استرس یکی از مهم‌ترین علل بروز اختلالات جسمی و روانی است؛ بررسی‌های گوناگون نشان دهنده این است که 70 تا 90 درصد بیماری‌ها با استرس ارتباط دارند. استرس با سلامتی و عملکرد ارتباط دارد؛ مقادیر کم آن موجب بهبود سلامتی و عملکرد می‌شود و مقادیر زیاد آن سلامتی را به خطر انداخته و عملکرد را دچار اختلال می‌کند. آیا زندگی پر استرسی دارید؟ به گفته‌ متخصصان، این موضوع تأثیر خودش را روی پوست و مویتان نشان خواهد داد.

  • آکنه:

از آنجایی که پوست و ذهن عمیقاً با هم در ارتباط هستند، لحظه‌ای که هورمون استرس آزاد می‌شود، تولید چربی هم در پوست افزایش پیدا کرده و همین امر منجر به بروز آکنه و جوش می‌شود. استفاده از محصولات مخصوص پوست‌های چرب برای تنظیم ترشح چربی و از بین بردن جوش و جای جوش در درمان جوش‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

  • پیری زودرس:

می‌توان افرادی که استرس دارند را خیلی راحت‌تر از دیگران شناسایی کرد، زیرا نشانه‌های پیری (مثل چین و چروک و سیاه شدن دور چشم) در چهره‌ی این افراد خیلی زودتر از زمانی که باید این اتفاق بیافتد، نمایان می‌شوند. استفاده از مرطوب کننده‌ها و ضد چین و چروک و به خصوص کرم دور چشم در پیشگیری از پیدایش چروک و یا رفع آن بسیار مؤثر است.

  • ریزش مو:

به خاطر استرس، رگ‌های خونی منقبض شده و فولیکول مو دیگر نمی‌تواند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیازش را که برای رشد و تقویت مو لازم است، تأمین کند. کمبود مواد مغذی اغلب منجر به ریزش مو در افراد مختلفی که استرس دارند، می‌شود. استفاده از محصولات درمانی ریزش مو برای کنترل و درمان بسته به نوع ریزش مو بسیار مؤثر خواهد بود.

چند روش برای کاهش استرس:

  • ماساژ. ماساژ بدن باعث آرامش شده و کانال‌های مسدود شده انرژی را باز می‌کند.
  • کمی ورزش کنید. ورزش هم شما را با انگیزه کرده و هم خلق و خویتان را بهبود می‌دهد. ورزش به شما کمک می‌کند تا انرژیتان را به دست آورده و بدنی سالم داشته باشید.
  • هر روز برای حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مدیتیشن کنید. می‌تواند مدیتیشن را هر زمان و هر جایی که راحت هستید انجام دهید. نشستن با آرامش می‌تواند به شما کمک کند که روی افکارتان تمرکز کرده و استرس را رها کنید.
  • وعده‌های غذاییتان را کوچک کرده و از مواد غذایی سالم استفاده کنید. برخی مواد غذایی هستند که در از بین بردن استرس مؤثر هستند، مثل بادام، بلوبری و ماهی سالمون.
  • حداقل هشت ساعت بخوابید. کمبود خواب باعث می‌شود بداخلاق و تند مزاج شوید. هیچ چیزی بهتر از یک خواب شبانه خوب نمی‌تواند در رها کردن استرس مؤثر باشد.

نظر شما چیست؟