مرطوب کردن اطراف چشم کاملاً ضروری است. اما حتماً لازم نیست آن را با کرم دور چشم مرطوب کرد. البته که داشتن یک کرم دور چشم که از اطراف چشم مراقبت کند، بسیار خوب است.
اغلب پوست دور چشم پس از چند ساعت خشک می شود. کرم ایده آل باید دور چشم شما را در تمام طول روز مرطوب نگاه دارد.

پوست دور چشم نازک است. نازک ترین پوست در تمام کل بدن و تقریباً 10 برابر نازک تر از دیگر قسمت های دیگر بدن. همچنین غدد چربی کمی در اطراف چشم وجود دارند، بنابراین به راحتی خشک می شود (از طریق بخار شدن آب و چربی کم).
پوست خشک و بدون آب خیلی زود چروک می شود. بنابراین مرطوب نگاه داشتن همیشگی این قسمت ضروری است، به هیچ عنوان اجازه ندهید پوست اطراف چشمتان خشک شود.

همچنین مالیدن چشم، دوبینی، پلک زدن و پاک کردن آرایش غلیظ روی چشم، بر روی بافت ظریف چشم فشار وارد می کند.

کرم دور چشم

بسیاری از کرم های دور چشم با اهداف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند، از قبیل از بین بردن نقاط تیره، پف زیر چشم، خط ها و چین و چروک های و تقویت کردن پوست این قسمت.

این کرم ها دارای مزیت خاصی هستند – فرمول آن ها طوری است که چشم را تحریک نمی کنند.

علاوه بر این ها، کرم های دور چشم دارای سطح بالاتری مرطوب کننده هستند و میزان آب رسان (humectant) کمتری دارند.

بنابراین دارای میزان مرطوب کنندگی بالاتر بوده و از کرم های صورت غلیظ تر هستند.

اگر علائم افزایش سن را در اطراف چشم خود مشاهده می کنید، استفاده از کرم دور چشم موثرتر خواهد بود. اما مهم این است که کرمی را انتخاب کنید که با علائم افزایش سن مبارزه می کند (به عنوان مثال دارای ترکیبات ضد پیری موثری است).

استفاده از کرم دور چشم

  • ابتدا از یک تونر آب رسان در اطراف چشم خود استفاده کنید. این مرحله پوست را آماده می کند تا کرم دور چشم بیشتری جذب کند.
  • هر زمان با یک چشم کار کنید.
  • مقدار کمی از کرم (به اندازه ی یک دانه برنج کافی است) را روی انگشت خود قرار دهید.
  • اگر کرم غلیظ است بهتر است آن را بین دو انگشت خود بمالید. این امر کرم را گرم و شل می کند و قرار دادن آن روی پوست را راحت تر می سازد.
  • با یک انگشت مقدار کمی از کرم را به آرامی بالای استخوان اوربیتال قرار دهید. استخوان اوربیتال استخوانی است که از بینی به سمت گونه می رود. اگر به استخوان خود دست بزنید، متوجه می شوید که بین استخوان و چشمتان یک فضای خالی وجود دارد. این فضا جایی است که کرم شما قرار می گیرد.
  • کناره ها را به سرعت و به آرامی مالش دهید تا کرم روی پوست گسترده شود. دوباره به محل شروع برگشته و انگشت خود را به آرامی فشار دهید و 1 تا 2 ثانیه نگاه دارید. این کار به این دلیل است که کرم را به داخل پوست فشار دهید.
  • اگر کرم پخش نشده، می توانید کمی مالش دهید. به عنوان مثال برای کرمی که خیلی غلیظ و سفت است، ابتدا کرم را برای دو ثانیه بین دو انگشت بمالید. این باعث گرم شدن کرم شده و پخش آن روی پوست را آسان تر می سازد.
  • برخی متخصصان برای قرار دادن کرم روی پوست، استفاده از انگشت سبابه را پیشنهاد می کنند که ضعیف ترین انگشت است.
  • انگشت های دیگر دارای قدرت عضلانی بیشتری هستند. من از انگشت میانی برای این کار استفاده می کنم، زیرا کار با این انگشت آسان تر است. البته مطمئناً هیچ فشاری با انگشت خود به اطراف چشم وارد نمی کنم.
  • اکنون به منطقه ی مجاور حرکت کنید. به آرامی برای 1 تا 2 ثانیه این ناحیه را فشار دهید. این فشار دادن آرام را در هنگام کار در اطراف چشم تکرار کنید.
  • شما می توانید از گوشه ی میانی چشم خود شروع کنید، به سمت پایین بروید (زیر چشم) و سپس در اطراف گوشه ی بیرونی چشم و بعد به سمت بالا و استخوان ابرو و پس از آن به گوشه ی داخلی چشم برگردید. اما واقعاً این جهت ها مهم نیستند.
  • برخی متخصصان پیشنهاد می کنند بهتر است از جهت استفاده از کرم دور چشم از گوشه ی خارجی به سمت گوشه ی داخلی چشم باشد (این جهت در واقع جهت بافت های ماهیچه ای نیز است.) برخی دیگر خلاف این جهت را پیشنهاد می کنند. اگر قرار نیست این ناحیه را بمالید یا پوست آن را بکشید، فکر نمی کنم تفاوتی در بین این دو جهت وجود داشته باشد. من خودم از گوشه ی میانی به طرف گوشه ی خارجی کرم را استفاده می کنم.
  • وقتی به سمت بالای پلک می رسید، کرم را روی استخوان ابروی خود، همچنین می توانید کمی از کرم روی خود پلک قرار دهید. کرم روی پلک حرکت می کند، بنابراین لازم نیست مقدار زیادی از آن مصرف کنید. در حقیقت مصرف مقدار زیادی کرم در اطراف چشم باعث ایجاد پف چشم در روز بعد می شود.

به مرور زمان متوجه خواهید شد که برای هر چشم چه میزان کرم لازم دارید. اگر مقداری کرم روی انگشت اضافه دارید، می توانید از آن روی قسمت خشک صورت خود یا در ناحیه ی گردن خود استفاده کنید.

اگر شما داری مشکل پف چشم یا چشم های خسته هستید، می توانید این روش را امتحان کنید. با انگشت های خود به آرامی به زیر چشم های خود ضربه بزنید. از گوشه ی داخلی چشم به طرف گوشه ی خارجی بروید. فشار ایجاد شده باعث افزایش گردش خون می شود و باعث تخلیه ی لنف می شود. (لنف مایعی حامل سموم است. این مایع می تواند در منطقه ی دور چشم تجمع کند.)

مزیت های فشار دادن کرم روی پوست دور چشم

فشار دادن نفوذ کرم به داخل پوست را افزایش می دهد. کرم به راحتی در اطراف چشم پخش می شود، بنابراین هر چه را فشار دهید، به داخل محدوده ی چشم جذب می شود (به این دلیل لازم نیست نگران میزان استفاده ی کرم باشید.). فشار دادن دارای ملایمت بیشتری نسبت به کشیدن یا مالیدن است. کشیدن و مالیدن کرم به این ناحیه باعث چین خوردن پوست این ناحیه می شود. علاوه بر این ها فشار دادن باعث صرفه جویی در مصرف کرم می شود.

چه کاری نباید انجام داد؟

  • از مصرف مقدار زیاد کرم خودداری کنید. ناحیه ی دور چشم تحمل چربی زیاد را ندارد. مقدار زیاد کرم باعث پف چشم ها در روز بعد می شود.
  • از کرم درست در کنار خط زخم استفاده نکنید. ممکن است باعث آسیب رسیدن به چشم شود.
  • پوست را نکشید یا کرم را به صورت دایره ای نمالید، کشیدن یا مالیدن مکرر باعث شل شدن پوست می شود.

۱ نظر

  1. اکبرشاهبندری پاسخ

    سلام
    روز و روزگار بر شما خوش
    مطلب خوب و مفیدی بود،انشالله که بیشتر و بهتر بدرخشید

نظر شما چیست؟