همانطور که حفظ سلامت پوست صورت از اهمیت بالایی برخوردار است و به مراقبت های روزانه و هفتگی نیاز دارد، سلامت و شادابی پوست بدن نیز به رسیدگی‌های مداوم نیاز دارد. زیرا پوست از اعضای داخلی بدن محافظت می‌کند و از ورود میکروب‌ها و آلودگی به درون بدن جلوگیری می‌کند. برای داشتن پوستی سلامت و شاداب، باید تلاش کنید تا مجموعه ای از عادات مفید را در برنامه روزانه و هفتگی زندگی خود بگنجانید، روش‌ها و تکنیک‌های متعددی برای مراقبت از پوست بدن و سلامت آن وجود دارند که در این مطلب به روش‌های مراقبت از پوست بدن می پردازیم.

 

پرهیز از حمام طولانی با آب داغ

شست‌وشو بدن در طولانی مدت، آسیب زیادی به پوست بدن وارد می‌کند و موجب خشک شدن پوست بدن می‌شود، به همین دلیل حتما زیر دوش آب استحمام کنید و درجه حرارت آب را نیز بیش از اندازه بالا نبرید. همچنین برای سلامتی بیشتر پوست توصیه می‌شود که با آب سرد دوش بگیرید، زیرا این کار در طولانی مدت موجب سفت شدن پوست می‌شود. اگر به هر دلیلی تمایلی به دوش گرفتن با آب سرد ندارید، از آب ولرم استفاده کنید زیرا درجه حرارت بالای آب باعث شل شدن پوست بدن و تغییر در ساختار ظاهری آن می‌شود. افرادی که به استحمام در وان علاقمند هستند این کار را هفته‌ای یک بار با آب ولرم انجام دهند و زمان آن را نیز کوتاه کنند. همچنین اگر در زیر دوش آب استحمام می‌کنید، نیز زمان آن را کاهش دهید.

 

استفاده از شامپو بدن ملایم

یکی از روتین‌های صحیح حمام کردن، استفاده از شامپو بدن مناسب پوست شما است در واقع نوعی از شامپو بدن را انتخاب کنید که چربی طبیعی پوست شما را حفظ کند. بهتر است برای حفظ سلامت و شادابی پوست از شامپو بدن گیاهی استفاده کنید، چون در ترکیبات این محصولات از مواد شیمیایی مانند سولفات استفاده نشده‌است و به پوست آسیب نمی‌رسانند. استفاده از شامپو بدن‌های حاوی سولفات علاوه بر خشک کردن پوست بدن، امکان بروز واکنش‌های تحریکی روی پوست‌های حساس را افزایش می‌دهد. شامپوبدن علاوه بر سازگاری با پوست بدن و عدم ایجاد تحریک یا حساسیت، باید پوست را به خوبی از آلودگی‌ها، چربی‌ها و بوی نامطلوب پاک کند.

 

همیشه پوست بدن را مرطوب نگه دارید

بعد از هربار استحمام تمامی پوست بدن را آغشته به لوسیون و یا کرم های مرطوب‌کننده کنید. مرطوب کردن پوست را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. پس از آرام خشک کردن پوست خود با استفاده از حوله، از کرم مناسب برای پوست خود استفاده کنید،  این کار کمک خواهد کرد تا هیدرولیپیدی که اپیدرم شما را پوشش می‌دهد، بازگردانده شود. فراموش نکنید که از مرطوب کننده‌ مناسب استفاده کنید.

 

پوست بدن خود را به آرامی خشک کنید

قبل از خروج از حمام، تمام بدن خود را کاملا از مواد پاک کننده پاک کنید، سپس پوست خود را به آرامی با استفاده از حوله خشک کنید.

 

آب زیاد بنوشید

پوست مانند تمامی قسمت‌های بدن برای فعالیت مناسب به آب رسانی نیاز دارد. آب کافی از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و درنتیجه دیرتر چروک می‌شود. پس بهتر است برای مراقبت از پوست بدن روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید.

 

به اندازه کافی بخوابید

خواب و استراحت کافی از بسیاری بر سلامتی پوست نقش بسزایی دارند. اگر به خوبی استراحت کنید بدن به اندازه کافی هورمون ترشح می‌کند و همین امر بر تولید کلاژن اثر می‌گذارد. کلاژن اثرات مهمی بر سلامت و شادابی پوست دارد. به همین دلیل متخصصان پوست توصیه می‌کنند برای مراقبت از پوست بدن حتما به اندازه کافی استراحت کنید.

 

غذاهای سالم و متعادل بخورید

رژیم سالم و متعادل، نه تنها برای بدن شما مناسب است، بلکه برای پوست شما نیز مفید خواهد بود. روزانه باید میوه و سبزیجات مصرف کنید که غنی از آنتی اکسیدان هستند. این کار به شما کمک خواهد کرد تا پوست زیبا و سالم خود را حفظ کنید.

 

در این مطلب به طور کامل در مورد مراقبت از پوست توضیحاتی را ارائه کردیم. با این  نکات بسیار ساده به صورت همیشگی، شما را به داشتن پوستی سالم و شاداب کمک می‌کنند.

نظر شما چیست؟