داشتن موهای بلند، مرتب، براق و سالم از اصلی‌ترین شاخصه‌های زیبایی پسندانه محسوب می‌شود به همین دلیل برطرف کردن هرگونه بیماری مربوط به مو، اهمیت بسیاری پیدا کرده است. موخوره، یکی از شایع‌ترین آسیب‌های مو است که بیشتر بانوان با آن درگیر هستند. این عارضه با شکستن موها آغاز می‌شود که مانع از رشد مو شده و از نوک موها آغاز و به سمت ریشه حرکت می‌کند، درنهایت زیبایی، شادابی و براقی موها را در ظاهر از بین برده و موها را خزدار و خشن نشان می‌دهد.

اشتباهاتی که منجر به موخوره می‌شود

موخوره، دلایل متعدد و مختلفی دارد. هر کاری که آسیب جدی به ساقه مو وارد کند، می‌تواند عامل ایجاد موخوره محسوب شود. نکته دیگر خشکی بیش‌ازحد موها است. درصورتی‌که موها خشک و شکننده باشند، موخوره در کمین آن‌ها خواهد بود. هر عاملی که این خشکی را تشدید کند نیز عاملی برای موخوره خواهد بود. در ادامه سعی می‌کنیم مهم‌ترین عوامل ایجاد موخوره را بررسی کنیم. با ما همراه باشید:

شستشوی مداوم و نادرست مو

شستن موها به‌صورت مداوم، ساقه مو را خشک و آسیب‌پذیر می‌کند. به‌خصوص اگر شستشو به روشی نادرست انجام شود. اگر هنگام شستشو موهای سر را بیش‌ازحد به بازی گرفته و باعث گره خوردن آن‌ها شویم، باید منتظر موخوره‌هایی شدید باشیم. شستن موها با آب داغ نیز در ایجاد موخوره مؤثر است. آب داغ، چربی طبیعی سر را از بین می‌برد و موها خشک و شکننده و درنهایت منجر به موخوره می‌شود. بهتر است به‌جای آب گرم با آب ولرم دوش بگیرید.

استفاده از وسایل حرارتی

حرارت موجب خشکی و شکنندگی تارهای مو می‌شود و پروتئین موجود در مو را از بین می‌برد. برای جلوگیری از موخوره، توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از وسایل حرارتی، از سرم محافظت‌کننده مو استفاده کنید.

استفاده از شامپو نامناسب

استفاده از شامپوهایی که حاوی مواد شیمیایی مانند سولفات و… هستند، می‌تواند منجر به آسیب و خشکی مو شود. همچنین درصورتی‌که موهای رنگ، دکلره، فر یا کراتینه کرده دارید، بهتر است از شامپوهای مخصوص موها آسیب دیده استفاده کنید تا خشکی مضاعف ساقه را به دنبال نداشته باشد.

رنگ، دکلره و استفاده از مواد شیمیایی

رنگ کردن مکرر موها، استفاده مداوم از مواد دکلره و یا موادی جهت تغییر حالت موها (صاف یا فر کردن) می‌تواند به ساقه مو آسیب جدی وارد کند. مواد شیمیایی مورد استفاده در این فرایندها، ساقه مو را خشک، ضعیف و شکننده می‌کند که از دلایل اصلی موخوره هستند.

شانه کردن موها به روش‌های غیر اصولی

محکم شانه زدن، باز کردن گره موها با فشار و محکم کشیدن موها هنگام شانه زدن منجر به شکستن ساقه مو و آمادگی بیشتر آن برای موخوره می‌شود. همچنین شانه زدن موهای خیس به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر نسبت به مو خشک، می‌تواند موها را خشک‌تر و شکننده‌تر کند.

نور آفتاب و گردوخاک

قرار گرفتن بیش‌ازحد در آفتاب و گردوخاک، باعث خشک و آسیب‌پذیر شدن ساقه مو می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم از شامپوهایی که دارای محافظت در برابر پرتوهای UV هستند، استفاده کنید.

عدم محافظت از موها در هنگام خواب

یکی از عوامل آسیب‌رسان به مو، خوابیدن روی بالشت نخی است. زیرا بالشت نخی، رطوبت طبیعی موها را جذب کرده و به مرور باعث دهیدراته شدن تارهای مو، و در نتیجه منجر به وز شدن و شکستگی موها می‌شود.

 

با توجه به نکات گفته شده، هر عاملی که باعث خشک شدن ساقه مو شود، دلیلی برای موخوره محسوب می‌شود. علاوه بر آن، برخی عوامل درونی مانند کمبود بعضی املاح معدنی، کمبود ویتامین و استرس نیز ممکن است از دلایل ابتلا به موخوره باشند. اگر در صورت رعایت نکات ذکرشده همچنان از موخوره رنج می‌برید، از پزشک کمک گرفته و به بررسی عوامل درونی بپردازید.

نظر شما چیست؟