هوای سرد و خشک زمستان می‌تواند به پوست ظریف و نرم کودکان آسیب برساند. پوست نازک نوزادان در برابر هوای سرد زمستانی بسیار حساس‌تر شده و بیشتر از قبل در معرض آسیب‌های پوستی قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی چند نکته مهم مراقبت از پوست کودک در فصل سرما می‌پردازیم.

چگونه از خشکی پوست کودک جلوگیری کنیم

حفظ رطوبت طبیعی پوست نوزاد مانع از ایجاد خشکی و ترک در پوست می‌شود. استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب برای نوزاد قبل از بیرون رفتن از منزل بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که همیشه از شوینده ملایم و مخصوص نوزادان و کودکان استفاده کنید.

بعد از حمام و خشک‌کردن نوزاد با حوله لطیف و نرم حتماً از کرم یا لوسیون بدن استفاده کنید. استفاده از روغن بچه نیز می‌تواند مناسب ضمن ماساژ دادن به نرم و لطیف شدن پوست کمک می‌کند.

از ترک خوردن لب‌ها و کنار بینی نوزادان و کودکان

مراقبت از لب‌ها و پوست ظریف کنار بینی نوزادان و کودکان را فراموش نکنید. قبل از آنکه می‌خواهید از منزل بیرون بروید، می‌توانید کمی از هیدرا استیک حاوی کلدکرم برند موستلا را بر روی پوست این مناطق بمالید.

عرق‌سوز شدن نوزاد و جلوگیری از آن در زمستان

احتمال دارد تا نوزاد شما در زمستان نیز عرق‌سوز شود. عرق‌سوز شدن فقط مخصوص به فصل تابستان نیست. معمولاً زمانی که غده‌های کوچک عرق بسته می‌شود این اتفاق رخ می‌دهد. اگر در زمستان لباس نوزاد بیش‌ازاندازه گرم باشد یا در مکانی قرار گرفته باشد که گردش هوا در آنجا کم باشد (مانند صندلی ماشین مخصوص نوزاد)، نوزاد عرق‌سوز می‌شود.
برای جلوگیری از عرق‌سوز شدن نوزاد، توصیه می‌شود که لباس‌ها را به شکل چندلایه به او بپوشانید. به این شکل هوا از لابه‌لای آن‌ها جریان پیدا می‌کند. در این صورت هر زمان احساس کردید که درجه حرارت بدن او بالا رفته است یک‌لایه از لباس‌ها را کم کرده و نوزاد را در مکانی قرار دهید که از نظر راحتی و تهویه هوا در شرایط خوبی قرار گیرد. زمانی که از بیرون به منزل برگشتید لباس‌های نوزاد را کم‌کم از تن او خارج کنید و اجازه دهید تا هوا در لباس‌های او جریان پیدا کند. استفاده از مرطوب کننده‌های سبک به‌صورت روزانه نیز در جلوگیری از ایجاد عرق‌سوز کمک می‌کند.

استفاده از کرم ضد آفتاب در تمام فصول ضروری است

درست است که در زمستان دمای هوا پایین است اما فراموش نکنید که نور خورشید در تمام فصول می‌تواند به پوست آسیب برساند. برف، 85 درصد از اشعه‌های مضر خورشید را منعکس می‌کند. پس اگر در نواحی پوشیده شده از برف زندگی می‌کنید قبل از خارج شدن از منزل صورت نوزاد را با کرم ضد آفتاب بپوشانید. کرم ضد آفتاب موستلا با SPF50 با پایه کاملاً طبیعی و گیاهی می‌تواند بهترین انتخاب می‌شود.

جلوگیری از سرمازدگی بدن

در طول زمستان، قسمت‌هایی از پوست به‌ویژه سر انگشتان دست و پا، گوش، بینی و گونه که در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند دچار افت شدید دما می‌شود و در این زمان رنگ آن قسمت از ناحیه بدن، زرد یا سفید به نظر می‌رسد. البته اگر سرمازدگی از نوع شدید باشد، منجر به تخریب بافت‌های آن قسمت از پوست می‌شود.
بنابراین مراقب پوشش انگشتان دست و پای نوزاد باشید. از جوراب و کفش گرم، دستکش و کلاه برای کودکان غافل نشوید. اگر نوزاد شما آن‌قدر کوچک است که برای حمل او از کالسکه یا صندلی ماشین مخصوص نوزاد استفاده می‌کنید، از پتوهای گرم یا پوشش کالسکه یا صندلی ماشین مخصوص نوزاد استفاده کنید.

نظر شما چیست؟