بسیاری از افراد با عادات مراقبتی و زیبایی غلطی که روی پوست و موی خود انجام می‌دهند می‌توانند به‌مرور آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به زیبایی و لطافت پوست و موی خود ایجاد کنند. در این متن سعی شده به 6 عادت اشتباه بسیار متداول اشاره شود.

1- محکم پیچیدن موهای خیس در حوله

اگر بخواهید موهای خیس خود را پس از حمام مثل یک دستار، بالای سرتان بپیچید، دیگر شامپوها و نرم‌کننده‌های تقویت‌کننده کمک زیادی به شما نخواهند کرد. تارهای موها وقتی خیسند، مانند فنرهای سستی هستند که کشش و شکستن آن‌ها بسیار آسان‌تر است. سایش موها با حوله، کشیدن آن‌ها و یا پیچیدن سفت حوله به دور آن‌ها، یا برس کشیدن و شانه زدن شدید، همگی می‌توانند باعث شکستن موها و در نتیجه آسیب‌دیدگی و وز شدنشان شوند.
برای کنار گذاشتن این عادت اشتباه، توصیه می‌شود، با موهایتان با عشق رفتار کنید. موها را بین حوله قرار داده و به‌صورت پرسی دو طرف آن‌ها فشار دهید. از حوله‌های نخی استفاده کنید.

2- استفاده از اسکراب در صبح

استفاده از پاک‌کننده‌های خشن و اسکراب‌ها در صبح، بجای اینکه به پوستتان کمک کند، تنها آسیب بیشتری به آن وارد کرده و پوستتان را از چربی‌های ضروری پاک می‌کند. بهتر است که صبح‌ها پوست خود را با یک شوینده ملایم مناسب شستشو دهید. استفاده از تونر برای متعادل کردن PH و رطوبت رسانی کافی نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. هرگز بدون استفاده از ضد آفتاب از منزل خارج نشوید.

3- استفاده بیش‌ازحد از اسکراب و لایه‌بردارها

استفاده بیش‌ازحد از لایه‌بردارها و اسکراب می‌تواند به حساس شدن پوست شما کمک کرده و آن را تحریک کند. توصیه می‌شود برای پوست‌های مختلط و چرب هفته‌ای دو بار و برای پوست‌های خشک هر دو هفته یک‌بار استفاده شود.

4- برس ریمل را به‌صورت رفت‌وبرگشت داخل محصول حرکت دادن

بالا و پایین کردن برس ریمل در قوطی ریمل، باعث ورود هوا به داخل آن می‌شود و اگر باکتری‌ای از چشمتان وارد قوطی ریمل شود، هوا می‌تواند به رشد میکروب‌ها کمک کند. هوا همچنین باعث خشک شدن سریع‌تر ریمل نیز می‌شود و باعث می‌شود تا زمانی که باید، دوام نیاورد.

توصیه می‌شود به‌آرامی برس ریمل را وارد قوطی کنید و در داخل قوطی بچرخانید، سپس با حداقل تماس با لبه‌ی ریمل آن را خارج نمایید تا همه‌چیز را تا جایی که ممکن است تازه و بدون باکتری نگه‌دارید، می‌خواهید به مقداری کافی از ریمل را روی برس داشته باشید، بدون اینکه باقی مواد را آلوده کنید.

5- استفاده از محصولات مختلف هم‌زمان

برای مراقبت از پوست و موی خود از یک گروه از محصولات ترجیحاً با پایه طبیعی و گیاهی استفاده کنید. تلفیق محصولات گیاهی و شیمیایی و یا استفاده هم‌زمان از چند محصول به یک منظور توصیه نمی‌شود. توصیه می‌شود برای مراقبت از پوست و موی خود با کمک مشاور یا پزشک یک روتین را انتخاب نموده و به آن وفادار باشید. مثلاً برای پوست: شوینده، مرطوب‌کننده، ضد آفتاب و یا پیشگیری و ضد چروک …

6- گردن را فراموش نکنید

فراموش کردن مرطوب کردن و استفاده از کرم ضد آفتاب برای مناطق پایین‌تر از فک، گردنتان را برای عناصر محیطی باز می‌گذارد و می‌تواند باعث شود علائم پیری، زودتر پدیدار شوند.

وقتی هر روز از مرطوب‌کننده استفاده کردید و سپس به صورتتان ضد آفتاب زدید، همین کار را برای گردنتان هم انجام دهید. سعی کنید حرکات دستتان از پایین گردن به سمت بالا باشد. حرکت به سمت بالا باعث تحریک پوست و جلوگیری از ضعیف شدن پوست می‌شود. همین حرکت به‌ظاهر ساده، تضمین می‌کند که تمام گردنتان مورد محافظت قرار می‌گیرد.

هیچ‌وقت از صابون‌های خشن، مواد پاک‌کننده‌ی مبتنی بر مواد شوینده و صابون و محصولات ضد پیری شامل اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا رتینول برای گردن خود استفاده نکنید. در پوست گردن به‌اندازه‌ی صورت غدد سباسه برای تولید چربی وجود ندارد؛ بنابراین پوست گردن از صورت، ظریف‌تر و شکننده‌تر است.

نظر شما چیست؟