قبل از اینکه موهای خود را دکلره کنید، شاید بد نباشد کمی در مورد چگونگی عملکرد و آسیبهای احتمالی آن بدانید، در این مطلب سعی شده تا اطلاعات مختصری در این زمینه در اختیارتان قرار گیرد.

دکلره یا بلیچ چگونه عمل می‌کند؟

بلیچ یک مادهٔ شیمیایی است که رنگدانه‌های طبیعی را از تارهای مو خارج می‌کند. بلیچ معمولاً به شکل پودر موجود است که با انواع مختلف اکسیدان مخلوط شده تا میزان قدرت رنگ بری آن تغییر کند. اگر دکلره و تغییر رنگ مو خیلی قوی و شدید باشد می‌تواند باعث وز شدن و یا در اصطلاح سوختن موها شود. زیرا در واقع رنگدانه های مو کاملاً از بین رفته و ساختار مو آسیب دیده است.

آیا حرارت باعث می‌شود که دکلره، سریع‌تر اثر کند؟

هنگامیکه مواد شیمیایی فعال می‌شوند، بلیچ بطور طبیعی گرما تولید می‌کند که می‌تواند باعث شود در زمانی که این فرمول روی پوست سرتان قرار دارد، احساس ناراحتی، سوزش و گرما کنید. اما وقتی حرارت به آن داده می‌شود، می‌تواند موثرتر شود و حتی سریعتر عمل کند.

به همین دلیل است که بعضی از آرایشگاه‌ها در زمان دکلره، یک پوشش پلاستیکی روی مو قرار می‌دهند و با استفاده از یک سشوار، به مو کمی حرارت می‌دهند تا مطمئن شوند که رنگ موها بطور یکنواخت روشن می‌شود. اما جالب است بدانید که ریشه موها به دلیل اینکه به پوست سر نزدیک‌ترند از سایر بخشهای مو گرمتر است و خیلی بهتر از سایر قسمتهای مو رنگ از دست داده و روشن‌تر می‌شود.

نکاتی در مورد اکسیدان

اکسیدان با حجم ۲۰ (اکسیدان ۱) برای روشن کردن مو، بیش از حد ضعیف است و اکسیدان با حجم ۴۰، بخاطر آسیب رساندن به مو در دفعهٔ اول دکلره، خطرناک است. او می‌گوید: اگر در خانه موهایتان را دکلره می‌کنید، می‌توانید این کار را با یک اکسیدان ملایم مثلاً با حجم ۳۰ (اکسیدان ۲)، ۲ تا ۳ بار تکرار کنید. میزان قدرت رنگ بری مو به قدرت اکسیدان آن وابسته است، اصولاً پودر دکلره بطور یکسان عمل می‌کند.

آیا می‌توان از سوختن موها جلوگیری کرد

سوختن مو (کز) کیفیت و ساختار مو را کاملاً تغییر داده و می‌تواند ظاهر مو را بسیار نازیباکند. اما نشستن موها قبل از دکلره و تمیز نبودن کف سر و چربی طبیعی پوست سراز تحریک پوست سر در طول دکلره جلوگیری می‌کند. محتوای آمونیاک در هنگام دکلره می‌تواند منجر به خارش پوست شود، اما به این معنی نیست که موهای شما در حال سوختن و آسیب دیدن هستند. قبل از اینکه بافت موها، بیش از اندازه، نرمی‌و بافتش را از دست بدهد حداکثر می‌توان آنها را دوبار دکلره کرد.

بسیار مهم است که بعد از دکلره کردن موهایتان، آن‌ها را هیدراته کنید زیرا مقدار زیادی از چربی پوست سرتان، از بین رفته است. با باز شدن کوتیکول مو و خارج شدن رنگدانه‌های طبیعی، مو تغییر می‌کند. معمولاً یک یا دو هفته طول می‌کشد تا مو به حالت ارتجاعی و نرمی قبلش برگردد. استفاده نکردن از وسایل حرارتی برای آرایش مو، راه دیگری برای سالم و نرم نگهداشتن موهای دکلره شده است. یا در صورت استفاده از سشوار یا اتو از محصولات مغذی و محافظ حرارتی استفاده کنید.
استفاده از شامپوهای شیمیایی می‌تواند در تغییر رنگ و آسیب بیشتر به بافت موهای دکلره شده کمک کند به همین منظور توصیه می‌شود در صورت نیاز به انجام دکلره، از محصولات شستشو و مراقبتی گیاهی استفاده کنید. در این زمینه برند فیتو با محصولات کاملاً طبیعی و گیاهی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

نظر شما چیست؟