شستن صورت یک تا دو بار در روز خوب است اما بیشتر از آن می‌تواند باعث آسیب به پوست شود. در ابتدا اگر آرایشی روی صورت دارید با استفاده از پاک‌کننده‌ها و پنبه، آن را پاک‌کنید، بهتر این است که از پاک‌کننده‌های گیاهی استفاده کنید و نگذارید که هیچ آرایشی روی صورتتان بماند، این قانون را به‌خصوص در شب‌هنگام بیشتر رعایت کنید، زیرا در فاصله بین شب تا صبح، فرصت زیادی است برای این‌که مواد مضر آرایشی، جذب پوستتان شود و زیبایی و طراوت آن را از بین ببرد. رعایت اصول زیر در شستشوی صورت می‌تواند به زیبایی پوست شما کمک کند:

ابتدا شستن دست‌ها

این مشکل بزرگی است که بیشتر افراد به آن بی‌توجه‌اند، اما اگر کمی فکر کنید متوجه می‌شوید در طول روز دستان شما با سطوح آلوده‌ی بسیاری در تماس است. حتی اگر شما مرتباً در طول روز با مواد ضدعفونی‌کننده دستان خود را تمیز می‌کنید بازهم جرم‌ها می‌توانند در نقاطی از دستان شما مانند زیر ناخن‌ها ساکن شوند؛ بنابراین قبل از شستن صورتتان در ابتدا بهتر است با دقت دستان خود را بشویید.

استفاده از آب با دمای نامناسب

مراقب دمای آب باشید زیرا آب خیلی گرم می‌تواند آسیب‌های طولانی‌مدتی به پوست شما وارد کند. آب داغ می‌تواند مویرگ‌ها را تحریک کند و درنتیجه پوست شما قرمز خواهد شد. همچنین تعادل چربی طبیعی پوست شما را از بین برده و آن را خشک می‌کند. بدتر از همه این خشکی باعث آغاز چرخه‌ی بی‌پایانی خواهد بود که در آن پوست برای جبران خشکی خود شروع به تولید چربی بیشتری کرده و نتیجه‌ی این چربی جوش‌های پوستی خواهد بود. بهترین دمای آب برای شستشوی صورت آب ولرم است.

شستن بیش‌ازاندازه

شستن صورتتان یک تا دو بار در روز کار خوبی است اما بیشتر از آن می‌تواند پوستتان را اذیت کند و موجب تولید بیش‌ازحد چربی گردد. اگر روزی آرایش نکردید، زیاد ضد آفتاب نزدید و یا عرق نکردید، شب از پاک‌کننده صورت استفاده نکنید و فقط صورتتان را با آب ولرم بشویید. هرازگاهی به پوستتان اجازه دهید از این چرخه محصولات خلاصی پیدا کند، خوب است.

ترس از چربی‌ها

چربی‌ها برای مدتی طولانی دشمن درجه یکی بودند که منافذ پوست را می‌بستند اما اکنون این طرز تفکر در حال تغییر است. متخصصان می‌گویند که افراد با انواع مختلف پوست می‌توانند از پاک‌سازی پوست با چربی بهره ببرند. به‌هرحال چربی، چربی را در خود حل می‌کند. چربی‌هایی هستند که منافذ پوست را از آلودگی و باکتری پاکیزه می‌کنند و به خوب شدن یا تعادل پوست کمک می‌نمایند. به دنبال محصولات پاک‌کننده چربی باشید که پایه طبیعی و گیاهی داشته باشد.

خشک‌کردن صورت

پس از شستشو، صورتتان را با حوله خشک کنید. برای خشک‌کردن نباید حوله را به‌صورت خود بکشید، بلکه فقط کافی است حوله را با پوست صورت خود تماس دهید و به‌آرامی روی نقاط مختلف صورت فشار دهید. در موقع خشک‌کردن نیز باید توجه داشته باشیم که در صورت کشیدن حوله روی پوست، میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زای موجود در یک جوش کوچک را با دست خود روی پوست صورت پخش کرده‌ایم که احتمال افزایش جوش‌ها را در صورت به وجود می‌آورد.

باید توجه داشته باشیم که یکی از دلایل پیری زودرس و پیدایش چین‌وچروک و خشونت پوست، خشک‌کردن آن با حوله به روش خشن است. پس از خشک‌کردن صورت یک کرم مرطوب‌کننده بر روی آن بمالید تا رطوبت پوست حفظ شود.

نظر شما چیست؟