هیچ پوستی کاملاً به صافی و نرمی پوست نوزاد نیست. هیچ پوستی هم مثل پوست نوزاد دچار بثورات پوشک، درماتیت سبوریک و دیگر حساسیت‌های پوستی نمی‌شود. وقتی که کودک رشد می‌کند و کامل می‌شود پوست او ممکن است که هنوز کامل نشده باشد. بیشتر نوزادان در ماه‌های اول تولد مستعد حساسیت‌های پوستی هستند. در اینجا توضیح می‌دهیم که این حساسیت‌ها چگونه ایجاد می‌شوند و چگونه می‌شود آن‌ها را درمان کرد.

نوزادان تازه و حساسیت‌های پوستی

خبر خوب در مورد حساسیت‌های پوستی این است که اغلب مضر نیستند و خود به خود برطرف می‌شوند. مراقبت از پوست کودکان ممکن است که کمی پیچیده و سخت باشد. همه آنچه شما نیاز دارید بدانید سه چیز است: کدام مشکل را شما می‌توانید در خانه درمان کنید؟ برای کدام یک باید که به پزشک مراجعه کنید؟ و در آخر چطور می‌توانید از کودک مراقبت کنید تا دوباره دچار مشکل نشود؟

بثورات پوشک

اگر کودک دچار قرمزی پوست در ناحیه پوشک شد، کودک دچار بثورات پوشک شده است. این مشکل به دلیل محکم و سفت بستن پوشک، دیر عوض کردن پوشک خیس و یا به خاطر مواد شوینده، نوع پوشک و یا دستمال مرطوب نوزاد ایجاد می‌شود. نواحی پوشک را تا جایی که امکان دارد در معرض هوا قرار ندهید، پوشک را سریع بعد از خیس شدن عوض کنید و پوست آسیب دیده را با محصولات پاک کننده شستشو دهید یک محصول خوب مثل فیزیو ب ب موستلا و کرم 123 ویتامین بریر به نواحی قرمز شده بزنید.

جوش

جوش نوزاد مانند جوش دوران نوجوانی نیست. در حقیقت این نوع جوش به مخمر ربط دارد نه به تولید چربی. جوش روی بینی و گونه نوزاد خود بعد از چند هفته برطرف می‌شود و نیاز به درمان خاصی ندارد. اما استفاده از شوینده‌های ملایم و حفظ نظافت در این امر بی تأثیر نیست.

اگزما یا درماتیت آتوپیک

اگزما جوش‌های قرمز و خارش دار است که ممکن است حتی در واکنش به تحریک کننده‌ها هم ایجاد نشده باشد. معمولاً در خانواده‌هایی که سابقه آسم، آلرژی یا درماتیت آتوپیک دارند، شایع است. اگزما ممکن است که در صورت نوزاد ایجاد شود. وقتی نوزاد دچار اگزما می‌شود، پوست او خشک و پوسته پوسته می‌شود. اگزما ممکن است روی بازوها، قفسه سینه، آرنج و یا پشت زانوها ایجاد شود. برای درمان آن باید علت ایجاد آن را شناسایی کرد و از هر گونه مواد تحریک کننده پرهیز کرد. برای رفع این مشکلات از محصولات مخصوص این نوع پوست کودک مانند سری محصولات استلاتوپیا موستلا استفاده کنید.

پوست خشک

اگر پوست نوزاد خشک و در حال پوسته ریزی بود نگران نشوید. این مشکل بیشتر در میان نوزادانی که با تأخیر به دنیا می‌آیند دیده می‌شود. با رشد کودک پوست جدیدی که ایجاد می‌شود سالم، نرم و لطیف خواهید بود. اگر خشکی پوست نوزاد ادامه داشت با پزشک مشورت کنید. در این مرحله استفاده از کرم‌های حاوی کلدکرم موستلا استفاده کنید.

کلاه گهواره (درماتیت سبوریک)

کلاه گهواره ممکن است در ماه اول و دوم نوزاد ایجاد شود و معمولاً تا یک سالگی برطرف می‌شود. کلاه گهواره، درماتیت سبوریک نیز نامیده می‌شود. در جاهایی که چربی اضافه تولید می‌شود این مشکل ایجاد می‌شود و پوست قرمز، پوسته پوسته و چسبناک می‌شود. این نواحی عبارت‌اند از: پوست سر، ابرو، پلک. برای رفع این مشکل موستلا شامپو کف نوزادان را توصیه می‌کند.

گرمای سوزان و تحریک پوست

حساسیت به گرما به صورت جوش‌های قرمز و صورتی نشان داده می‌شوند. حساسیت به گرما در نواحی که مستعد عرق کردن هستند ایجاد می‌شود، مثل گردن، زیر بغل، نواحی پوشک و جاهایی که پوست چین می‌خورد. حتی در فصل زمستان نیز ممکن است این حساسیت ایجاد شود. یک محیط خشک و خنک به همراه لباس‌های گشاد همه‌ی آن چیزی است که برای درمان حساسیت به گرما نیاز دارید. جوری لباس به تن کودک کنید که وقتی گرم می‌شود بتوان به راحتی یکی را از تن در آورد. استفاده از پاک کننده‌هایی مانند «فیزیو ب ب موستلا» که احتیاج به شستشو ندارند نیز به کاهش قرمزی کمک خواهد کرد.

میلیا

از هر دو کودکی که متولد می‌شوند یکی دچار «میلیا» می‌شود. میلیا به خاطر مسدود شدن منافذ چربی توسط پوست ایجاد می‌شود و معمولاً روی بینی و پوست صورت ظاهر می‌شوند. میلیا گاهی جوش نوزادی نیز نامیده می‌شود. اما علت بروز جوش نوزاد مخمر است. این مشکل خود به خود و به راحتی با رشد و تکامل کودک بعد از چند هفته برطرف می‌شود و نیاز به درمان ندارد.

عفونت‌های قارچی نوزاد

معمولاً زمانی که کودک یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد دچار عفونت قارچی می‌شود. ظاهر آن‌ها بر اساس این که کجا اتفاق می افتد، متفاوت است. در اصطلاح به این مشکل برفک گفته می‌شود. برفک معمولاً در دهان و روی زبان ایجاد می‌شود. در این مورد با پزشک اطفال مشورت شود. معمولاً با یک مایع ضد مخمری درمان می‌شوند.

نکاتی در مورد شستشوی لباس

اگر از عوامل ایجاد حساسیت جلو گیری کنید، نوزاد خندان و شاد خواهد بود. هر چیزی (ملحفه، پتو، حوله، لباس و حتی لباس‌های خودتان) را که با پوست کودک در تماس است با یک شوینده ملایم بشویید.

پوست زرد یا زردی

معمولاً دو یا سه روز بعد از تولد اتفاق می افتد. زردی یک نوع رنگ زرد است که پوست و چشمان نوزاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اتفاق در نوزادان نارس شایع است. علت زردی بر اثر افزایش بیلی روبین (از شکست و تجزیه طبیعی هموگلوبین ایجاد می‌شود) است. این مشکل در طول یک الی دو هفته برطرف می‌شود. روش درمان زردی تغذیه مکرر نوزاد و نور درمانی است.

آفتاب سوختگی نوزادان

نور آفتاب می‌تواند لذت بخش باشد. اما خطر آفتاب سوختگی پوست نوزاد در معرض نور آفتاب زیاد است. از ضد آفتاب‌های مخصوص کودکان استفاده کنید. کلاه و چتر نیز برای پیشگیری از آفتاب سوختگی کمک کننده هستند. نوزاد را تا ۶ ماهگی دور از نور مستقیم آفتاب نگه دارید. ضد آفتاب موستلا در این زمینه کمک می‌کند.

ضد آفتاب

نواحی از بدن نوزاد را که با لباس پوشانده نشده‌اند، ضد آفتاب بزنید. شما همچنین می‌توانید از زینک اکسید روی بینی، گوش‌ها و لب نوزاد استفاده کنید. عینک آفتابی نیز کودکان را از خطر اشعه‌های خورشید در امان نگه می‌دارد.

محصولات مراقبت از پوست نوزادان

برای کودکان به دنبال محصولاتی باشید که عاری از عطر، رنگ، پارابن و فتالات باشند. این مواد باعث تحریک پوست و ایجاد حساسیت می‌شوند. بهترین محصولاتی که می‌توان به شما توصیه کرد که محافظ پوست نوزاد و کودک بوده و به بلوغ پوست کودک بسیار کمک می‌کند برند موستلا است با پایه طبیعی و گیاهی.

مدت زمان حمام نوزاد باید کوتاه باشد

پوست نوزاد حساس و نرم است. بنابراین نوزاد را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه حمام کنید تا پوست نوزاد رطوبت خود را حفظ کند. اجازه ندهید نوزاد به مدت طولانی در آب بازی کند مخصوصاً آب صابونی. بعد از حمام بلافاصله کرم یا لوسیون مرطوب کننده کودک را بزنید. محصولات حمام و بعد از حمام موستلا در این زمینه کمک خواهد کرد.

ماساژ نوزاد

اگر ناراحتی و حساسیت‌های پوستی، کودک را ناآرام کرده است از ماساژ برای آرام کردن او استفاده کنید. پوست کودک را به آرامی ماساژ دهید. این کار نه تنها کودک را آرام می‌کند، بلکه موجب می‌شود کودک به خواب برود و دیگر گریه نکند. روغن ماساژ موستلا یک محصول بی‌نظیر برای ماساژ کودکان و نوزادان است.

در چه مواقعی باید به پزشک اطفال مراجعه کنید؟

در بیشتر موارد ناراحتی‌های پوستی، نیازی نیست که به پزشک مراجعه کنید. اما اگر پوست نوزاد دارای نقطه‌های قرمز متمایل به بنفش بود، یا اگر نوزاد تب داشت و بی حال شد، به پزشک مراجعه کنید.

نظر شما چیست؟