در دود سیگار بیش از ۴ هزار نوع ماده شیمیایی وجود دارد و بسیاری از آن‌ها، از محرک‌های تخریب‌کننده الیاف کلاژن و الاستین هستند. تاثیر سیگار بر پوست و مو زیاد است و سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، روند بازسازی پوست را تخریب کرده پوست کدر، خشک و نازیبا خواهد شد. تحقیقات نشان داده تاثیر ترک سیگار بر پوست و مو هم بسیار خوب و زیاد خواهد بود. در این مطلب وبلاگ سلامت و زیبایی جهان گستر به بررسی تاثیر سیگار بر پوست و مو می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

از مهم‌ترین تاثیرات منفی سیگار بر روی پوست و مو می‌تواند تیره و کدر شدن پوست، شکل شدن و افتادگی پوست، ایجاد خطوط عمیق دور لب، ایجاد لکه‌های پیری روی پوست، دندان‌ها و لثه‌های تیره، ریزش مو، پسوریازیس و ایجاد چین و چروک دور چشم اشاره کرد. حالا هر کدام از این بخش‌ها را جدا گانه بررسی می‌کنیم.

تیره و کدر شدن پوست

سیگار کشیدن روند اکسیژن‌رسانی و سم‌زدایی پوست را مختل می‌کند، به همین دلیل، بعضی از سیگاری‌ها رنگ‌پریده به نظر می‌رسند و رنگ پوست بعضی از آنان هم حالت ناهموار پیدا می‌کند. این تغییرات می‌توانند در سنین جوانی هم شروع شوند. بنابراین، هرچه سیگار کشیدن را زودتر شروع کنید، سریع‌تر به پوست خودتان آسیب می‌رسانید و تاثیر سیگار بر چهره شما بیشتر نمایان می‌شود.

شل شدن و افتادگی پوست و تاثیر سیگار

بیش از ۴ هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد و بسیاری از آن‌ها، از محرک‌های تخریب‌کننده کلاژن و الاستین هستند. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، روند بازسازی پوست را هم تخریب می‌کند. بنابراین، افراد سیگاری با دو پیامد ناگوار مواجه می‌شوند: افتادگی پوست و چین‌وچروک‌های عمیق.

خطوط عمیق دور لب‌ها

یکی از عوارض سیگار کشیدن، ایجاد خطوط واضح و عمیق در ناحیه دور لب‌ها است. سیگاری‌ها از عضله‌های دور لب‌ها برای سیگار کشیدن استفاده می‌کنند، بدون این‌که بدانند در حال ایجاد چین‌های خودخواسته در ناحیه لب‌ها هستند. تکرار این حالت در کنار کاهش قابلیت ارتجاعی پوست به‌واسطه سیگار کشیدن، خطوط عمیقی را در ناحیه دور لب‌ها ایجاد می‌کند.

لکه‌های پیری

لکه‌های ناشی از افزایش سن، لکه‌هایی تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست هستند که در صورت و دست‌های افراد مسن‌تر به وجود می‌آیند. با این‌که تماس بیش‌ازحد با نور خورشید می‌تواند باعث شکل‌گیری این لکه‌ها شود، اما محققان می‌گویند که افراد سیگاری هم در معرض ابتلا به این لکه‌های تیره قرار دارند.

دندان‌ها و لثه‌های آسیب‌دیده

زردی دندان‌ها، یکی از بدترین و واضح‌ترین اثرات سیگار کشیدن در درازمدت است، اما مسئله فقط به تغییر رنگ دندان‌ها محدود نمی‌شود. افراد سیگاری معمولاً بیشتر به بیماری لثه، بوی بددهان به‌طور مزمن و سایر مشکلات بهداشتی دهان و دندان مبتلا می‌شوند. به‌علاوه، شانس از دست دادن دندان‌ها برای افراد سیگاری، ۲ برابر بیشتر از دیگران است.

انگشتان تیره و لک‌دار

بسیاری از سیگاری‌ها به حالت قرار گرفتن سیگار در بین انگشتان دست علاقه دارند. بااین‌حال، آنان نمی‌دانند که این هوس و علاقه‌مندی، چطور به پوست دست‌ها و ناخن‌ها آسیب می‌رساند. یکی از ویژگی‌هایی تنباکو، این است که می‌تواند پوست و ناخن‌ها را مانند دندان‌ها لکه‌دار کند. البته، ترک سیگار بعد از مدتی این مشکل را برطرف می‌کند.

تاثیر سیگار بر ریزش مو

هم زنان و هم مردان با افزایش سن، به ریزش موها مبتلا می‌شوند. بااین‌حال، سیگار کشیدن می‌تواند این فرآیند را تسریع کند. حتی بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که افراد سیگاری بیشتر از دیگران با احتمال ابتلا به طاسی مواجه هستند. تاثیر ترک سیگار بر مو و سلامت موها را جدی بگیرید.

پسوریازیس

پسوریازیس، یکی از بیماری‌های پوستی مزمن است که در اکثر موارد باعث شکل‌گیری پچ‌های پوسته‌دار و ضخیم روی پوست می‌شود و معمولاً هم روی زانوها، آرنج‌ها، دست‌ها،‌ پوست سر، پاها و پشت می‌شود. این پچ‌های پوستی می‌توانند سفید، قرمز یا حتی نقره‌ای باشند.

چین‌وچروک‌های عمیق دور چشم و پنجه کلاغی

همه انسان‌ها درنهایت به چین‌وچروک‌های مختلف در ناحیه بیرونی چشم‌ها دچار می‌شوند، اما افراد سیگاری این چین‌وچروک‌ها را زودتر از دیگران و بسیار عمیق‌تر تجربه می‌کنند. گرمای ناشی از سوختن سیگار و فشار آوردن به چشم‌ها برای دور نگه‌داشتن چشم‌ها از دود سیگار، دو عاملی هستند که شانس ابتلا به چین‌وچروک‌های پنچه کلاغی را در میان افراد سیگاری بالا می‌برند. همچنین، استنشاق ترکیبات شیمیایی سیگار باعث آسیب‌رسانی داخلی به ساختارهای پوست و رگ‌های خونی دور چشم‌ها می‌شود.

۱ نظر

نظر شما چیست؟