کلر موجود در آب استخر عوارض زیادی دارد، کلر استخر باعث خشکی شدید پوست و همچنین خشکی و شکنندگی و تغییر رنگ موها می‌شود. خشکی پوست یکی از عوارضی است که کلر موجود در آب استخر بر بدن وارد می‌کند و تا حدی با مصرف لوسیون‌های مرطوب‌کننده قابل جبران است.

کلر علاوه بر این قادر است، باعث خشکی پوست شما شود. فرو بردن سر درون استخر کلر زده می‌تواند به موهایتان آسیب برساند و باعث شکنندگی آن‌ها شود. کلر باعث تخریب کوتیکول (cuticle) مو می‌شود (کوتیکول بخش خارجی مو است که باعث انعطاف و نرمی مو می‌شود) اگر کوتیکول مو آسیب ببیند موهای شما خشک و شکننده خواهند شد.

تأثیر کلر استخر بر روی پوست

کلر از جمله مواد ضدعفونی‌کننده‌ای است که کاربردهای زیادی دارد. یکی از کاربردهای مهم کلر ضدعفونی کردن آب استخرها است؛ اما این ماده می‌تواند روی پوست و موی شما نیز تاثیرات نامطلوبی ایجاد کند که در ادامه این مطلب در مجله سلامت و زندگی جهان گستر به تاثیرات عمده کلر بر روی بدن می‌پردازیم و به جواب این سؤال که آیا وجود کلر در آب استخر به ضرر ما هست یا نه می‌پردازیم.

متخصصین پوست و مو اعتقاد دارند، درست است که کلر برای ضدعفونی کردن آب استخر به کار می‌رود اما شما باید با استفاده از روغن‌ها و کرم‌های طبیعی در مقابل این ماده از پوست و موی خود مراقبت کنید. بااین‌حال متخصصین پوست متذکر می‌شوند که کلر در تمیز کردن آب استخرها بسیار مؤثر است و می‌تواند محیط کاملاً ایمن از نظر بهداشتی را برای افرادی که شنا می‌کنند فراهم کند.

کلر می‌تواند باعث تخریب پیوستگی مولکولی و سطوح بیرونی ویروس‌ها و باکتری‌ها شود. کلر دارای قدر تمیزکنندگی و استریل کردن؛ استخرهای شنا، محیط بیمارستان و هتل‌ها را دارد اما روی بدن شما نیز تأثیرگذار هستند.

کلر باعث خشکی پوست می‌شود

شنا کردن در آب دلیلی بر سیراب شدن شما و تأمین رطوبت کافی پوستتان نیست. ثابت شده است که کلر باعث خشکی پوست می‌شود، البته در پاره‌ای از مواقع کلر می‌تواند خارش و تحریکات پوستی نیز ایجاد کند. تماس کلر با پوست باعث خشکی شدید آن می‌شود. بسیار مهم است پس از خروج از استخر به‌خوبی دوش بگیرید و حتی از برخی شوینده‌ها نیز استفاده کنید تا کلر باقی‌مانده روی منافذ پوست و موی شما خوب تمیز شود. همچنین پس از دوش گرفتن خوب است از کرم‌های مرطوب‌کننده طبیعی استفاده کنید تا این مرطوب کننده‌ها جایگزین کلر روی پوست شوند.

کلر می‌تواند موهای شما را بسیار خشک و شکننده کند

همان‌طور که گفته شد کلر استخر علاوه بر این قادر است، باعث خشکی پوست شما شود. فرو بردن سر درون استخر کلر زده می‌تواند به موهایتان آسیب برساند و باعث شکنندگی آن‌ها شود. کلر باعث تخریب کوتیکول (cuticle) مو می‌شود (کوتیکول بخش خارجی مو است که باعث انعطاف و نرمی مو می‌شود) اگر کوتیکول مو آسیب ببیند موهای شما خشک و شکننده خواهند شد. دراین‌باره به افرادی که موهای خود را رنگ می‌کنند، توصیه‌شده است در هنگام شنا کردن در استخر، بیشتر مراقب موهای خود باشند. تا با آب کلردار تماسی نداشته باشد. بااین‌حال، پزشکان بر این باورند که کلر پاک‌کننده موثری است. اگرچه بوی کلر متمایز است، اما خواص مؤثر آن برای تمیز و ضدعفونی کردن کاملاً شناخته شده است.

استفاده از محصولات محافظ و رطوبت رسان برای پوست و مو می‌تواند در کاهش آسیب کلر بر روی پوست و مو مؤثر باشد. محصولی مثل فیتوپلاژ فیتو در این خصوص توصیه می‌شود.

نظر شما چیست؟