کیفیت ظاهری پوست ما به کیفیت غذایی که مصرف می‌کنیم بستگی دارد، پوست اولین قسمتی از بدن ما است که مشکلات درونی را نشان می‌دهدبه همین دلیل،  اثر تغذیه بر سلامت پوست همواره مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. پیری یک روند طبیعی است که هیچ اجتنابی از بروز آن نیست و در نهایت همه یک روز پیر می‌شوند، اما با این وجود غذاهایی که شما می‌خورید تاثیر مستقیمی بر روی روند پیری و کند شدن آن دارند، این تاثیر در جوان‌سازی هم در ظاهر مشخص می‌شود و هم در درون بدن شما جوان‌تر خواهید ماند و بدن سالم‌تری خواهید داشت .در ادامه این مطلب، مواد غذایی که باعث جوان‌سازی پوست شما می‌شود را بررسی می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

 

  1. ویتامین A

این مواد دارای آثرات حفاظتی در برابر نور و آنتی اکسیدان هستند. بتاکاروتن یکی از اجزای مهم این خانواده است که به صورت رنگ طبیعی در مواد خوراکی نظیر هویچ، سیب زمینی شیرین و انبه موجود است. لیکوپن یکی دیگر از اعضای خانواده کارتینوئیدها است که به صورت رنگدانه خوراکی در گوجه فرنگی و هندوانه موجود است. بتاکاروتن و لیکوپن اثرات مخرب اشعه فرابنفش بر پوست را کاهش می‌دهند. ویتامین آ از دیگر اجزای مهم برای بدن است و در رشد سلول‌ها نقش دارد و در موادی نظیر جگر، شیر، ماهی، تخم مرغ و پنیر موجود است. ویتامین آ و مشتقات آن در بسیاری از محصولات ضدچروک موجود است. نکته حائز اهمیت در مورد این مواد این است که مقدار مصرف این مواد باید با مشورت افراد متخصص صورت گیرد زیرا که در مقادیر بالا ممکن است با عوارض همراه باشد و همچنین در صورت باردار بودن حتما باید به پزشک خود را در مورد مصرف ویتامین آ و مشتقات آن مشورت کنید.

 

  1. ویتامین E

ویتامین E و مشتقات آن آنتی اکسیدان‌هایی هستند که اثرات تخریبی رادیکال‌های آزاد بر پوست را کاهش می‌دهند و دارای اثرات حفاظتی بر روی کلاژن و چربی‌های پوست هستند. ویتامین E در فرم موضعی سبب کاهش اثرات مخرب آفتاب بر پوست می‌شود. ویتامین C و E اثرات یکدیگر را تقویت می‌کنند. منابع غنی این ویتامین عبارتند از سبزیجات، روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان، ذرت و سویا و بعضی از انواع گوشت. ویتامین E در محصولات مراقبت از پوست هم بسیار کاربرد دارد.

 

  1. ویتامین C

این ویتامین یکی از آنتی اکسیدان‌های مهم در رژیم غذایی است و سبزیجات و میوه‌های تازه منبع این ویتامین هستند. ویتامین ث می‌تواند هم به صورت خوراکی و هم موضعی فواید زیادی را برای پوست به دنبال داشته باشد. گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند. کمبود ویتامین این ویتامین منجر به اختلال در ساخت کلاژن پوست می‌شود. ویتامین C در فرم موضعی در بسیاری از مصولات پوستی از قبیل روشن کننده‌ها، محصولات ضدپیری و محافظت از آفتاب استفاده می‌شود.

 

  1. ویتامین D

ویتامین D از مرگ سلول‌ها در اثر اشعه خورشید جلوگیری می‌کند. این ویتامین با اثرات ضد پیری بر روی پوست در پیش‌گیری از سرطان‌های پوستی نیز نقش مهمی دارد. افرادی با پوست تیره، سن بالا، دارای اضافه وزن بیشتر در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. مصرف مقادیر بالای این ویتامین در طولانی مدت می‌تواند مسمومیت ایجاد کند.

 

در کنار مراقبت روزانه از پوست و محافظت از آن در برابر آسیب‌های آفتاب، برای داشتن چهره ای زیبا و شاداب باید به تغذیه خود توجه کنید. نکته اصلی رسیدن به پوست سالم‌تر، تمرکز روی غذاهای گیاهی با مقدار کمی گوشت بدون چربی مانند ماهی است. آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب ضروری و مواد مغذی حیاتی در کنار نوشیدن آب کافی اثرات مثبت را تقویت می‌کنند.

نظر شما چیست؟