مراقبت از پوست در همه فصل‌های سال مهم است، اما این موضوع در فصل سرما اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. هوای سرد زمستان می‌تواند لطمه بزرگی به پوست شما وارد کند. بسیاری از افراد در روزهای سرد سال از خشکی، ترک خوردگی و حتی خونریزی پوست رنج می‌برند. هنگامی که دما و رطوبت هوا در زمستان کاهش پیدا می‌کند، پوست برای حفظ رطوبت خود به رسیدگی و توجه بیشتر نیازمند است، زیرا با از بین رفتن رطوبت در روزهای سرد سال، پوست رطوبت خود را بیشتر از دست داده و خشک می‌شود.با رسیدن فصل زمستان و سرد شدن آب و هوا، اولین و مهم‌ترین تغییری که روی پوست ظاهر می‌شود، از دست رفتن رطوبت و خشکی آن است، به همین دلیل اهمیت استفاده از مرطوب کننده مناسب در این فصل بیشتر می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا به نکاتی درباره مراقبت از  پوست در هوای سرد اشاره کنیم.

 

چگونه در هوای سرد مراقب از پوست خود باشیم؟

اگر می‌خواهید پوست خود را در روزهای سرد سال سالم نگه دارید، روش‌های بسیار ساده‌ای وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید از خشکی و مشکلاتی که در پوست ایجاد می‌شود دوری کنید و در تمام فصول سال، پوستی سالم و با نشاط داشته باشید.

  1. از مرطوب‌کننده قوی‌تر استفاده کنید.

در زمستان نیاز پوست به مرطوب‌کننده برای جلوگیری از خشکی، بیش از هر زمان دیگری است. خرید یک مرطوب‌کننده مناسب، بهترین انتخاب  برای این فصل است.برای مراقبت از پوست در زمستان لازم است که هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید و این کار را به طور مرتب و با استفاده از مرطوب کننده‌های قوی‌تر با خاصیت آبرسانی بالاتر انجام دهید. برای مرطوب کردن قسمت‌های خیلی خشک بدن مثل زانو، آرنج و پاشنه هم می‌توانید از مرطوب کننده‌هایی که حاوی روغن شی یا روغن نارگیل هستند؛ استفاده کنید. مرطوب کننده را همیشه در کیف خود بگذارید و در صورت نیاز در طول روز به کار ببرید تا پوست بر اثر سرما و عوارض ناشی از آن خشک نشود و آسیب نبیند.

  1. از ضدآفتاب غافل نشوید.

اهمیت استفاده از ضدآفتاب در زمستان همانند روزهای گرم سال است. مراقبت از پوست در آب و هوای برفی اهمیت بیشتری دارد زیرا برف خیلی سریع پرتو‌های نور خورشید رو منعکس کرده و سبب آسیب رسوندن به پوست می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم، حتماً در روزهای سرد و برفی از  کرم ضدآفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.

  1. مایعات به مقدار زیاد مصرف کنید.

نوشیدن آب یکی از بهترین و همچنین آسان‌ترین روش‌های مراقبت از پوست در هوای سرد جهت مرطوب‌کردن پوست است. با نوشیدن آب می‌توانید به هیدراته ماندن بدن کمک کرد و رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کنید.

  1. رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

پوست برای سالم و منعطف ماندن نیاز به چربی دارد. مواد غذایی طبیعی و ارگانیک مانند تخم‌مرغ، مغزها، دانه چیا، آووکادو، گوشت‌های بدون چربی مانند ماهی، بوقلمون، مرغ و گوشت گاو، لبنیات پرچرب و شیر، همگی سرشار از چربی‌های مفید هستند که به طور چشم‌گیری در سلامت پوست و بدن مؤثر خواهند بود. یکی دیگر از روش‌های مراقبت از پوست در هوای سرد، رسیدن مقدار کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین A، C و E، روی و سلنیوم به بدن است. برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی فقط کافی است سبزی‌های را در هر وعده غذایی خود جایگذاری کنید. نمک‌های موجود در سبزی‌ها در تأمین و حفظ آب بدن و هیدراته ماندن آن از نقش مؤثری دارند. همچنین مصرف سبزی‌ها می‌تواند از پیری پوست جلوگیری کنند به این صورت که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و رادیکال‌های آزاد، مبارزه می‌کنند و در نتیجه از پیری پوست جلوگیری می‌کنند.

  1. از حمام داغ و طولانی پرهیز کنید.

مناسب‌ترین زمان برای در حمام ماندن 10 الی 15 دقیقه است و بیش از این ماندن در بخار گرم و قرار گرفتن در معرض آب داغ، به پوست آسیب می‌رساند. همچنین استفاده بیش از حد از آب گرم باعث کاهش میزان جربی پوست و در نتیجه خشک شدن پوست شود.

  1. گرمای خانه را تنظیم کنید.

بالا بردن دمای خانه باعث خشکی هوا می‌شود که در نتیجه پوست شما را خشک می‌کند. سعی کنید دمای منزل را همیشه در حد معمول حفظ کنید.

  1. پاک کننده‌های ملایم و بدون عطر انتخاب کنید.

همان‌طور که گفتیم در فصل‌های سرد،  با خشک شدن هوا، پوست هم خشک می‌شود. برای از بین نرفتن چربی‌های طبیعی پوست و خشک نشدن بیش‌ازحد آن، تعداد دفعات شست و شوی صورت و دست را کم‌تر کنید. علاوه بر این استفاده از شوینده‌های نامناسب در فصل سرد سال باعث خارش و خشکی پوست می‌شود. به همین دلیل هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی به ترکیبات آن توجه کنید و از شوینده‌های حاوی الکل و عطر استفاده نکنید.

  1. مراقبت از پوست دست‌ها را فراموش نکنید.

در طول فصل زمستان، دست‌ها بیش از هر عضو دیگری دچار خشکی می‌شوند. بنابراین لازم است به تامین رطوبت پوست دست توجه کافی داشته باشید و به طور مرتب از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

  1. استفاده از لایه‌بردارها را به حداقل برسانید.

استفاده بیش از اندازه از لایه بردارها در فصل پاییز و زمستان، باعث از دست رفتن رطوبت و ایجاد خشکی و ترک روی پوست می‌شود و هفته‌ای یکبار مصرف یک لایه بردار کافی است.

  1. حفظ رطوبت لب و اطراف چشم را فراموش نکنید.

پوست لب سریع‌تر از سایر نقاط به تغییرات آب و هوا واکنش نشان می‌دهد. برای مرطوب نگه داشتن پوست لب و جلوگیری از ترک خوردن و پوسته‌پوسته شدن آن از بالم لب استفاده کنید.همچنین  پوست دور چشم غدد چربی ندارد و درنتیجه زودتر خشک و چروک می‌شود. برای مراقبت پوست در پاییز و زمستان با استفاده از کرم دور چشم مناسب، پوست اطراف چشم را آبرسانی کنید.

نظر شما چیست؟