ویتامین‌ها و املاح برای عملکرد صحیح هر یک از اندام‌های بدن و از جمله پوست لازم و ضروری هستند. بعلاوه، کمبود بعضی از ویتامین‌ها و املاح برای سلامتی پوست مضر است و باعث بیماری یا پیری زودرس پوست می‌شوند. هرچند که کمبود شدید ویتامین و املاح در کشورهای پیشرفته خیلی کم است، ولی کمبود خفیف آن شایع است.

برای جوان کردن پوست، باید مقادیر کافی ویتامین‌ها و املاح را در رژیم غذایی و یا به‌صورت مکمل‌های غذایی مصرف کنیم. البته این بدان معنا نیست که فرد یکسره، مقادیر زیادی مکمل (قرص) ویتامین و املاح مصرف کند، زیرا بیشتر مواقع، مصرف زیاد این مکمل‌ها، فایده زیادی نداشته و از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود؛ همچنین می‌تواند در بدترین حالت باعث ایجاد مسمومیت ویتامینی در بدن شود.

در اینجا به چند ویتامین و املاحی را که برای حفظ سلامتی و زیبایی پوست مهم هستند اشاره می‌کنیم.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B و به‌خصوص ویتامین B1، B2، B12 و اسیدفولیک، از مهم‌ترین ویتامین‌های مؤثر در حفظ سلامتی پوست هستند. منابع ویتامین‌های گروه B شامل: مخمر (ماءالشعیر)، جوانه گندم و جو، غلات و نان سبوس‌دار، جگر و انواع گوشت‌ها است.

ویتامین‌های B1 و B2:

این دو ویتامین برای تولید انرژی در سلول‌های بدن بسیار ضروری است. کمبود شدید B1 و B2 باعث التهابات پوستی می‌شود.

افرادی که به‌طور عمده غلات فرآیند شده (بدون سبوس) مثل نان لواش، برنج و… مصرف می‌کنند بیشتر دچار کمبود این ویتامین‌ها می‌شوند.

اجرای یک برنامه غذایی متعادل یا مصرف متعادل مکمل‌ها، برای سلامتی بدن مفید است و مصرف بیش‌ازحد B1 و B2 فایده بیشتری ندارد.

ویتامین B12:

این ویتامین، برای انجام واکنش‌های مختلف درون‌سلولی ضروری است. کمبود این ویتامین برای سلول‌های عصبی و سلول‌هایی که سرعت تکثیر بالایی دارند مثل سلول‌های پوستی بسیار مضر است.

کمبود خفیف این ویتامین تشخیص داده نمی‌شود و علائم آشکاری ندارد. بعضی‌اوقات، افسردگی، تنها علامت کمبود B12 در بدن است. در بین ویتامین‌های گروه ب، B12 فقط در منابع حیوانی یافت می‌شود مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات. برخلاف بعضی عقاید، این ویتامین در منابع گیاهی وجود ندارد؛ بنابراین گیاهخواران محض (افرادی که فقط غذاهای گیاهی می‌خورند) در معرض خطر کمبود B12 هستند.

برای جذب ویتامین B12 از غذا، یک فاکتور داخلی در بدن مورد نیاز است. این فاکتور، پروتئینی است که توسط معده تولید می‌شود. در برخی افراد پیر به دلیل تحلیل رفتن غدد معده، این فاکتور به مقدار کافی تولید نمی‌شود. بعضی اختلالات خود ایمنی و گوارشی در بدن نیز باعث کاهش جذب B12 می‌شوند؛ بنابراین وقتی‌که کمبود این ویتامین ناشی از کاهش جذب آن در اثر یک اختلال داخلی در بدن باشد، تغییر برنامه غذایی یا مصرف مکمل نمی‌تواند مشکل کمبود را برطرف کند. در چنین شرایطی B12 از طریق اسپری بینی یا تزریق وارد بدن می‌شود. در مقایسه با سایر ویتامین‌ها، مصرف مکمل B12 بیشتر از حد موردنیاز، اثرات بسیار مفیدی در جلوگیری از کمبود دارد.

برند ویتاکرم ب ۱۲ اولین کرم بهداشتی حاوی ویتامین B12 در بازار است. استفاده از ویتامین ب ۱۲، بهبود قابل‌توجه کشش، صافی، نرمی و جبران رطوبت پوست‌های کم آب و خشک می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این برند، صفحه ویژه ویتاکرم ب ۱۲ را در وب سایت جهان گستر ببینید.

نظر شما چیست؟