لکه‌های بسیار کوچک یک تا سه میلی متری گرد یا بیضی شکل و یا حتی با حدود نامشخص هستند که معمولاً به رنگ قهوه‌ای روشن و تیره در پوست ایجاد می‌شوند. معمولاً کک و مک در مناطقی از پوست که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، مثل صورت، پشت دست‌ها، ساعد، گردن و سینه به وجود می‌آید. کک و مک در هر سنی ممکن است ایجاد شود ولی بیشتر در سنین بچگی و نوجوانی در افراد با پوست روشن خصوصاً اگر موهای قرمز داشته باشند، بروز می‌کند. در فصل بهار و تابستان کک و مک بروز پیدا می‌کند و یا اگر فرد به آن مبتلا باشد، پررنگ‌تر می‌شود و در ماه‌های زمستان از بین رفته یا رنگ آنها روشن‌تر می‌شود. کک و مک به علت تحریک و فعال شدن سلول‌های رنگدانه ای پوست در معرض نور آفتاب ایجاد می‌شود و به همین دلیل، افراد مستعد باید پوشش کافی در مقابل نور آفتاب داشته و به طور مرتب از کرم‌های ضد آفتاب و کلاه استفاده کنند.

هستند افرادی که عقید دارند کک و مکی‌ها صورت‌های بامزه‌ای دارند و همین، زیبایی متفاوتی به آن‌ها بخشیده است اما این امر کاملاً سلیقه‌ای است و بستگی به شخص دارد. ولی اگر شما هم جزو افرادی هستید که چندان کک و مک‌های صورتتان را دوست ندارید اول از همه باید بدانید که معمولاً درمان قطعی برای کک و مک‌ها وجود ندارد ولی می‌توان با ملاحظاتی خاص و با استفاده از محصولات مناسب آن‌ها را تا حد زیادی کمرنگ کرد تا دیگر نخستین چیزی که روی پوست شما خودنمایی می‌کند کک و مک نباشد.

علت ایجاد کک و مک

کک و مک بیشتر در افرادی شیوع پیدا می‌کند که پوستی روشن و سفید، موها و چشمانی رنگی دارند که در واقع نتیجه طبیعی عمل سلول‌های رنگ‌ساز است. نقاطی از بدن که در معرض تشعشع آفتاب قرار می‌گیرند، بیشتر دچار کک و مک می‌شوند و این بدان علت است که در اثر تابش آفتاب و اشعه ماورای بنفش، ملانین که از سلول‌های رنگ‌ساز پوست ترشح می‌شود، به‌طور ناهماهنگ در سطح پوست جمع و باعث به وجود آمدن کک و مک می‌شود.

به وجود آمدن کک و مک می‌تواند دو علت داشته باشد یا ژنتیک است یا به دلیل قرار گرفتن زیاد در مقابل آفتاب ایجاد می‌شود. بعضی از افراد به‌طور ارثی مستعد کک و مک هستند و معمولاً همین افراد بعد از قرار گرفتن در آفتاب به راحتی صورتشان پر از کک و مک می‌شود و این دقیقاً همان دلیلی است که همه جا، استفاده از ضد آفتاب تاکید می‌شود. کک و مک‌های ناشی از آفتاب معمولاً روی کمر و شانه‌های افرادی به وجود می‌آید که بیشتر اهل آفتاب گرفتن هستند. هر چند درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد اما استفاده از ضدآفتاب، پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید و ایجاد پوشش مناسب پوست مثل از انواع حفاظ‌ها (کلاه و عینک) کرم ضدآفتاب و… می‌تواند در کاهش آن نقش داشته باشد.

روش درمان کک و مک

استفاده از روشن کننده‌ها به خصوص با پایه طبیعی و گیاهی و عامل روشن کنندگی گیاهی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. در بین محصولات موجود در بازار ما کنسانتره روشن کننده و تنظیم کننده رنگ پوست پرلیکسیم برند گیاهی ایکسی را توصیه می‌کنیم که عامل روشن کنندگی و ضد لک موجود در محصول از درخت کاج گرفته شده است.

توجه کنید!

نکته قابل توجه در استفاده از کرم‌های روشن‌کننده و لایه‌بردار این است که حتماً باید همراه ضدآفتاب باشند؛ زیرا این محصولات می‌توانند پوست را به‌خصوص نسبت به نور حساس‌تر کنند. برای مثال، فردی که شب از کرم لایه‌بردار استفاده می‌کند، اگر طی روز از کرم ضد آفتاب استفاده نکند، ممکن است پوستش حتی تیره‌تر بشود. بسیاری از افراد با این مشکل مواجه می‌شوند.

لایه‌بردارهای ضعیف و قوی

در حال حاضر، کرم‌های لایه‌بردار متعددی وجود دارند. این کرم‌ها با برداشتن یک لایه از سطح پوست باعث می‌شوند تا سطح کک و مک‌ها روشن‌تر بشود. در بعضی افراد که پوست حساسی دارند، استفاده سر خود از آنها می‌تواند باعث تحریک پوست شوند و در این کرم‌ها، این تحریک منجر به بدتر شدن وضعیت کک و مک‌ها می‌شود. برای استفاده از کرم‌های لایه‌بردار قوی یا ضعیف، پزشک متخصص به میزان حساسیت پوست بیمار توجه می‌کند.

خطر بیشتر، مراقبت بیشتر

از آنجا که ضایعه کک و مک در تیپ‌های ۱ و ۲ رنگ پوستی شایع‌تر است، باید گفت این افراد نسبت به تابش آفتاب حساس‌تر هستند و همه مشکلات ناشی از نور آفتاب در این افراد بیشتر است. مشکلات کوتاه‌مدت مانند آفتاب‌سوختگی یا لکه‌های دیگر پوستی و حتی مشکلات درازمدت که به آنها سراتوزهای پوستی گفته می‌شود و می‌توانند منجر به سرطان پوست بشوند نیز در آنها شایع‌تر است. برای همین، استفاده از ضدآفتاب‌ها و درمان‌های کمکی پیشگیرانه مانند کلاه، عینک و… برای این افراد اهمیت حیاتی دارد.

نظر شما چیست؟