم 4) و جدیدترین محصول (فیتولوجیست 15) می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

مو قدرت محافظتی خوبی در برابر آفتاب دارد. در کسانی که دچار طاسی مردانه هستند، پوست سر مثل پوست صورت بدون محافظ است. این افراد در فصولی از سال که آفتاب تند است باید حتماً از کلاه استفاده کنند. طاسی سر آقایان از میان‌سالی به بعد به حدی می‌رسد که احتمال آفتاب‌سوختگی آن بالاست. گرچه پوست سر از صورت مقاوم‌تر است اما به هر حال باید از آن در برابر آفتاب محافظت کرد. بهترین پیشگیری نیز کلاه است، و نه ضد آفتاب. فراموش نکنید کسانی که پوست سفیدی دارند، پوست سرشان در مواجهه طولانی با آفتاب مستعد ابتلا به سرطان است.

افراد بالای ۵۰ سال که طاسی پیشرفته دارند، مستعد پوسته‌پوسته شدن کف سر و قرمزی ناحیه هستند. پوست سر در این افراد نازک است و عروق خونی دیده می‌شود. این افراد مستعد ابتلا به سرطان‌های پوستی هستند و باید هر ۶ ماه تا یک سال به‌وسیله پزشک معاینه شوند تا ضایعات پیش سرطانی تشخیص داده و درمان شود.

قبل از سن بلوغ چون غدد چربی هنوز فعال نیستند نیازی به استفاده از شامپوهایی با قدرت پاک‌کنندگی بالا نیست. اما توصیه می‌شود از همین دوران از شامپوهایی با پایه طبیعی و گیاهی استفاده کنید در این زمینه ما برند فیتو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نظر شما چیست؟