یکی از اصلی‌ترین دل‌مشغولی‌های مادران جوان کم بودن وزن کودک نوپا و یا دیر وزن گرفتن آن‌هاست. اگر شما نیز جزو این دسته از مادران هستید می‌توانید با استفاده از غذاهای پرکالری و مغذی وزن کودک خود را افزایش دهید.

شیر مادر، یا شیر کامل

شیر مادر برای تغذیه کودک کافی بوده و بهترین و کامل‌ترین منبع غذایی است. نوزادان و کودکان نوپا نیاز به کمی چربی در رژیم غذایی خود دارند و برای این منظور باید مصرف شیر کامل تازه را در برنامه غذایی خود داشته باشند مصرف شیر پرچرب به وزن گیری کودک کمک خواهد کرد. شیر سرشار از کلسیم بوده و پرکالری است. اگر به کودک بیش از یک سال هر روز صبح، یک لیوان شیر پرچرب بدهید قطعاً به بهتر وزن گیری او کمک خواهید کرد.

موز

بهتر است که موز را بعد از ۶ ماهگی به غذای کودکان اضافه کرد. موز سرشار از ویتامین C و B6 بوده و مغذی و انرژی‌بخش است. می‌توانید موز را پوره کرده به‌تنهایی یا با مخلوطی از شیر به کودک بدهید.

خامه ماست

خامه ماست، غذای بسیار خوبی برای افزایش وزن کودک است. اگر کودک ماست میوه‌ای دوست دارد آن را با میوه‌ها مخلوط کرده و اسموتی درست کنید خطری برای کودک ندارد ولی از ماست‌های میوه‌ای صنعتی و آماده استفاده نکنید زیرا سرشار از مواد قندی بوده که برای کودک مفید نیست.

ارزن

یکی از بهترین غلات برای افزایش وزن در کودکان ارزن است. این دانه غنی از فیبر، پروتئین و ویتامین‌هایB1، B2 و B6 است. می‌توانید آن را در فرنی و یا وعده‌های غذایی کودک ریخته و به او بدهید.

تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ را می‌توان از ۸ ماهگی به بعد به وعده غذایی کودک افزود. توصیه می‌شود که مصرف سفیده تخم‌مرغ را به بعد از یک‌سالگی موکول کنید زیرا سفیده تخم‌مرغ ممکن است باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود. سفیده تخم‌مرغ یک منبع عالی پروتئین و زرده تخم‌مرغ سرشار از روی و ویتامین A، D، E و B12 هستند.

کره بادام‌زمینی

کره بادام‌زمینی یکی از منابع غذایی بسیار عالی و مهم برای افزایش وزن است. اگر کودک بیش از یک سال دارد، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری کره بادام‌زمینی بر روی یک‌تکه نان مالیده و به‌عنوان میان وعده یا صبحانه به او بدهید.

آوکادو

مصرف آوکادو نیز برای بعد از ۶ ماهگی توصیه می‌شود. آوکادو غنی از فیبر است و چربی‌های سالم دارد. اگر برای اولین بار استفاده می‌کنید به‌صورت پوره استفاده شود می‌توانید کمی آب لیموترش تازه جهت کمی مزه دار شدن به آن اضافه نمایید.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین. دارای فیبر فراوان بوده و یک منبع غنی از منیزیم، پتاسیم، ویتامین A، B6 و C است. بهتر است که به‌صورت پوره و یا مخلوطی با سایر سبزی‌ها به کودک داده شود.

نظر شما چیست؟