پوست خشک، یک وضعیت ناراحت‌کننده است که با پوسته پوسته شدن پوست، خارش، و ترک خوردگی مشخص می‌شود و به طور معمول در فصل پاییز و زمستان شایع‌تر می‌شود. از دست رفتن آب بدن علت خشک شدن پوست است که برای حل کردن این مشکل ابتدا باید علت اصلی آن را پیدا کنید. چندین فاکتور در خشک شدن پوست موثرند از جمله محیط،آب و هوا، سلامتی و یا نوع زندگی. بعضی از آن‌ها به آسانی قابل حل هستند ولی بعضی دیگر زمان و تلاش بیشتری را برای درمان نیاز دارند. خشکی پوست می‌تواند در نواحی مختلف بدن ایجاد شود، اما بیشتر در صورت، دست‌ها و پاها روی می‌دهد. معمولا هرکسی که دارای پوست خشک است، به دنبال راهی برای برطرف کردن خشکی و پوسته پوسته‌های ایجاد شده بر روی سطح پوست خود است، به همین دلیل ما در این مطلب به راه‌کارهای مناسب برای رهایی از این مشکل خواهیم پرداخت.

 

راه‌کارهای موثر برای درمان خشکی پوست

بهترین راه حل برای پیشگیری از خشکی پوست، مرطوب کردن پوس و تغذیه رسانی به بافت‌های پوستی است. برای سلامتی پوست خود، باید به طور مداوم، از پوست خود مراقبت کنید. قدم اول برای درمان پوست خشک، خرید محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب پوست خشک است.

  1. از شوینده مناسب استفاده کنید.

خیلی از  افراد برای شستن صورت از صابون‌های تند استفاده می‌کنند، این کار باعث خشکی بیشتر پوست خواهد شد. افرادی که پوستشان خشک است باید از شوینده‌های حاوی مواد مغذی و مرطوب کننده استفاده کنند.اگر شما پوست خشک دارید، توصیه می‌کنیم که حتما از شوینده مناسب پوست خشک استفاده کنید.

  1. آبرسان و مرطوب‌کننده پوست را فراموش نکنید.

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده کمک می‌کند که پوست شما رطوبت طبیعی خود را حفظ کند. پس هنگام خرید کرم مرطوب‌کننده‌، به ترکیبات آن دقت کنید و سعی کنید از محصولاتی که حاوی الکل هستند استفاده نکنید؛ چون این مواد، باعث ایجاد التهاب در پوست می‌شوند. مرطوب‌کننده‌ای که انتخاب می‌کنید باید برای پوست شما مناسب باشد و مرتب از آن استفاده کنید، به‌خصوص بعد از حمام، استفاده از مرطوب‌کننده را فراموش نکنید. بهتر است برای بازگرداندن رطوبت از دست‌رفته از مرطوب‌کننده‌های بر پایه‌ چربی استفاده کنید. این مرطوب‌کننده‌ها حاوی موادی هستند که پوست شما را هیدراته نگه می‌دارند.

  1. از ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

استفاده از بهترین ضدآفتاب‌ با SPF مناسب، از پوست شما در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت می‌کند. برای درمان خشکی پوست صورت لازم است از ضد آفتاب‌های مخصوص پوست خشک و حساس استفاده کنید، چون این ضدآفتاب‌ها علاوه بر محافظت از پوست، عمل آبرسانی هم انجام می‌دهند.

  1. پوست خود را لایه‌برداری کنید.

اگر پوست خشکی دارید، لازم است که هر چند وقت یکبار از لایه بردارهای ملایم استفاده کنید. لایه بردارها سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند و همین مسئله باعث می‌شود محصولات مراقبتی مانند مرطوب کننده و آبرسان‌ها، خیلی بهتر جذب پوست شوند.

  1. روغن تراپی کنید.

یکی از روش‌های مؤثر در درمان خشکی پوست روغن تراپی است. روغن تراپی به خاطر ماهیت روغن‌های طبیعی، چربی مورد نیاز پوست را تأمین می‌کند. به علاوه در پوست‌هایی که در اثر استفاده مداوم از محصولات شیمیایی و عوامل محیطی دچار خشکی شده‌اند، روغن‌تراپی می‌تواند التیام‌بخش باشد.

  1. از دستگاه بخور استفاده کنید.

افزودن رطوبت به هوا، مانع از خشک شدن پوست می‌شود. دستگاه بخوری تهیه کنید که به‌راحتی قابل‌ شست‌وشو باشد و باعث تجمع میکروب‌ها نشود

  1. نحوه حمام کردن خود را تغییر دهید.

دوش گرفتن با آب داغ را کنار بگذارید و آب ولرم را جایگزین کنید. آب داغ، با از بین بردن چربی ضروری و طبیعی پوست، باعث خشکی پوست می‌شود. همچنین، کاهش دادن زمان حمام به 5 تا 10 دقیقه، برای کاهش خشکی پوست مفید است. قرار گرفتن زیاد در معرض آب، باعث خشکی پوست می‌شود.

به طور کلی خشکی پوست عارضه شایعی است که می‌تواند همه افراد از سنین مختلف را درگیر کند. بی‌توجهی نسبت به رفع آن می‌تواند باعث تشدید این مشکل و عدم پاسخگویی مناسب پوست به درمان شود. می‌توانید با کارهای ساده‌ای مثل استفاده از دستگاه بخور، کرم مرطوب کننده و کرم‌ ضد آفتاب مناسب و پیشنهادهای دیگری که به آن اشاره شد، خشکی پوست خود را کاهش دهید. توجه داشته باشید که گاهی‌اوقات، خشکی پوست نشانه‌ای از یک بیماری پنهان است که باید توسط پزشک تشخیص داده و درمان شود.

نظر شما چیست؟