اگر فرزند نوزادی دارید یا قرار است دختر یا پسرتان به زودی متولد شود، جالب است بدانید که می توانید از نخستین روزهای تولد با کمک برخی حرکات و رفتارها، حواس نوزاد را تقویت کنید. برای دستیابی به این هدف باید از تمرین هایی کمک بگیرید که حواس پنج گانه وی را به خوبی رشد دهد تا بیاموزد چگونه و به چه شیوه ای باید به تدریج از حواس پنج گانه اش برای شناسایی محیط اطراف خود کمک بگیرد همچنین در یک روند طبیعی، آدم ها و فضای اطراف خود و نیز فضاهای دورتر را کشف کند.

با نوزادتان حرف بزنید
به طور حتم همه شما به مادرانی برخورده اید که هنگام عوض کردن پوشک یا لباس فرزند خود یا در هنگام شیر دادن به وی با او صحبت می کنند و برای اینکه توجهش را جلب کنند در هنگام حرف زدن صدایشان را نیز تغییر می دهند. یا اطرافیان طفل که درزمان دیدن نوزاد یا بازی با او سعی می کنند توجهش را جلب کنند بدون اینکه بدانند چقدر این کار برای تقویت حواس و هوش کودک مفید است.

اگر کمی در چنین رفتارهایی دقت کنید متوجه می شوید با وجود اینکه در ابتدا نوزاد چندان واکنشی به صدای شما و حرکات شما نشان نمی دهد اما با گذشت زمان و تکرار این حرکات به تدریج عکس العمل نشان داده و با صدا کردن نامش به سمت منبع صدا باز می گردد. یادتان باشد این کار حس شنوایی وی را تحریک کرده و موجب رشد آن می شود. پس با فرزندتان حرف بزنید. زمانی که فرد دیگری نیز او را صدا کرد و کودک در آغوش شما بود او را به سمت صدا بازگردانید تا توجهش جلب شود و به این ترتیب شما به دختر یا پسرتان کمک می کنید این حس خود را به خوبی پرورش دهد.

اتاقی با رنگ های شاد
تا به حال توجه کرده اید که رنگ های شاد به عبارتی رنگ های براق و تند چقدر بیشتر توجه نوزدان را به خود جلب می کنند. یا اینکه زمانی که فرزندتان را در مقابل تلویزیون قرار می دهید تا چه میزان به کارتون ها و برنامه هایی که رنگ بندی های شادی دارند توجه می کند؟ با توجه به این ویژگی اگر شما از وسایلی با چنین رنگ بندی در محیط خانه و اتاق نوزادتان استفاده کنید علاوه بر اینکه موجب شده اید وی توجه بیشتری به محیط اطراف خود داشته باشد، حس بینایی او را نیز تقویت می کنید تا بتواند آنچه را در اطرافش وجود دارد زودتر کشف کند.

ورزشی برای بهتر دیدن
همان طور که اشاره شد نوزادان توجه زیادی به رنگ وسایل اطرافشان دارند و رنگ های براق بیشتر نگاهشان را به خود جلب می کنند.

بر این اساس شما می توانید از ترفند دیگری برای تقویت حواس و حس کنجکاوی استفاده کنید. البته برای این کار باید بگذارید فرزندتان آنقدر بزرگ شود که بتواند وسایل بازی کوچک را در دست بگیرد. در این زمان توصیه می کنم که برای کودک خود اسباب بازی هایی بخرید که به راحتی در دست بگیرد و رنگ های جذابی داشته باشد. اگر دقت کنید متوجه می شوید زمانی که وی در حال بازی با این اسباب بازی هاست لبخند می زند و بیشتر تلاش می کند تا این وسایل را در دست بگیرد، علاوه به راین هنگامی که وسیله بازی از دستش می افتد یا وی را دور از این وسایل می نشانید نگاهش به سمت آنها تغییر می کند. حتی می توانید برای وی کتاب های مخصوص نوزادان را خریداری کنید که رنگ های شادی دارند.

لباس هایی با رنگ شاد
البته شما می توانید برای تقویت حس بینایی نوزادتان از راهکارهای دیگر نیز کمک بگیرید. به طور مثال برای او لباس هایی با رنگ های شاد خریداری کنید. تا توجهش به آنها جلب شود. کار جالب دیگری که به تقویت هوش و حواس پنج گانه فرزندتان کمک می کند این است؛ زمانی که می خواهید لباسی را برای پوشیدن وی انتخاب کنید گزینه های مورد نظرتان را مقابل وی قرار دهید و بگذارید رنگ دلخواهش را انتخاب کند. همان لباس را به او بپوشانید. با این کار فرزند شما بهتر رنگ ها را می شناسد و به آنها دقت می کند.

شیوه ای برای تقویت چشایی
چشایی یکی دیگر از حواس پنج گانه است که شما می توانید به رشد بهتر آن کمک کنید. تعجب نکنید، به طور حتم با خود می گویید چگونه می توان این حس را در نوزادی که فقط شیر مادر را می خورد تقویت کرد؟ پیشنهاد ما به شما این است که کمی صبور باشید و این کار را به ماه های منتهی به پایان یک سالگی فرزندتان موکول کنید اما آن را فراموش نکنید زیرا به طور حتم دختر یا پسر شما در تولد یک سالگی اش یک یا دو دندان در دهان خود خواهد داشت. در این دوره جوانه زدن دندان ها در لثه موجب بروز خارش زیاد دردهان وی می شود و فرزند شما هم هرچه در نزدیکی خود بیابد و بتواند آن را به سمت دهان ببرد برای رفع احساس خارش از آن کمک می گیرد.

علاوه بر این بعد از چند ماه نوزاد شما به سنی می رسد که می تواند برخی غذاهای مناسب سن خود را بخورد. در این صورت دو نکته را به شما گوشزد می کنیم، نخست اینکه اسباب بازی های ویژه ای که فرزندتان می تواند آنها را برای خاراندن لثه اش به کار ببرد از بازار تهیه کنید که رنگ آمیزی های جذابی هم برای وی داشته باشد. همچنین از غذاهای مناسب سن وی که مزه های مختلفی دارند به وی بدهید تا به تدریج همه طعم ها را امتحان کند. به این ترتیب شما به تقویت حس چشایی وی کمک کرده اید.

لامسه هم مهم است
اکنون نوبت تقویت یکی دیگر از حواسی است که ما در همه عمر خود به آن نیاز داریم. حسی که مربوط به لمس وسایل مختلف است. درست حدس زده اید؛ منظور لامسه است. شما از همان ماه هــــای نخست تولد فرزندتان می توانید این حس را در وی تقویت کنید تا گام دیگری برای ارتقای سطح کمی و کیفی هوش و ذکاوت وی بردارید. در این مورد هم می توانید اسباب بازی هایی برای او انتخاب کنید که سطوحی نرم یا به نسبت سخت دارند تا وی در هنگام بازی آنها را لمس کند و به تدریج بشناسد.

تقویت عضلات
تقویت عضلات به دلیل اینکه می تواند نوزاد شما را در جابه جایی و استفاده از وسایل کمک کند تا از این طریق حواس خود را پرورش دهد، دارای اهمیت است. برای تقویت عضلات گردن وی را روی سطح راحت مانند تخت خواب یا زیر انداز ویژه اش بخوابانید یا اگر در سنی است که می تواند بنشیند او را روی صندلی مخصوص این گروه سنی بنشانید سپس به آرامی اسباب بازی ای را که دوست دارد جلوی چشم هایش گرفته و آهسته آن را تکان دهید تا کودک گردن خود را به آرامی و متناسب با حرکت دست شما حرکت دهد. همچنین برای تقویت عضلات پاها می توانید با دقت و به آرامی پاهای وی را خم و راست کنید تا عضلات این بخش ها نیز کمی ورزیده شده و رشد کنند.

بویایی را فراموش نکنید
همان طور که می دانید بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی حس هایی هستند که ما از آنها به عنوان حواس پنج گانه نام می بریم. اگر چه دوره سنی نوزادی برای درک و شناخت کامل بوها زود است اما در این سن می توان با تحریک مخاط بینی وی کمی در این زمینه به پرورش بویایی نوزاد کمک کرد. به این ترتیب که هر بار که غذا یا سایر خوراکی های متناسب با سنش را به وی می دهید در قالب بازی آن را مقابل بینی وی گرفته و برای چند لحظه صبر کنید تا این بو را بشناسد تا در دفعات دیگر که همین غذا را برای وی تهیه کردید بتواند آن را تشخیص دهد. فراموش نکنید که این کار باید به دفعاتی تکرار شود که برای کودک لذت بخش باشد اگر فرزند شما از بو کردن سرباز زد بهتر است دیگر ادامه ندهید.

نظر شما چیست؟